آفتاب

انتقاد آشنا از صدا و سیما برای نداشتن یک برنامه خوب درباره کتاب و موسیقی

انتقاد آشنا از صدا و سیما برای نداشتن یک برنامه خوب درباره کتاب و موسیقی

جماران نوشت:

مشاور فرهنگی رئیس جمهور با تأکید بر اینکه جای یک برنامه خوب درباره کتاب و موسیقی در صدا و سیما خالی است، به اهمیت موضوع «گفت‌وگو» به عنوان محور کتابخوانی اشاره کرد و گفت: برخی در سطح تریبون‌های عمومی راجع به چیزهایی که نخوانده‌اند، اظهار نظر می‌کنند.

حسام‌الدین آشنا در گفت‌وگو با جماران درباره اینکه عقاید و افکار مختلف تا چه اندازه فرصت بروز و ظهور در فضای نشر را پیدا می کنند، اظهار کرد: ما می‌توانیم از طریق نوشته‌هایمان با یکدیگر گفت‌وگو کنیم، اما در حال حاضر در کشور ما کسانی که نمی‌خوانند، امکانات بسیاری برای اظهار نظر درباره نوشته‌های دیگران دارند.

نماینده رئیس‌جمهور در شورای نظارت بر صداوسیما همچنین در پاسخ به پرسشی در این باره که صداوسیما برای ترویج کتاب و کتابخوانی چه فعالیتی انجام داده است، تصریح کرد: هنوز در صدا و سیما جای یک برنامه خوب درباره کتاب خالی است، همان طور که جای یک برنامه خوب درباره موسیقی نیز خالی است. بخشی از این مسئله به دلیل تفاوت نگاه دوستان ما در صداوسیما و دوستان ما در وزارت فرهنگ و ارشاد است.

وی اضافه کرد: اهالی صداوسیما برای اطلاع رسانی درباره هر کتاب یا نقد و بررسی کتاب‌ها به دلیل اینکه ممکن است برای کتاب خاصی تبلیغ به حساب آید، احتیاط می‌کنند و شدت این احتیاط کار اطلاع رسانی در مورد بازار نشر را دچار مشکل کرده‌است. بازار نشر تا این حد توان مالی ندارد که برای خود در صداوسیما آگهی بخرد، بنابراین لازم است برنامه‌های اطلاع رسانی، تحلیلی و خبری صداوسیما به کمک بازار نشر بیایند.

آشنا با تأکید بر ضرورت حساس کردنِ مردم نسبت به عرصه نشر، گفت: کتاب بیش از آنکه نیازمند تبلیغ باشد نیازمند اطلاع رسانی است و این اطلاع‌رسانی باید در زمینه معرفی کتاب، گفت‌وگو درباره کتاب و معرفی ناشران، نویسندگان و ناقدان صورت گیرد. این اطلاع‌رسانی می‌تواند باعث شود که جامعه حساسیت بیشتری نسبت به عرصه نشر و کتابخوانی داشته باشد.

وی گفت: متأسفانه شورای نظارت بر صداوسیما به منزله شورای سیاستگذاری در صداوسیما تلقی نمی‌شود و صداوسیما نیز دارای شورای سیاستگذاری به آن معنا نیست.

29213

کد N825887

وبگردی