آفتاب
/بررسی علل و پیامدهای حمله آل سعود به یمن/

رکن‌آبادی: اگر کسی بخواهد نگاه چپی به ایران داشته باشد سریع‌ترین پاسخ را دریافت می‌کند

رکن‌آبادی: اگر کسی بخواهد نگاه چپی به ایران داشته باشد سریع‌ترین پاسخ را دریافت می‌کند

سفیر پیشین ایران در لبنان با بیان اینکه اکثریت جامعه‌ یمن در کنار انصارالله قرار دارند، گفت: هیچ گاه انصارالله به دنبال در دست گرفتن دولت نبوده بلکه تلاش کرده خواسته‌های حق طلبانه مردم یمن اجرایی و عملیاتی شود.

سفیر پیشین ایران در لبنان با بیان اینکه اکثریت جامعه‌ یمن در کنار انصارالله قرار دارند، گفت: هیچ گاه انصارالله به دنبال در دست گرفتن دولت نبوده بلکه تلاش کرده خواسته‌های حق طلبانه مردم یمن اجرایی و عملیاتی شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، غضنفر رکن‌آبادی صبح امروز (دوشنبه) در نشست بررسی علل و پیامدهای حمله آل سعود به یمن که از سوی معاونت بین‌الملل سازمان بسیج فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شده بود با اشاره به این که عربستان سعودی در حمله به یمن رسما دو هدف اساسی را اعلام کرد، ادامه داد: عربستان مدعی شد که هدف از این حمله حمایت از مردم یمن و بازگرداندن مشروعیت به این کشور و این که انصارالله به صعده برگردد و مراکزی که توسط انصارالله و مردم یمن گرفته شده بازپس گرداند، است.

وی به سخنان سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان اشاره کرد و گفت:‌ به قول سید حسن نصرالله اگر عربستان سعودی به فکر جان مردم یمن است چرا کاری برای مردم فلسطین نمی‌کند آیا مردم فلسطین که در برابر دشمن خارجی ایستاده است مستحق‌تر نیستند؟ آیا بازگرداندن مشروعیت در فلسطین و احقاق حقوق مردم فلسطین اولویت بیشتری ندارد؟

وی با اشاره به اینکه تاکنون 70 قطعنامه از سوی شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل در حمایت از فلسطین صادرشده، ادامه داد: ولی چون اراده سیاسی و جدی در جهت حمایت از مردم فلسطین وجود ندارد این قطعنامه‌ها اجرایی نشده است چرا که این موضوع و این قطعنامه‌ها همسو با منافع قدرت‌های بزرگ نبوده است.

وی با اشاره به سیاست‌های دوگانه‌ای که کشورها در ارتباط با این گونه مسائل اتخاذ می‌کنند به قطعنامه‌ی 2216 شورای امنیت در مورد یمن اشاره کرد و افزود: دراین قطعنامه به جای محکوم کردن متجاوزانی که بر خلاف اصول بین‌الملل به یک کشوری حمله کرده‌اند به نحوی از آن‌ها حمایت شد.

این دیپلمات کشورمان افزود: بر اساس اصول بین‌الملل در صورتی کشوری می‌تواند به کشور دیگر حمله کند که مجوز شورای امنیت سازمان ملل را داشته باشد یا بخشی از خاکش توسط کشور دیگر تصرف شده باشد. ولی اینها در مورد حمله عربستان به یمن مصداق ندارد. عربستان با ارائه سست‌ترین دلیل‌ها سعی کرد که اهداف قانع کننده‌ای از حمله به یمن ارائه کند در حالی این دلیل‌ها برای افکار عمومی قانع کننده نبود و در واقع باید گفت اهداف بیان نشده‌ای در پشت این حمله قرار دارد.

رکن آبادی به فضاسازی رسانه‌ای عربستان پیش از حمله به یمن اشاره و تصریح کرد:‌ عربستان سعودی سعی کرد این گونه وانمود کند که حرمین شریفین از سوی حوثی‌ها مورد تهدید قرار گرفته و این گروه که از آن به عنوان گروه تروریستی یاد می‌کرد مورد حمایت ایران است. عربستان همچنین مدعی شد که این مجموعه می‌خواهد رئیس‌جمهور مخلوع این کشور علی عبدالله صالح را که توسط حرکت‌های مردمی به زیر کشیده شده است به قدرت بازگرداند و در واقع هدف حوثی‌ها بازگرداندن او به قدرت است.

