آفتاب
رکن‌آبادی در نشست بررسی پیامدهای حمله آل‌سعود به یمن:

انصارالله پیشنهاد «دریافت ۵ وزارتخانه» را به خاطر مردم یمن رد کرد

انصارالله پیشنهاد «دریافت ۵ وزارتخانه» را به خاطر مردم یمن رد کرد

سفیر سابق ایران در لبنان با بیان اینکه انصار‌الله هیچ‌گاه به دنبال سیطره بر یمن نبوده گفت: این جنبش مردمی، پیشنهاد دریافت پنج وزارتخانه در کابینه یمن را رد کرد و حاضر به سکوت در برابر ظلم بر مردم نشد.

به گزارش خبرنگار مهر، غضنفر رکن‌آبادی صبح امروز در نشست تخصصی «بررسی آثار و پیامدهای حمله عربستان به یمن» که در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، با اشاره به دو هدف اعلام شده از سوی رژیم آل‌سعود برای حمله به یمن، اظهار داشت: این دو هدف که عربستان آن را اعلام کرد، نخست حمایت از مردم یمن و بازگرداندن مشروعیت حکومت و دوم عقب راندن انصارالله به صعده بوده است.

وی ادامه داد: اما پاسخ سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان جالب بود که گفت «اگر واقعاً دل عربستان به حال مردم می‌سوزد، آیا مردم فلسطین در برابر صهیونیست‌ها اولویت نداشته‌اند؟!»

سفیر سابق ایران در لبنان با اشاره به ۱۷۰ قطعنامه شورای امنیت در مجمع عمومی سازمان ملل به نفع مردم فلسطین، گفت: چون اراده عمومی برای اجرای این قطعنامه‌ها نداشته، بنابراین هیچ فایده‌ای هم به حال مردم فلسطین نداشته است، اما در رابطه با یمن، وضعیت برعکس بوده است.

رکن‌آبادی تصریح کرد: ما بسیاری از قطعنامه‌های سازمان ملل را به دلیل اینکه منافع مردم را به صورت نیم‌بند به رسمیت می‌شناسد، قبول نداریم که از جمله آنها قطعنامه ۲۲۱۶ بوده است.

وی با بیان اینکه هیچ کدام از ضوابط بین‌المللی در حمله عربستان به یمن رعایت نشده و این رژیم، سست‌ترین دلایل را برای تهاجم خود به جامعه جهانی ارائه داده است، تاکید کرد: حمله به یک کشور تنها در صورتی بر اساس اصول حقوق بین‌الملل قابل بررسی است که خاک آن کشور مورد تهاجم قرار گرفته باشد. اما در رابطه با حمله عربستان به یمن این‌گونه نبوده است.

اهداف پشت پرده عربستان از حمله به یمن/سه خواسته مهم مردم یمن

این کارشناس مسائل منطقه‌ای در ادامه با اشاره به اهداف اعلام شده و نیز اهداف اعلام نشده در پشت صحنه حمله رژیم عربستان به یمن، اظهار داشت: آنها با ایجاد یک حرکت رسانه‌ای با این مضمون که جنبش تروریستی حوثی‌ها، حرمین شریفین را تهدید می‌کند و ایران نیز به دنبال حمایت از آنهاست، اقدام به یارگیری برای حمله کردند؛ در این شرایط دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی از ابتدای بحران برای مهار این حرکت تبلیغی و رسانه‌ای، وارد عمل شد و موفق نیز بوده است.

رکن‌آبادی با اشاره به سه خواسته بزرگ مردم یمن از ابتدای حرکت بیداری اسلامی و مقابله با حکومت علی عبدالله صالح، گفت: نوشتن قانون اساسی، برگزاری انتخابات پارلمانی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، سه خواسته مردم یمن بوده که به دلیل محقق نشدن این مطالبات، طبیعی بود که انصارالله به عنوان بزرگترین حزب مردمی وارد عرصه پیگیری شود.

وی ادامه داد: انصارالله هیچ‌گاه خواهان سیطره در یمن نبوده و با وجود آنکه در مرحله مذاکره پنج وزارتخانه در کابینه یمن را به آنها پیشنهاد دادند و گفتند کاری به وضعیت مردم نداشته باشید، اما آنها حاضر به پذیرش ظلم به مردم یمن و ساکت شدن در برابر این شرایط نشدند.

سفیر سابق ایران در لبنان افزود: امروز با وجود احزاب مختلف در یمن، همه احزاب از جمله حزب حاکم و ارتش یمن با انصارالله اعلام همبستگی کرده‌اند و تمام حرکات عربستان در قبال یمن از جمله مجبور کردن منصور هادی به استعفا نیز برای تجزیه یمن بوده، اما به دلیل مقاومت احزاب مردمی، حمله نظامی به وقوع پیوست و طبیعی است که این حمله در راستای تحقق اهداف پنهان عربستان بوده است.

حمله به یمن دام غربی‌ها برای عربستان بود

رکن‌آبادی با بیان اینکه این حمله یک دام برای عربستان بیشتر نبود، اظهار داشت:‌ گذشت ۵۲ روز از حمله، شاهد مقاومت انصارالله در برابر ائتلاف عربی ـ غربی به سرکردگی آمریکا هستیم و با توجه به تبیین شرایط از سوی جمهوری اسلامی، امروز شاهد ریزش اعضای ائتلاف علیه یمن هستیم و حتی پاکستان نیز با وجود رابطه خوب با عربستان، حاضر به مشارکت در جنگ نشد.

دنیا، دنیای ظلم و ستم و قانون، قانون جنگل است/«امنیت اسرائیل» تنها معیار غرب برای سنجش مناسبات بین‌المللی

وی تصریح کرد: دنیا، دنیای ظلم و ستم و قانون، قانون جنگل است؛ در کشوری مثل یمن که خواسته مردم معلوم است، آنها را شورشی می‌نامند و در کشوری مانند سوریه چون رئیس‌جمهور آن ماهیت ضد صهیونیستی دارد و در شرایطی که به گفته مرکز تحقیقات دانشگاه مریلند حداقل ۷۰ درصد مردم سوریه خواهان نظام سیاسی این کشور هستند، حکومت آنها را غیرقانونی می‌خوانند و از تروریست‌ها در برابر آنها حمایت می‌‌کنند.

این کارشناس مسائل بین‌المللی ادامه داد: امروز تمام مناسبات بین‌المللی برای غرب تنها با یک معیار سنجیده می‌شود و آن، تقویت یا عدم تقویت امنیت اسرائیل است.

رکن‌آبادی گفت: در چنین شرایطی سفرای جمهوری اسلامی در حال تلاش هستند و طرح چهار ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران را برای حل بحران یمن به اطلاع تمام سران کشورها رسانده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: در این شرایط برخی‌ها خواهان درگیر کردن جمهوری اسلامی در یک جنگ مستقیم هستند، اما جمهوری اسلامی با تدبیر حرکت کرده و اعلام کرده‌اند که به هیچ کشوری تعدی نمی‌کنند و در عین حال اگر کسی نگاه چپ به کشور ما کند، با قاطعیت پاسخ داده می‌شود.

کد N826572

وبگردی