آفتاب

اعتراض مردم گواتمالا به فساد حاکم بر دستگاه دولت

اعتراض مردم گواتمالا به فساد حاکم بر دستگاه دولت

خیابان های پایتخت کشور گواتمالا روز گذشته صحنه اعتراض گسترده مردمی بود که از همدستی رئیس جمهور با عوامل دخیل در فساد مالی دولت به ستوه آمده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیویورک تایمز، مردم گواتمالا روز گذشته با حضور گسترده در خیابانهای پایتخت خشم خود را از فساد حاکم بر دستگاه حکومت ابراز داشته و کناره گیری «اتو پرز مولینا» رئیس جمهور وابسته به حزب محافظه کار را از قدرت خواستار شدند.

این تجمع اعتراض آمیز که در میدان اصلی «گواتمالا سیتی» برگزار شد از سوی هیچ گروه خاصی هدایت نمی شد اما از استقبال عظیم رهبران اصناف تجاری، جامعه دانشگاهی، اماکن مذهبی، کشاورزان و طرفداران حقوق بشر برخوردار شد.

علاوه بر این، تجمعات اعتراض آمیز در گوشه و کنار این کشور کوچک آمریکای مرکزی برگزار شد که همه آنها به نحوی خواستار کناره گیری رئیس جمهور از قدرت بودند.

اخیرترین مورد از فساد دستگاه حکومت به پرونده ای باز می گردد که در آن ۵۰ نفر اعم از شهروندان عادی و کارمندان دولت از جمله رؤسای پیشین و فعلی اداره مالیات دخیل هستند. اتهام این افراد اختلاس چند میلییون دلاری و اخذ رشوه در ازای نادیده گرفتن تعرفه های گمرکی اعمال شده بر محصولات وارداتی است.

گفته می شود که جرم عمال دولتی در مواردی چون فساد مالی محرض است اما رئیس جمهور علیرغم استعفای معاون خود که یک هفته پیش اتفاق افتاد از قبول هرگونه مسئولیتی در این مورد طفره می رود.

کد N825375

وبگردی