سفیر سابق ایران در لبنان ادامه داد: عربستان با طرح این گونه ادعاها ائتلافی را شکل داد و دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران از ابتدای این بحران برای خنثی کردن این ادعاها اقدام و تلاش کرد و موفقیت قابل توجهی کسب نمود.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده از خواسته‌های حق‌طلبانه ملت‌ها از جمله خواسته مردم یمن حمایت می‌کند، تصریح کرد: انصارالله هیچ گاه به دنبال قدرت و در دست گرفتن دولت نبوده حتی در زمانی که انصارالله به جد شروع به پیگیری خواسته‌های ملت یمن کرد به این گروه پیشنهاد شد که مسئولیت 5 کابینه را بر عهده بگیرد اما انصارالله اعلام کرد که ما به دنبال پست و وزارت نیستیم و می‌خواهیم خواسته‌های حق طلبانه مردم یمن اجرا شود و این موضع‌گیری منجر به افزایش محبوبیت انصارالله در بین مردم یمن شد.

این دیپلمات کشورمان با تاکید بر این که اکثریت جامعه یمن در کنار انصارالله قرار دارد گفت: هیچ‌گاه انصارالله به دنبال این نبوده که به قدرت برسد و ما می‌دیدیم که تا قبل از مرگ پادشاه عربستان با این کشور در حال مذاکره بود.

رکن آبادی به صحبت‌های جمال بن عمر نماینده سابق سازمان ملل در امور یمن اشاره کرد و گفت: صحبت‌هایی که وی بعد از برکناری‌اش در جلسه شورای امنیت سازمان ملل انجام داد تاثیرگذار بود و حرف‌های جدیدی ارائه کرد. جمال بن عمر اعلام کرد که ما به دنبال توافق در یمن بودیم مسائل حل شده بود و نیازی به جنگ نبود.

وی با اشاره به تلاش‌هایی که برای تجزیه یمن از سوی برخی از قدرت‌ها صورت گرفت ادامه داد: گروه‌های سیاسی در یمن تلاش کردند که این اتفاق نیفتد.

رکن‌آبادی با بیان این موضوع که عربستان سعودی اهداف پنهانی را از حمله به یمن دنبال می‌کند، گفت: عربستان برای این حمله انگیزه داشت و آمریکا نیز آن را تشویق کرد و این یک گام بود. آنها تصور می‌کردند که به راحتی انصارالله تشکیل خواهد شد و آنها به اهدافشان خواهند رسید ولی در حال حاضر 52 روز است که از این حمله می‌گذرد.

سفیر سابق کشورمان در لبنان تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران از ابتدا به دنبال تبیین واقعیت بود و اکنون می‌بینید که بر اساس روشنگری‌هایی که صورت گرفته در ائتلافی که برای حمله به یمن شکل گرفته ریزش‌هایی ایجاد شد.

رکن آبادی با بیان این که انصارالله توانسته است با تدبیر و مدیریت بحران به وجود آمده را مدیریت کند و حقانیت خود را به اثبات برساند در بخش دیگری از سخنانش گفت: امروز در عرصه‌ جهانی متاسفانه قوانین بین‌المللی صرفا با یک معیار محک زده می‌شود و آن امنیت اسراییل است .

رکن آبادی به طرح چهار ماده‌ای ایران برای حل بحران یمن اشاره کرد و گفت: سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف در این مدت تلاش کردند که این طرح 4 ماده‌ای را به اطلاع مسئولان کشورهای مختلف دنیا برسانند.

وی با بیان این که برخی می‌خواستند در این بحران ایران را وارد جنگ مستقیم کنند افزود: جمهوری اسلامی ایران با تدبیر و درایت ضمن اعلام مواضع خود اعلام کرد هیچ گاه قصد تجاوز به کشوری را نداشته و ندارد و بر اساس قوانین بین‌المللی مواضع خود را پیگیری می‌کند ولی اگر کسی بخواهد نگاه چپی به ایران داشته باشد سریع‌ترین پاسخ آن را دریافت می‌کند.

وی با بیان اینکه در قضیه یمن جمهوری اسلامی ایران از خواسته‌های حق طلبانه مردم این کشور حمایت می‌کند تاکید کرد: واقعیت این است که موضوع یمن راه حل سیاسی دارد و ما امیدواریم آتش بس واقعی در این منطقه برقرار شود و شاهد عبور از بحران یمن که به واسطه عربستان ایجاد شده باشیم.

انتهای پیام

کد N826756

وبگردی