آفتاب
جهانگیری:

برای اولین بار در کشور برنامه منسجم توسعه شبکه پهنای باند تنظیم شده است

برای اولین بار در کشور برنامه منسجم توسعه شبکه پهنای باند تنظیم شده است

اسحاق جهانگیری با اشاره به رسالت سنگین وزارت ارتباطات برای توسعه کشور، گفت: در زمینه توسعه کشور وزارت ارتباطات رسالت بزرگی بر دوش دارد و بخش خصوصی در این زمینه می‌تواند کمک کرده و تحول ایجاد کند. پس باید به بخش خصوصی اعتماد کنیم که از افراد زبده و تحصیلکرده در این حوزه تشکیل می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، معاون اول رئیس جمهور در پنجمین جشنواره ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر این‌که باید در توسعه اطلاعات و فناوری ارتباطات سیاست‌گذاری‌های دقیق داشته باشیم چون با کارهای جزیره‌ای و مقطعی به نتیجه نمی‌رسیم، اظهار کرد: خوشبختانه در این راستا شورای عالی فناوری اطلاعات به عنوان نهاد سیاست‌گذار اجرایی کشور احیا و فعال شد که موضوعات مهمی را از جمله توسعه پهنای باند در کشور در دستور کار قرار داد و برای اولین بار در کشور برنامه منسجم توسعه شبکه پهنای باند تنظیم شده‌اند و مشخص شد که برای این کار 40 هزار میلیارد تومان باید سرمایه‌گذاری شود که باید بیش از دو سوم آن توسط بخش خصوصی باشد.

جهانگیری با بیان اهمیت توجه به موضوع دولت الکترونیک، خاطرنشان کرد: راهی جز استقرار دولت الکترونیک در کشور نداریم و البته تا به حال گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است و حتی می‌توانیم با توجه به ظرفیت‌های کشور دولت همراه را به معنای واقعی کلمه در کشور اجرا کنیم.

وی با بیان این‌که از دغدغه‌های هر فرد علاقمند به نظام و کشور مفاسدی است که اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: با مفاسد نمی‌توان مقابله کرد، جز با استقرار دولت الکترونیک.

معاون اول رئیس جمهور به اهمیت صادرات در حوزه فناوری اطلاعات اشاره کرد و افزود: از مهمترین سرمایه‌های ما نیروی جوان تحصیلکرده است که متأسفانه با عدم سیاست‌گذاری مناسب همواره دغدغه بیکاری نیروی جوان تحصیلکرده را داشته‌ایم. در حالی که امروزه در دنیا برای جذب برخی از آنها به کشورهای خودشان دام پهن می‌کنند.

جهانگیری با تأکید بر این‌که باید تولید نرم‌ افزار و صادرات خدمات در حوزه فناوری اطلاعات در دستور کار قرار گیرد،‌ اظهار کرد: ما قادر هستیم که با تکیه بر نیروی جوان تحصیلکرده در رشته‌های آی‌تی و آی‌سی‌تی خود را از تکیه بر درآمدهای نفتی بی‌نیاز کنیم و اگر همانطور که آقای واعظی گفتند برای سال 94 ایجاد 100 هزار شغل در حوزه فناوری اطلاعات قابل عملیاتی شدن باشد باید از ایشان تشکر کرد و همه دستگاه‌ها در این راستا وزارت اطلاعات را یاری کنند.

وی با اشاره به این‌که امروز جهان بر مدار ارتباطات می‌چرخد و در عصر انفجار اطلاعات هستیم، افزود: هفته ارتباطات در سال جاری همزمان با عید مبعث آغاز شد یعنی روزی که پیام وحی خطاب به پیامبر (ص) اعلام شد و ارتباط انسان با خدا شکل گرفت.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به این‌که ارتباط انسان با انسان و انسان با طبیعت از وجوه ارتباطات است، خاطرنشان کرد: دولت نیازمند تقویت بنیان‌های ارتباطی خود با جامعه و نخبگان است و نظام ارتباطی دولت به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نیازمند تحول است.

جهانگیری به نام گذاری سال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان همدلی و همزبانی دولت و ملت اشاره کرد و گفت: همدلی و همزبانی دو مفهوم ارتباطی هستند و در این راستا نیازمند کارهای اجتماعی به طور عام و فعالیت رسانه‌ها به طور خاص هستیم در حالی که متأسفانه سهم دولت در نظام رسانه‌ای از سهم منتقدان و مخالفانش کمتر است و این موضوع باعث شده دولت در ارتباط با جامعه با دشواری روبرو شود.

وی با بیان این‌که دولت تدبیر و امید در حوزه توسعه ارتباطات، هوشمندسازی دولت، چابک‌سازی فعالیت‌های دولت برای ارتقای بهره‌وری را مورد توجه دارد،‌ افزود: از دیگر موضوعات قابل توجه دولت کاهش هزینه و زمان ارائه خدمات دولت، تسهیل دسترسی آسان مردم به خدمات، پاسخگویی و شفاف‌سازی نظام اجرایی کشور و مقابله با مفاسد و انحصار است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان این‌که توسعه ارتباطات به عنوان زیرساخت و تحرک بخش همه حوزه‌های اقتصادی کشور باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: در کشور نیازمند توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هستیم و برای تحقق این خواسته زیرساخت اصلی توسعه ارتباطات، فناوری اطلاعات خواهد بود.

جهانگیری با بیان این‌که در دولت یازدهم اصلاح وضع اقتصاد کشور، بازگشت به قانون به عنوان اصلی‌ترین مسأله مورد توجه دولت، مبارزه با فساد و ویژه‌خواری‌ و کاهش آثار تحریم‌ها بر نظام اجرایی کشور اهداف اساسی است، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به اهداف تمرکز بر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند دولت را کمک کند و اگر دنبال رفاه مردم و خلق ثروت جدید برای کشور و همچنین استفاده از خلاقیت‌ و نوآوری نسل جوان هستیم باید تمرکز اصلی بر توسعه اطلاعات باشد.

وی با اشاره به این‌که اقتصاد ما دچار بیماری‌های ساختاری جدی است و اشتغال کشور نیز شرایط ویژه‌ای دارد، توضیح داد: امروز نیرویی که از ما طلب کار می‌کند با گذشته متفاوت است. چرا که حجم زیادی از آنها تحصیلکرده هستند و نمی‌توان با رد کردن کارگران ساده برای این بخش از جامعه کار ایجاد کرد چون آنها جویای کار مناسب با شرایط خود هستند.

جهانگیری با بیان این‌که نظام حکمرانی ما نیازمند تحول جدی است و راه میانبر که می‌تواند ما را به اهداف برساند فناوری ارتباطات و اطلاعات است، افزود: نیازمند حرکت جمعی جدی و علمی برای افزایش سهم فناوری اطلاعات و ارتباطات در تولید ناخالص ملی، ‌اشتغال و صادرات کشور هستیم.

انتهای پیام

کد N826625

وبگردی