آفتاب
بروجردی با اشاره به بحث مذاکرات:

اگر طرف مقابل دبه کند ما هم دبه می‌کنیم

اگر طرف مقابل دبه کند ما هم دبه می‌کنیم

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه آمریکا در موضوع مذاکره و بحث فردو دبه کرده است تاکید کرد که پروتکل الحاقی باید به تصویب مجلس برسد ولی با این وجود بازدید از مراکز حاکمیتی و نظامی باید مستثنی باشد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، علاء الدین بروجردی در حاشیه جلسه علنی امروز یک شنبه مجلس در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا اظهارنظر برخی از نمایندگان مبنی بر این که پروتکل الحاقی باید در شورای عالی امنیت ملی به سرانجام برسد و دیگر نظر مجلس وجاهتی ندارد درست است گفت: مجلس هفتم اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را توسط دولت وقت متوقف کرد که این از مصوبات مهم مجلس بود. اکنون نیز این مصوبه به قوت خود باقی است. این بدان معناست که اگر اقدام مشابهی برای اجرای داوطلبانه بخواهد صورت گیرد باید به تایید مجلس برسد.

وی افزود: افسار پروتکل الحاقی در اختیار مجلس است و مجلس حتما باید دراین زمینه تصمیم‌گیری کند.

بروجردی در واکنش به این پرسش که آیا این افراد به دنبال دور زدن مجلس نیز هستند گفت که این موضوع دور زدنی نیست و ما مصوبه داریم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه در پاسخ به این سوال که چه تفاوتی درپذیرش اجرای داوطلبان پروتکل الحاقی و دائمی وجود دارد گفت:‌تکلیف اجرای دائمی پروتکل الحاقی مشخص است، موضوع بر سر اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است که مجلس در گذشته آن را متوقف کرد، این مصوبه همچنان به قوت خود باقی است. یعنی اگر مجددا بخواهد به صورت داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا کنند نیاز به تایید مجلس دارد.

بروجردی در پاسخ به این سوال که آیا توافق احتمالی نیز به تصویب مجلس نیاز دارد گفت که این موضوع از جمله نقاط ابهام توافق است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آقای کریمی قدوسی این موضوع را مطرح کرده که طرح‌های دو و سه فوریتی در موضوع هسته‌ای در کمیسیون امنیت به یک طرح تجمیع می‌شود گفت: کمیسیون امنیت قرار است امروز طرحی را که پیش از این فوریت آن در مجلس به تصویب رسید بررسی کند، نمایندگان می‌توانند در این جلسه پیشنهاداتشان را ارائه کنند.

خبرنگار دیگری از بروجردی پرسید که نظر مجلس در خصوص صحبت آقای عراقچی مبنی بر این که طبق پروتکل الحاقی بازدید از تاسیسات نظامی و دفاعی از سوی آژانس قابلیت اجرا دارند چیست که وی در پاسخ گفت: مجلس باید پروتکل الحاقی را تصویب کند. معتقدیم در اجرای پروتکل الحاقی در صورت نهایی شدن توافق و در صورت ورود به مرحله اجرا آن هم با نظر مجلس بازدید از مراکز حاکمیتی و نظامی باید مستثنی باشد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا تا زمان مقرر در تیر ماه نگارش متن نهایی توافق به اتمام می‌رسد گفت: مقام معظم رهبری در این رابطه فرمودند که این تاریخ وحی منزل نیست آنچه برای جمهوری اسلامی مهم است حفظ منافع ملی در این توافق است، اگر از زمان هم عبور کردیم می‌توان زمان را تغییر دهد.

بروجردی در پاسخ به این پرسش که نظرتان در مورد صحبت‌های آقای صالحی در خصوص دبه کردن آمریکا در جریان مذاکرات چیست گفت: ظاهرا در بحث فردو هزار و اندی توافق شده بود اما طرف مقابل یک دفعه احساس کرد که این رقم از دید آنها بالاست. مطالب دیگری را گفتند ولی این طبیعی است که توافق جاده دو طرفه است اگر آنها بخواهند دبه درآورند ما هم دبه در می‌آوریم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین در پاسخ به این پرسش که نظر شما در مورد بازرسی کشتی حامل کمک‌های انسان دوستانه ایران به یمن توسط عربستان چیست، گفت: عربستان و کشورهایی که ائتلاف غیر قانونی را تشکیل دادند هیچ کدام حق بازرسی کشتی ایرانی را ندارند، نماینده سازمان ملل هم به این موضوع اشاره کرد توافق ما با سازمان ملل این است که کشتی ایرانی در بندر حدیبه در یمن پهلو گیرد.

بروجردی ابرازامیدواری کرد: که سازمان ملل از حیثیت خود در جهت استقلالش دفاع کند و فرمانبر آمریکا و دیگران نباشد.

انتهای پیام

کد N825471

وبگردی