آفتاب
پس از اوکراین؛

معاون وزیر خارجه آمریکا امروز به مسکو می‌رود

معاون وزیر خارجه آمریکا امروز به مسکو می‌رود

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، معاون وزیر خارجه این کشور در امور کشورهای اروپایی و اوراسیایی طی روزهای 17 و 18 مه (27 و 28 اردیبهشت) برای گفت‌وگو درباره اجرای توافق‌های صلح مینسک در اوکراین به مسکو سفر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ویکتوریا نولاند، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور کشورهای اروپایی و اوراسیایی قرار است طی سفرش با مقامات ارشد دولتی و نمایندگان جامعه مدنی روسیه دیدار کند.

گفته می‌شود علاوه بر روند صلح در اوکراین قرار است در این دیدارها درباره روابط دو جانبه روسیه آمریکا نیز گفت‌وگو شود.

نولاند در حالی امروز به مسکو می‌رود که هفته گذشته و طی روزهای 14 تا 16 مه به اوکراین سفر کرده بود.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز پیش از این دیدار به سوچی، یکی از شهرهای روسیه سفر کرده بود.

روابط روسیه و آمریکا سال گذشته و به دلیل مسائل پیش آمده در اوکراین به شدت تیره و تار شده است. واشنگتن مسکو را به دخالت در درگیری‌های نظامی در جنوب شرق اوکراین متهم می‌کند؛ اتهامی که مکررا از سوی مقامات روسی رد می‌شود.

در حال حاضر طرفین درگیر در اوکراین با امضای آتش بسی در اواسط فوریه در تلاش برای آرام کردن اوضاع در این کشور هستند. این توافق پس از گفت‌وگوهای طولانی مدت بین سران کشورهای اوکراین، روسیه، فرانسه و آلمان که با هدف رسیدن به راه حلی در مینسک پایتخت بلاروس جمع شده بودند، حاصل شد.

اما نولاند در سفر اخیرش به اوکراین با اظهاراتی به تمایل واشنگتن برای ایفای نقش بیشتر در توافق مینسک اشاره کرد.

وی پس از دیدار با وزیر کشور اوکراین در این باره گفته بود: آمریکا آماده است تا نقش خود را در اجرای توافقات مینسک در اوکراین و با همکاری اتحادیه اروپا و اعضای گروه نورماندی گسترش دهد.

نولاند همچنین درباره دیدار کری و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در سوچی طی سفر اخیر کری به این کشور اظهار کرد: در سوچی، پوتین به وزیر خارجه گفته است که وی کاملا به اجرای توافق مینسک متعهد است. اکنون زمان آن است تا طرفین به سخنان خود عمل کرده و تنها به کلمات اکتفا نکنند.

تا به امروز، آمریکا در گفت‌وگوهای صلح اوکراین غایب بوده است. طرفین درگیر درباره حضور این کشور در گفت‌وگوهای نورماندی اختلاف نظر دارند.

انتهای پیام

کد N825023

وبگردی