آفتاب

خواهرخواندگی تهران و تفلیس؛ آغازی بر گسترش روابط دو شهر

خواهرخواندگی تهران و تفلیس؛ آغازی بر گسترش روابط دو شهر

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت : پیشینه تاریخی دو کشور ایران و گرجستان و نیز ارتباط دو شهر تهران و تفلیس عاملی در جهت استحکام روابط دو کشور خواهد بود.

به گزارش سرویس«شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)؛ مهدی چمران در دیدار با شهردار تفلیس (داویت نارمانیا) بر ضرورت همکاری ها و مروادات بیشتر در عرصه های فرهنگی و به ویژه شهری بین دو شهر تهران و تفلیس تاکید کرد.

چمران در جریان این دیدار گفت: سوابق دیرین و پیشینه طولانی دو کشور حکایت از هماهنگی ها و مراودات بسیار دارد کما اینکه زمانی هر دوی این ملت ها یک کشور محسوب می شدند.

وی ادامه داد: به طور یقین این ارتباط نزدیک فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی می تواند موجب ایجاد یک رابطه خوب بین دو ملت و به ویژه بین دو پایتخت (تهران-تفلیس) باشد.

چمران افزود: کشور های منطقه و همسایه و نیز شهر های مهم آنها می بایست از روابط نزدیک برخوردار باشند چرا که هر چه این روابط نزدیک تر باشد کمک بیشتری در راستای اداره شهر ها خواهد بود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: مناسبات دو کشور ایران و گرجستان و به ویژه مناسبات بین تهران و تفلیس که قرار تفاهم نامه خواهر خواندگی امضا کنند می تواند آغازی باشد بر ادامه ارتباطات سیاسی و فرهنگی و گسترش آن .

چمران اظهار داشت : ما برای همسایگانمان ارزش و احترام خاصی قائل هستیم و ترجیح ما این است که در وهله اول ارتباطات گسترش داده شود و بر مبنای این موضوع ارتباط تهران و تفلیس هر چه بیشتر گسترش داده شود.

وی خاطر نشان کرد: این سفر می تواند آغازی باشد بر مراودات دو کشور و به ویژه تهران و تفلیس در همه زمینه های اقتصادی ، فرهنگی به ویژه مراودات شهری باشد و امیدواریم که به نتایج خوبی برسیم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به تشریح ماهیت شورای اسلامی شهر تهران پرداخت و گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران حضور شورا ها به عنوان ارکان مدیریت شهری در قانون اساسی پیش بینی شد و ما هم اکنون در شهر ها و روستاهایمان شورای شهر و شورای روستا داریم که در حقیقت پارلمان های محلی ما هستند.

وی ادامه داد: شورای اسلامی شهر تهران هم اکنون دارای 31 نفر عضو است که مسئولیت انتخاب شهردار ، تنظیم برنامه و بودجه ، تدوین قوانین و نظارت بر اجرای قوانین جاری در شهر را بر عهده دارد.

چمران با اشاره به ترکیب اعضای شورای اسلامی شهر تهران افزود: هم اکنون در شورای اسلامی شهر تهران تعدادی از وزرای سابق ، استانداران سابق ، اساتید دانشگاه و قهرمانان ورزشی حضور دارند .

وی تصریح کرد: در کنار این امر تهران در حال حاضر دارای 374 محله است که هر محله برای خود 7 نفر عضو شورای محلی انتخاب می کند و این شوراها کمکی برای شورای اصلی خواهند بود.

چمران خاطر نشان کرد: شورای اسلامی شهر تهران از ابتدا یکی از قویترین شورا ها بوده که حتی در بین شهر های کشور های همسایه هم کم نظیر است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در حال حاضر شورای اسلامی شهر تهران تجربیات خوبی در اداره شهر دارد و ما آماده هستیم این تجربیات را در اختیار شهر داری تفلیس قرار دهیم تا هماهنگی و ارتباط هر چه بیشتر دو شهر حاصل آید.

چمران همچنین با اشاره بر ضرورت استفاده از تجربیات موفق شهرهای دیگر نقاط جهان گفت: البته می دانید که شهرها عموما بر اساس اقتضای جغرافیایی و فرهنگی خود قوانین وضع می کنند که ممکن است در تهران و تفلیس این شرایطی فرهنگی ،سیاسی و جغرافیایی یکسان نباشد اما این امر نافی این نخواهد بود که ما از تجربیات موفق شهر تفلیس و یا دیگر شهر های جهان استفاده نکنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که بعد از تفاهم خواهر خواندگی تهران و تفلیس روابط دو شهر هر چه بیشتر گسترش یابد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در پایان افزود : پیشینه تاریخی دو کشور ایران و گرجستان و نیز ارتباط دو شهر تهران و تفلیس عاملی در جهت استحکام روابط دو کشور خواهد بود.

