آفتاب
حیدرپور به مهر خبر داد؛

طرح «الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای» سه‌شنبه تصویب می‌شود

طرح «الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای» سه‌شنبه تصویب می‌شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، از تصویب نهایی طرح ویرایش شده «الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران» در جلسه سه‌شنبه هفته جاری این کمیسیون خبر داد.

عوض حیدرپور شهرضایی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به جلسه عصر امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، از بررسی سه طرح و یک پیشنهاد برای صیانت از دستاوردهای هسته ای کشور در این جلسه خبر داد و اظهار داشت: با توجه به اینکه یک فوریت «طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته ای ملت ایران» پیش از این در مجلس تصویب شده بود و با توجه به پیشنهادات جدید، در جلسه امروز کارگروهی برای بررسی این پیشنهادها تشکیل شد.

وی افزود: قرار شد این کارگروه که متشکل از اعضای کارگروه‌های هسته ای و سیاست خارجی کمیسیون و طراحان طرح های جدید هسته ای است، طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای را بر اساس نقطه نظرات مطرح شده ویرایش و جمع‌بندی کنند تا در جلسه روز سه‌شنبه این هفته کمیسیون، طرح به رای گذاشته شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: این طرح پس از تصویب در کمیسیون، در نوبت طرح در صحن علنی مجلس قرار می‌گیرد و با توجه به حساسیت مجلس نسبت به این موضوع، این طرح به سرعت به صحن خواهد آمد.

مهمترین پیشنهادات اصلاحی طرح/ منع مذاکره‌کنندگان از توافق در شرایط تهدید و تحدید

حیدرپور درباره مهمترین پیشنهادات مطرح شده در جلسه امروز برای تکمیل و ویرایش «طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته ای ملت ایران» گفت: کلیت پیشنهادها این است که چون در گذشته مجلس ۴ مصوبه در حوزه هسته ای داشته است، قرار شد حتماً به این مصوبات در تدوین طرح جدید توجه شود؛ همچنین با استناد به برخی از اصول قانون اساسی، تاکید شد که مجلس حتما باید در جریان فرایند مذاکرات و محتوای توافق هسته ای باشد و موضوع پذیرش پروتکل الحاقی نیز حتماً باید به مجلس بیاید و بررسی شود.

وی اضافه کرد: همچنین در این یشنهادها تاکید شده است که «تحقیق و توسعه» در عرصه هسته ای به هیچ عنوان نباید محدود شود و آنچه مربوط به فعالیت های هسته ای صلح‌آمیز است بر اساس نیاز جمهوری اسلامی ایران دنبال شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: در این پیشنهادها همچنین تاکید شده که اگر از طرف ۱+۵ به گونه‌ای کارشکنی شود که به منافع ملی کشور آسیب بزند، تیم مذاکره‌کننده اجازه انجام توافق را در شرایط تهدیدی و تحدیدی نخواهند داشت.

کد N825956

وبگردی