آفتاب
الشرق الاوسط منتشر کرد؛

پیش‌نویس سند کنفرانس ریاض؛ از تشکیل ارتش و دولت فدرال برای یمن تا اعمال نظر درباره "صعده"

پیش‌نویس سند کنفرانس ریاض؛ از تشکیل ارتش و دولت فدرال برای یمن تا اعمال نظر درباره "صعده"

گروه‌های سیاسی یمنی که مذاکراتی را در ریاض آغاز کرده‌اند امروز (دوشنبه) طی نشستی پشت درهای بسته پیش‌نویس سند ریاض را بررسی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط که به متن پیش نویس سند ریاض دست یافته در این باره نوشته است که در این سند بر تشکیل هسته‌های اولیه ارتش و نیروهای امنیتی به رهبری تشکیلاتی ملی که در فساد نقش نداشته باشد و نیز استفاده از تمامی ابزارهای نظامی برای پایان دادن به شورش و درگیری‌ها در یمن تاکید شده است.

این پیش نویس همچنین به حل مساله رهبران نظامی که در درگیری‌ها و خشونت‌ها در یمن نقش داشته‌اند پرداخته و از نهادهای بین‌المللی می‌خواهد تا هرگونه معاملات مالی و روابط دیپلماتیک را با شورشیان و کسانی که به درگیری‌ها در یمن دامن می‌زنند، متوقف کنند.

در این پیش نویس در خصوص جنبش انصارالله (شیعیان حوثی) آمده است که باید اوضاع استان صعده به وضعیت قبل از جنگ 2004 برگردد و همچنین فرصت‌های شغلی برای تمامی یمنی‌ها در کشورهای حوزه خلیج فارس فراهم شود.

در سند ریاض که امروز در خصوص آن مذاکره خواهد شد آمده است که باید نهادهای دولت از طریق مجازات افرادی که به صورت غیرقانونی این نهادها را اشغال کرده‌اند فعالیت خود را آغاز کنند و همچنین سلاح‌ها و تجهیزات بازپس گرفته شده و تمامی شبه نظامیان از شهرهای یمن عقب نشینی کنند.

همچنین باید از نیروهای رسمی و مردمی تحت رهبری مسئولان مشروع در یمن حمایت به عمل آمده و باید حمایت بین‌المللی و منطقه‌ای جهت کمک رسانی به یمنی‌ها کسب شود.

در سند ریاض بر ایجاد مناطق امن برای آوارگان و ایجاد راهکارهای فوری جهت حل مشکل افرادی که در خارج آواره شده‌اند و بازگشت نهادهای مشروع در یمن بر سر کار و حفظ بافت اجتماعی یمن و ممانعت از ایجاد دو دستگی در میان جامعه این کشور تاکید شده است.

در این پیش نویس همچنین خواسته شده تا قطعنامه 2216 شورای امنیت و تمامی قطعنامه‌های مربوطه اجرا شده و در ایجاد مناطق امن در داخل یمن سرعت بخشیده شود.

در پیش نویس سند ریاض بر بلوکه شدن دارایی‌های رهبران شبه نظامیان و شرکای آنها براساس قطعنامه 2216 شورای امنیت و سرعت بخشیدن به انجام اصلاحاتی در تشکیل هیات ملی ناظر بر اجرای نتایج مذاکرات ملی و ایجاد کمیته ملی برای پیگیری مصوبه‌های کنفرانس ریاض تاکید شده است.

براساس پیش نویس سند ریاض، کمیته ملی‌ای که مسئول پیگیری اجرای مصوبه‌های ریاض است به صورت یک کمیته عالی عمل کرده و متشکل از نخست وزیر و 14 عضو از شمال و جنوب یمن می‌باشد که نماینده تمامی گروه‌های سیاسی و نهادهای مدنی هستند.

ماموریت این کمیته نیز در ارتباط با گروه‌های سیاسی یمنی که در کنفرانس ریاض شرکت نکرده‌اند برای پیوستن به سند ریاض و پیگیری دستگاه‌های ذی ربط جهت اجرای قوانین این سند و ارائه پیشنهاداتی برای سرعت بخشیدن به اجرای این مصوبه‌هاست.

در پیش نویس سند ریاض آمده است که تشکیل کشور فدرال در یمن به منزله تکمیل اقدامات جهت روند انتقالی در کشور است و از طریق سرعت بخشیدن به نظارت بر نتایج مذاکرات ملی جهت بررسی پیش نویس قانون اساسی در چارچوب سند ریاض و برگزاری رفراندوم در خصوص آن صورت می‌گیرد.

حاضران در نشست ریاض امروز در خصوص تکمیل اجرای این توافقات و تمامی قوانین مربوط به مساله جدایی طلبان جنوب یمن براساس مصوبه‌های کنفرانس ملی و آغاز شکل‌گیری نهادهای نظامی و امنیتی گفت‌وگو می‌کنند.

در پیش نویس سند ریاض تاکید شده که باید راهکارهایی جهت حل مساله جنوب یمن و دادن حق به مردم جهت تعیین جایگاه سیاسی خود در چارچوب کشور فدرال ایجاد شده و همچنین باید اقداماتی برای بازسازی یمن صورت بگیرد.

این پیش نویس همچنین به بازسازی اقتصاد پایدار در یمن و ایجاد فضای سرمایه‌گذاری در این کشور جهت بهبود اوضاع معیشتی یمنی‌ها اشاره کرده و بر حفظ امنیت و ثبات یمن در چارچوب پایبندی به مشروعیت تاکید شده است.

پیش نویس سند ریاض به طرح شورای همکاری خلیج فارس درباره یمن نتایج مذاکرات ملی، قطعنامه 2216 شورای امنیت و تصمیمات اتحادیه عرب درباره یمن و بیانیه‌های شورای همکاری خلیج فارس استناد کرده است.

انتهای پیام

کد N826328

وبگردی