آفتاب
سیارتو در نشست خبری مشترک با ظریف:

نتیجه مذاکرات هسته ای ایران باعث امنیت در منطقه می شود

نتیجه مذاکرات هسته ای ایران باعث امنیت در منطقه می شود

وزیر امور خارجه مجارستان ضمن حمایت از مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای ۳+۳ اظهار امیدواری کرد که این مذاکرات تا پیش از ۳۰ ژوئن به نتیجه برسد.

به گزارش خبرنگار مهر پیتر سیارتو وزیر امور خارجه مجارستان در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه صبح امروز با رئیس جمهور ایران گفتگو کرده است گفت: از نظر مجارستان تحولات نگران کننده ای در منطقه خاورمیانه در حال وقوع است و داعش در حال اقدام تروریستی است که نگرانی های فراوانی را در کل اروپا به وجود آورده است.

وی ادامه داد: بی ثباتی خاورمیانه تاثیر منفی در زندگی روزمره اروپا داشته است و مجارستان معتقد است که باید در زمینه ثبات خاورمیانه تلاش های بسیاری صورت گیرد.

وزیر امور خارجه مجارستان ضمن ابراز خوشبینی نسبت به مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای ۳+۳ گفت: اگر مذاکرات حتی پیش از ۳۰ ژوئن نهایی شود تحولات مثبتی در ثبات خاورمیانه روی خواهد داد در غیر این صورت تاثیرات منفی خواهد داشت.

وی گفت: بدون همکاری عملگرایانه موضوع پیچیده خواهد شد و قادر نخواهیم بود جنگ را به پایان برسانیم.

وزیر امور خارجه مجارستان به همکاری های دوجانبه بین ایران و مجارستان اشاره کرد و گفت: در موضوع مبارزه با داعش و همچنین درخصوص احترام به تمامیت ارضی کشورها با ایران هم نظر هستیم و ایران با رویکرد باز در مذاکرات با کشورهای ۳+۳ حضور داشته است و مجارستان از این مذاکرات و پایان آن حمایت می کند و خوشحالیم که کشورهای غربی با روی گشاده با ایران برخورد کرده اند و امیدواریم به زودی ۱۶ وزیر خارجه اتحادیه اروپا از ایران بازدید کنند.

وی همچنین به گفتگو درباره همکاری های فرهنگی با وزیر امور خارجه کشورمان اشاره کرد و گفت: ما برای فرهنگ پارسی اهمیت زیادی قائل هستیم و می خواهیم یک موسسه فرهنگی در ایران راه اندازی کنیم که پیش نویس آن را تقدیم وزیر امور خارجه کرده ام. فضای بسیاری برای همکاری های اقتصادی و تجاری نیز وجود دارد و ما معتقدیم باید بدون هیچگونه پیش شرطی توافقنامه برای برداشتن مالیات مضاعف صورت گیرد.

وزیر امور خارجه مجارستان بیان کرد: ما می دانیم که مسئله کمبود آب آشامیدنی در ایران وجود دارد و ما در مجارستان در مدیریت آب تخصص داریم که می توانیم آن را در اختیار ایران قرار دهیم.

وی تصریح کرد: مذاکرات هسته ای ایران با حسن نیت پیش رفته است و جدی ترین چالش ها قابل رفع است ما می خواهیم گفتگوی قوی و جدی با ایران داشته باشیم و درباره مکانیزم چارچوب توافق بین دو وزارتخانه در حال رایزنی هستیم که البته توافق خواهرخواندگی تهران و بوداپست نیز امضا شده است.

پیتر سیارتو در مورد مذاکرات دوجانبه ایران و مجارستان و اینکه سقف مذاکرات از میلیون ها یورو به ۴۰ میلیون دلار رسیده است گفت: حجم روابط بین دو کشور خیلی پایین است که این خبر بدی است و خبر خوب آنکه ما امروز اینجا آمده ایم تا این روابط را گسترش دهیم و اکنون زمینه هایی را شناسایی کرده ایم که باعث ارتقای همکاری های اقتصادی به ویژه در زمینه تولیدات دارویی که در مجارستان خیلی پیشرفته است بشود و همچنین صادرات ما که در سال ۳۳ میلیون دلار بود که اکنون افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: علل افزایش صادرات مجارستان همکاری در زمینه صادرات دارو و تجهیزات دارویی بوده است در زمینه فناوری، ماشین آلات و انفورماتیک نیز ما موفقیت داشته ایم و می دانیم که تحریم های بین المللی این نیاز را ایجاب کرده است که ایران تاسیسات مخابرات خود را مدرنیزه کند و ما می توانیم تخصص و تجربه خود را در اختیار ایران قرار دهیم.

وزیر امور خارجه مجارستان ادامه داد: در زمینه کشاورزی نیز زمینه مهمی برای همکاری وجود دارد و در نهایت در زمینه خودرو و اتومبیل سازی مجارستان یکی از پیشروها است و اگر به ساختار آمار نگاه بکنیم متوجه می شویم که می توانیم در زمینه تجهیزات پزشکی و خودرو افزایش همکاری داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره سیاست های مجارستان برای توسعه همکاری ها اظهار داشت: دستاوردهای اقتصادی مجارستان تدوین می شود و مجارستان در زمینه صادرات و سرمایه گذاری در سیاست خارجی خود دیدگاه های عملگرایانه ای را تدوین کرده است که منافع همه را تامین می کند.

پیتر سیارتو ادامه داد: با این سیاست ها نمی توانیم دنیای شرق را نادیده بگیریم. دنیای شرق در حال رشد است و اگر به این منطقه نگاه نکنیم منافع خود را از دست می دهیم.

وی تصریح کرد: ما نگاه راهبردی و استراتژی درخصوص شرق داریم و بر همین اساس قصد داریم روابط خود را با کشورهای منطقه از جمله کشورهای خلیج فارس عرب و غیره افزایش دهیم.

کد N826881

وبگردی