آفتاب

ادعای ضعف در امنیت برنامه تسلیحات هسته‌ای انگلیس

ادعای ضعف در امنیت برنامه تسلیحات هسته‌ای انگلیس

یک مهندس نیروی دریایی انگلیس پس از انتشار ادعاهایی درباره بخشی از برنامه هسته‌ای این کشور گریخته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) "ویلیام مک‌نیلی" در گزارشی که برای روزنامه‌ها و وبسایت‎های افشاگر از جمله ویکی‌لیکس فرستاده و همچنین بر روی اینترنت نیز منتشر کرده، مدعی شده که امنیت برنامه‌ هسته‌ای "ترایدنت" به قدری پائین است که تروریست‌ها به راحتی می‌توانند به آن حمله کنند.

مک‌نیلی گفته که "فاجعه‌ای در انتظار" برنامه‌ هسته‌ای ترایدنت است.

او نوشته وارد شدن به کلوپ شبانه از وارد شدن به یک زیردریایی هسته‌ای "سخت‌تر" است. به گفته‌ او هیچ نظارتی بر ورود محموله‌هایی که وارد پایگاه‌های زیردریایی‌های هسته‌ای می‌شوند.

به گزارش بی.بی.سی نیروی دریایی انگلیس اظهارات مک‌نیلی را تکذیب کرده و گفته که با همکاری پلیس درصدد یافتن اوست.

نیروی دریایی انگلیس هم‌چنین گفته است که تحقیقات خود را برای اطمینان از امنیت برنامه هسته‎ای ترایدنت ادامه می‌دهد.

مک‌نیلی، ۲۵ ساله در این گزارش ۱۸ صفحه‌ای نوشته که هدفش از افشاگری "شکستن تصویر دروغین سیستمی است که بیشتر مردم تصور می‎کنند نقصی ندارد."

یک سخنگوی نیروی دریایی در واکنش به این گزارش گفته است که این نیرو، "تامین امنیت و ایمنی هسته‌ای را بسیار جدی می‌گیرد و در حال تحقیق کامل درخصوص انتشار این مدرک و محتویات آن هستیم."

او اظهارات مک‌نیلی را کاملا رد کرد و گفته که ادعاهای "بی‌پایه و جهت‌دار او صرفا دیدگاه شخصی یک ملوان بسیار رده پائین" است.

ترایدنت از مهم‌ترین برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای بریتانیا بوده که در زمان نخست وزیری مارگارت تاچر در اوایل دهه ۱۹۸۰ به منظور دفاع از انگلیس در مقابل کشورهای عضو پیمان ورشو به سیستم دفاعی این کشور اضافه شد.

در حال حاضر در قالب این برنامه چهار زیردریایی با قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای وجود دارد که یکی از آنها مسلح و در زیر دریا در رفت و آمد است.

قرار است که در سال ۲۰۱۶ دولت بریتانیا تصمیم خود را برای کنار گذاشتن این برنامه و جایگزین کردن برنامه دیگری اعلام کند.

انتهای پیام

کد N826537

وبگردی