آفتاب

شناسایی بزرگترین غار شرق کشور در چناران

شناسایی بزرگترین غار شرق کشور در چناران

در پی اکتشافات اخیر در ارتفاعات جنوبی شهرستان چناران، هشت غار مورد بررسی و نقشه‌برداری قرار گرفت که از میان آنان بزرگترین غار شرق کشور شناسایی شد.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، منطقه خراسان، به دنبال شناسایی هشت غار در ارتفاعات انتهای دره "زوکنان" در شهرستان چناران، تیم غارنوردی بین‌المللی به منظور نقشه‌برداری دقیق و الکترونیکی در منطقه حضور پیدا کرد.

در این برنامه که با همراهی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان و نائب رئیس کارگروه حفاظت از غارهای استان و رؤسای ادارات محیط طبیعی و یگان حفاظت محیط زیست چناران و نیز معاون سازمان نقشه‌برداری خراسان رضوی صورت گرفت، پس از ورود به یکی از دالان‌های اصلی غار به عمق 40 متری زمین، از نزدیک شرایط کار و سختی‌ها و خطرات موجود در شناسایی غارها و تنگناهای مربوطه مورد بررسی قرار گرفت.

حمید صالحی در این خصوص بیان کرد: به دلیل وجود کلنی‌هایی از جمعیت خفاش‌ها در درون غارها و تاثیر مستقیم آن‌ها در کنترل جمعیت حشرات و آفات نباتی که گامی موثر در مبارزه تلفیقی با آفات نباتی و کاهش مصرف سموم و جلوگیری از آلودگی محیط زیست است، حفاظت از غارها مهم و حیاتی است.

‌وی افزود: این اداره تمام تلاش خود را در حفاظت از این جلوه‌های طبیعی و حمایت از غارنوردان بکار بسته است.

حمید نظام‌دوست، عضو انجمن غار و غارشناسی استان نیز در این خصوص تصریح کرد: در اکتشافات اولیه مشاهده شد که یکی از غارها بسیار بزرگ بوده و شامل چندین طبقه، دالان و کریدورهای متعدد است.

وی ادامه داد: برهمین اساس و نظر به اینکه به احتمال فراوان بزرگترین غار شرق ایران شناسایی شده است، نقشه‌برداری از این غار آغاز شد.

علی رکنی، معاون سازمان نقشه‌برداری استان خراسان نیز در ادامه عنوان کرد: این ارتفاعات از جنس آهکی-دولومیتی بوده و بر روی سازند مزدوران تشکیل شده که این ویژگی در شرایطی که آب نیز وجود داشته باشد طی میلیون‌ها سال باعث به وجود آمدن غار می‌شود.

‌انجمن غارنوردان و غارشناسان ایرانیان یک سازمان مردم‌نهاد غیردولتی و غیرانتفاعی است که در سال 1389 با اخذ مجوز از معاونت امور سازمان‌های مردم‌نهاد مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و در سال 1391‌ به منظور گسترش فعالیت‌های غارنوردی در کشور، استان خراسان رضوی به عنوان چهارمین دفتر این انجمن با هدف کشف و شناسایی غارهای جدید، ثبت و نقشه‌برداری غارهای کشف شده، انجام تحقیقات زمین‌شناسی و دیرینه‌شناسی در غارها و پیگیری موضوع مهم و حیاتی حفاظت و پاکسازی غارها در مشهد ایجاد شد.

تا‌کنون بیش از 200 غار در استان شناسایی شده و خراسان رضوی به سرزمین غارهای اسرارآمیز معروف است و در میان غارهای شناسایی شده این استان، غار "بزنگان" و غار "مغان" دو غار مهمی است که همه‌ساله گردشگران را برای تماشا به سوی خود جذب می‌کند.

به نظر می‌رسد‌ این غار جدید کشف شده نیز به عنوان بزرگترین غار استان از این پس مورد توجه علاقه‌مندان و گردشگران در این حوزه باشد.

انتهای پیام

کد N825633

وبگردی