همچنین ، داویت نارمانیا- شهر دار تفلیس در این دیدار گفت: از اینکه به تهران آمدم خیلی خوشحال هستم و امیدوارم با توجه به سابقه همکاری دو کشور ایران و گرجستان در طول تاریخ و نیز قرابت های مختلفی که این دو کشور در اعصار گذشته داشتند بتوانیم همکاری های موفقی داشته باشیم.

شهردار تفلیس ادامه داد: تبادل تجربیات موفق دو شهر می تواند موجب ارتقای کیفیت زندگی شهروندان هر دو پایتخت شود و از اینرو ما از ارتباط هر چه بیشتر با تهران استقبال می کنیم.

وی اظهار داشت: ارتباط در زمینه های فرهنگی ، اقتصادی ، ورزشی و نیز مدیریت شهری از جمله مواردی است که می تواند در موفقیت دو شهر برای اداره امور مثمر ثمر باشد.

نارمانیا تاکید کرد: برای این منظور ما حاضریم تسهیلاتی برای گردشگران ایرانی در نظر بگیریم، نظیر ویزای الکترونیکی تا بتوانند به راحتی به تفلیس بیایند و این حضور موجب خواهد شد تبادل فرهنگی هر چه بهتر شکل گیرد.

وی ادامه داد: تفلیس یکی از قدیمی ترین شهرهای منطقه است و جاذبه های توریستی بسیار دارد که در کنار آن مهمان نوازی گرجی ها هم در منطقه زبانزد است.

نارمانیا اظهار داشت: ترغیب توریست‌های منطقه به انتخاب تفلیس به عنوان مقصد خود یکی از اهداف ما است .

شهردار تفلیس همچنین افزود: جذب سرمایه گذاران خارجی به ویژه سرمایه گزاران منطقه یکی دیگر از اهداف ما است، گرجستان قوانین ساده و تعرفه مالیاتی پایینی دارد که می تواند برای سرمایه گزاران جذاب باشد از اینرو آمادگی همکاری در این زمینه را نیز اعلام می کنیم.

نارمانیا با تاکید بر ارتباط هر چه بیشتر دو شهر تهران و تفلیس گفت: در سال 2014 اتاق مشترک ایران و گرجستان به منظور همکاری های مشترک سرمایه گزاری خارجی افتتاح شد و امیدواریم خواهر خواندگی دو شهر تهران و تفلیس در ادامه این اقدام مفید واقع شود.

شهردار تفلیس تصریح کرد: هم اکنون در دانشگاه تهران زبان گرجی تدریس می شود همچنانکه در دانشگاه تفلیس زبان فارسی و این خود نشانه ای از علاقه دو کشور به ارتباط با یکدیگر است.

نارمانیا در ادامه گفت: استفاده از تجربیات شهر تهران و شورای تهران به عنوان یک نمونه موفق در مدیریت شهری برای ما اهمیت بسیار دارد و ما این تجربیات را الگوی خود قرار می دهیم. همچنانکه طرح اجرای بی ار تی در تهران و موفقیت آن برای ما خیلی جالب بود و سعی خواهیم کرد از این تجربه استفاده کنیم.

شهردار تفلیس همچنین یاد آور شد : در چند سال گذشته در شهر تهران زیر ساخت های مناسبی در عرصه ورزش و ساخت ورزشگاه ها به وجود آمده تا آنجا که ما میزبانی المپیک جوانان اروپا را هم بر عهده داشتیم و اگر شما مایل باشید ما آمادگی داریم با همکاری شما یک سری از بازی های منطقه ای را در تفلیس برگزار کنیم.

نارمانیا همچنین بر ضرورت تبادلات فرهنگی دو شهر نیز تاکید کرد و گفت: فرهنگ دو کشور ایران و گرجستان غنی و با قدمت است از اینرو برنامه های پر محتوای فرهنگی بسیاری از سوی دو کشور می تواند برگزار و تبادل شود بدین منظور تمایل داریم برنامه ریزی برای برگزاری هفته تفلیس در تهران و هفته تهران در تفلیس صورت پذیرد.

در ادامه این جلسه رییس شورای اسلامی شهر تهران به عنوان یک متخصص معماری و شهرسازی گفت: گرجستان و تفلیس از نظر معماری جاذبه های زیادی دارد که دوستداران این حوزه را جذب خود می کند ، من هنوز ساختمان های تفلیس را به یاد دارم.

در این لحظه شهردار تفلیس نیز گفت ما از معماران متخصصی مانند آقای چمران استقبال می کنیم و حضور این افراد و استفاده از نظریاتشان برای ما خیلی مهم است چرا که ما می خواهیم نمای شهر را نو کنیم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز در پاسخ گفت: امیدوارم که مسئولان شهر تفلیس علاوه بر نوسازی نمای ساختمان ها بر حفظ میراث فرهنگی خود نیز کوشا باشند.

انتهای پیام

کد N826892

وبگردی