آفتاب
/بررسی علل و پیامدهای حمله آل‌سعود به یمن/

یک عضو جنبش انصارالله: هیچ تمایلی برای شرکت در نشست ریاض نداریم

یک عضو جنبش انصارالله: هیچ تمایلی برای شرکت در نشست ریاض نداریم

یک عضو جنبش انصارالله یمن اظهار کرد: در نشست ریاض نمایندگان واقعی مردم یمن حضور ندارند و ما نشست در کشوری را قبول می‌کنیم که یمن را مورد تهاجم قرار نداده باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سید زیاد یکی از اعضای جنبش انصارالله یمن در نشست بررسی علل و پیامدهای حمله آل‌سعود به یمن که از سوی معاونت بین‌الملل سازمان بسیج مستضعفین برگزار شده بود، با اشاره به چگونگی آغاز انقلاب مردم یمن، گفت: از آنجایی که درخواست‌های مردم یمن از سوی دستگاه حاکم اجابت نمی‌شد حکومت علی عبدالله صالح همزمان با آغاز بیداری اسلامی در منطقه سقوط کرد.

وی با بیان اینکه مردم در جریان این انقلاب درخواست داشتند که گروه‌های مختلف یمن در امور مشارکت داشته باشند، تصریح کرد: ولی متاسفانه انقلاب به دست منصور هادی و اطرافیان آن افتاد.

این عضو جنبش انصارالله یمن با تاکید بر اینکه عربستان سعودی همیشه به دنبال خنثی کردن بیداری اسلامی در یمن بوده و در این ارتباط از انواع و اقسام فکرها و مکرها استفاده کرده تا حرکت انقلابی مردم یمن را به سمت آنچه که مدنظرش است تغییر دهد، گفت: عربستان هیچ‌گاه نمی‌خواسته که دولت و حکومت مستقل در یمن شکل بگیرد و اینکه مردم یمن سهمی از حکومت داشته باشند.

وی با بیان اینکه بعد از فرار منصور هادی برخی از هرج و مرج‌ها در یمن شدت گرفت، افزود: انقلابیون با حضور گروه‌های مختلف کمیته‌ای را شکل دادند و اداره کشور را بر عهده گرفتند و عربستان وقتی دید که این انقلاب در حال نتیجه گرفتن است و در راس آن انصارالله قرار دارد احساس خطر کرد و حمله به یمن را آغاز کرد. منصور هادی را نیز به عربستان فراری دادند تا در قبضه خودشان باشد و جنگی را علیه یمن آغاز کنند.

زیاد با اشاره به اینکه عربستان یکی از اهداف حمله‌اش به یمن را برگرداندن منصور هادی به قدرت اعلام کرده در حالیکه منصور هادی دولت قانونی در یمن نبوده و نیست، ادامه داد: همان‌طور که جمال بن عمر نماینده سابق سازمان ملل در یمن اعلام کرد گفت‌وگوهای سیاسی در این کشور در حال به نتیجه رسیدن بود و مشکل کوچکی چون ریاست‌جمهوری باقی مانده بود که این موضوع نیز قابل حل بود و عربستان از به نتیجه رسیدن این مذاکرات احساس ترس کرد و جنگ را آغاز کرد.

این عضو جنبش انصارالله یمن با بیان اینکه عربستان به دنبال حل مشکل در یمن نیست و ما همیشه دست آلوده او را در این منطقه مشاهده کرده‌ایم، افزود: چرا عربستان در حملات خود بیشتر مردم عادی، زنان و کودکان را هدف قرار می‌دهد و مواضع نظامی‌ را نمی‌زند علت این است که یک نارضایتی مردمی از انصارالله در بین مردم یمن ایجاد کند.

وی با بیان اینکه تبلور انصار در کمیته‌های مردمی است که در این کشور شکل گرفته، گفت: بمباران و حملات هوایی نتوانسته مانع پیشرفت این کمیته‌های مردمی شود و آنها تلاش دارند که یمن را از لوث القاعده و تکفیری‌ها پاک کنند.

زیاد در مورد نشست ریاض که با محوریت موضوع یمن این روزها در عربستان در حال برگزاری است، تصریح کرد: انصارالله هیچ‌گونه تمایل و علاقه‌ای نسبت به شرکت در نشست ریاض ندارد چرا که عربستان را دشمن خود می‌داند.

این عضو جنبش انصارالله یمن با بیان اینکه در خصوص نشست ریاض چند نکته وجود دارد، ادامه داد: در این نشست کسی حضور ندارد که بگوید نماینده واقعی مردم یمن است. کسانی در این نشست حضور دارند که مردم یمن را به پول و امکانات فروختند پس نماینده واقعی مردم یمن نیستند. نشست ریاض می‌خواهد یمن را به چند دولت کوچک محدود کند و اهداف مردم یمن را دنبال نمی‌کند.

وی با تاکید بر اینکه ما مخالف برگزاری گفت‌وگو و نشست در ریاض هستیم چون ریاض را دشمن خود می‌دانیم، گفت: ما برگزاری نشست در کشوری که یمن را مورد تهاجم قرار نداده و غیردشمن است را می‌پذیریم. عربستان اکنون در باتلاق آمریکایی‌ها گرفتار شده چرا که می‌بینیم اعلام جنگ از واشنگتن و از زبان سفیر سابق آمریکا در این کشور اعلام می‌شود.

زیاد در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر اینکه مردم مظلوم یمن در این جنگ پیروز خواهند شد، افزود: الان هیچ کشوری غیر از دولت و ملت ایران از یمن حمایت نمی‌کند و این حمایت‌ها نقطه امیدی برای ماست.

در این نشست احمد اسفندیاری معاون امور بین‌الملل سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به اینکه در رسانه‌های بین‌المللی حقایق یمن وارونه جلوه داده می‌شود، ادامه داد: متاسفانه شورای امنیت سازمان ملل به جای اینکه متجاوزان را محکوم کند کسانی که از خاک خود دفاع کرده‌اند را مورد تحریم قرار داده است.

وی با بیان اینکه ما تفاوتی بین آل سعود و صهیونیست‌ها قائل نیستیم چرا که هر دو در یک جهت گام بر می‌دارند، ادامه داد: وظیفه ماست که نسبت به وقایع یمن در عرصه بین‌المللی روشنگری کنیم و باید در این ارتباط کار جدی‌تری انجام دهیم.

معاون امور بین‌الملل سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به اینکه در این پنجاه روزی که از حمله به یمن می‌گذرد تعداد زیادی از غیرنظامیان به شهادت رسیده‌اند، ادامه داد: دستگاه دیپلماسی کشور باید در قضیه یمن فعال‌تر برخورد کند. باید از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی چون جنبش غیرمتعهدها استفاده کند.

اسفندیاری افزود: ما از دستگاه دیپلماسی کشور می‌خواهیم که صدای مظلومیت مردم یمن را به گوش جهانیان برساند و در این قضیه فعال تر از این برخورد کند و در طراز انقلاب اسلامی ایران در این عرصه عمل کند.

انتهای پیام

کد N826913

وبگردی