آفتاب

روایت متفاوت آمریکا و رسانه‌های سوری از کشته شدن "وزیر نفت" داعش

روایت متفاوت آمریکا و رسانه‌های سوری از کشته شدن "وزیر نفت" داعش

در حالی که ارتش آمریکا مدعی شده با اعزام یک گروه از کماندوهای خود به داخل سوریه موفق شده ابوسیاف که "وزیر نفت" داعش محسوب می‌شود را به قتل برساند، رسانه‌های سوری اعلام کرده‌اند که این فرد در حمله هوایی جنگنده‌های سوری کشته شده است.

در حالی که ارتش آمریکا مدعی شده با اعزام یک گروه از کماندوهای خود به داخل سوریه موفق شده ابوسیاف که "وزیر نفت" داعش محسوب می‌شود را به قتل برساند، رسانه‌های سوری اعلام کرده‌اند که این فرد در حمله هوایی جنگنده‌های سوری کشته شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه الاتحاد امارات، ارتش یا دولت سوریه هنوز به شکل رسمی به این ادعای مسئولان آمریکایی پاسخ نداده‌اند اما رسانه‌های سوری از جمله تلوزیون رسمی این کشور اعلام کرده‌اند که ارتش سوریه در یک حمله هوایی توانسته ابوالتیم السعودی، از رهبران اصلی داعش را که به وزیر نفت این گروه مشهور است و اداره تاسیسات نفتی اشغال شده را بر عهده دارد، به همراه 40 تن دیگر از پای درآورد.

بنابر اعلام رسانه‌های سوری این حمله روز شنبه در میدان نفتی عمر واقع در استان شرقی دیرالزور انجام شده و در میان کشته شدگان 12 تروریست خارجی نیز به چشم می‌خورند.

این در حالی است که آمریکا نیز اعلام کرده که این شخص که آمریکایی‌ها او را ابوسیاف می‌نامند در عملیات کماندوهای آمریکایی در خاک سوریه کشته شده است.

بنابر اعلام مسئولان آمریکایی، یک یگان از کماندوهای آمریکایی با دستور مستقیم رئیس جمهوری این کشور روز شنبه وارد خاک سوریه شده و در استان دیرالزور برای دستگیری ابوسیاف عملیاتی را انجام دادند که در تبادل آتش میان طرفین ابوسیاف به همراه 9 تن دیگر کشته شدند و همسر ابوسیاف دستگیر و با هلی‌کوپتر به عراق منتقل شده است.

به گفته مسئولان کاخ سفید این عملیات بدون هماهنگی و یا اطلاع دولت سوریه انجام شده و در آن از بالگردهای بلاک هوک UH60 و هواپیماهای اوسپری استفاده شده است. یک دختر ایزدی نیز که توسط این زن و شوهر به کنیزی گرفته شده بود در این عملیات آزاد شده است.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در این باره اعلام کرد که نیروهای آمریکایی با نظارت مستقیم اوباما عملیاتی را در شرق سوریه برای دستگیری ابوسیاف و همسرش انجام دادند و هیچ هماهنگی با دولت سوریه در این باره صورت نگرفته است.

روزنامه الوطن سوریه که یک نشریه مستقل در این کشور محسوب می‌شود در این باره اعلام کرد: گرچه آمریکایی‌ها مدعی هستند که بدون هیچ هماهنگی با دولت سوریه این عملیات را انجام داده‌اند اما با توجه به اینکه فرودگاه و برخی مناطق اطراف دیر الزور در کنترل ارتش سوریه است بعید به نظر می‌رسد که با نیروهای سوری در این باره هماهنگی لازم صورت نگرفته باشد به ویژه اینکه شبکه الاخباریه سوریه اولین رسانه‌ای بود که خبر کشته شدن وزیر نفت داعش در حمله جنگنده‌های سوری را اعلام کرده است.

وزارت دفاع آمریکا نیز با تایید این عملیات اعلام کرد که نیروهای ویژه آمریکا وارد خاک سوریه شدند. مسئولان آمریکایی کشته شدن هرگونه نیروی آمریکایی در این عملیات را رد کردند و تاکید دارند که این عملیات با موفقیت کامل انجام شده است.

این اولین اقدام موفق آمریکا در اعزام کماندوهای خود به داخل خاک سوریه است. سال گذشته میلادی نیز نیروهای آمریکایی یک تلاش بدون نتیجه برای آزادی گروگان‌ آمریکایی و چند گروگان خارجی در شمال شرق سوریه انجام دادند که به کشته شدن گروگان‌ها انجامید.

دیده بان حقوق بشر سوریه که مرکز آن در لندن قرار دارد نیز اعلام کرده که وزیر نفت داعش در حمله کماندوهای آمریکایی کشته شده و نیروهای سوری عملیاتی را در این منطقه انجام نداده‌اند.

انتهای پیام

کد N824985

وبگردی