آفتاب

به رغم تنش‌ها، رهبر چین روابط با آمریکا را باثبات خواند

به رغم تنش‌ها، رهبر چین روابط با آمریکا را باثبات خواند

رئیس‌جمهوری چین امروز (یکشنبه) گفت: روابط پکن با واشنگتن همچنان باثبات است. این در حالی است که وی برای کاهش تنش‌ها بر سر اراضی مورد مناقشه در دریای چین جنوبی تلاش می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین در پایان سفر دو روزه جان کری، وزیر خارجه آمریکا به کشورش گفت: مایل هستیم تا ارتقای روابط دو جانبه با رئیس‌جمهوری آمریکا را ادامه دهیم و روابط چین- آمریکا را به سطح جدیدی برسانیم.

محور عمده سفر کری، به تشدید نگرانی‌های امنیتی درباره جاه‌طلبی‌های دریایی پکن در دریای چین جنوبی اختصاص داشت. تلاش‌های چین برای ساخت‌وساز سریع در اطراف هفت صخره زیرآبی در مجمع الجزایر اسپراتلی دریای چین جنوبی، مدعیان این منطقه از جمله فیلیپین و ویتنام را نگران ساخته است.

کری روز شنبه خطاب به چین تاکید کرد تا آنها اقدامی را برای کاهش تنش در دریای مورد مناقشه چین جنوبی انجام دهند. درخواست وی با سخنان اعتراض‌آمیز وانگ یی، وزیر خارجه چین همراه شد که اراده پکن برای محافظت از منافعش در این منطقه را «به سختی سنگ» توصیف کرد.

سفر کری در واقع پیش‌زمینه‌ای برای برگزاری نشست سالانه «مذاکرات اقتصادی و استراتژیک آمریکا- چین» است که ماه آتی در واشنگتن برگزار می‌شود. انتظار می‌رود که شی جینپینگ ماه سپتامبر به واشنگتن سفر کند؛ سفری که وی می‌گوید انتظارش را می‌کشد.

رهبر چین در جریان دیدار با کری گفت: از دیدگاه من روابط آمریکا - پکن همچنان باثبات است.

انتهای پیام

کد N825371

وبگردی