آفتاب

انتقاد شدید اردوغان از صدور حکم اعدام برای محمد مرسی

انتقاد شدید اردوغان از صدور حکم اعدام برای محمد مرسی

رئیس جمهوری ترکیه، با محکوم کردن حکم صادره علیه محمد مرسی، آن را بازگشت به "مصر باستان" توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، "رجب طیب اردوغان"، رئیس‌جمهوری ترکیه در یک راهپیمایی در استانبول گفت: رئیس جمهوری منتخب و محبوب مصر که با 52 درصد رای انتخاب شده بود متاسفانه به مرگ محکوم شده است. مصر در حال بازگشت به "مصر باستان" است.

این اظهارات اردوغان در واکنش به حکم دادگاهی در مصر مطرح شد. براساس این حکم، "محمد مرسی"، رئیس جمهوری پیشین مصر به دلیل فرار از زندان در سال 2011 به اعدام محکوم شد.

اردوغان در ادامه سخنانش گفت: متاسفانه غرب همچنان چشم خود را به روی کودتای سیسی بسته است. در حالی که غرب مجازات اعدام را در کشورهای خودشان لغو کرده‌اند، حال همانند یک تماشاگر چشم‌ به مصر دوخته‌ است.

دولت مرسی در سال 2013 به دست عبدالفتاح السیسی که در آن زمان رئیس ارتش بود، سرنگون شد و خودش در انتخابات سال بعد سمت ریاست جمهوری را به دست گرفت.

ترکیه نیز همانند اتحادیه اروپا مجازات اعدام را ممنوع اعلام کرده است. دولت تحت هدایت اردوغان از حامیان اصلی محمد مرسی پس از پیروزی در انتخابات 2012 بود.

وی در آن سال با کسب 52 درصدی رای به پیروزی دست یافته بود. پس از سرنگون شدن دولت مرسی، ترکیه واکنش تندی علیه اقدام سیسی نشان داد و روابط دو طرف به شدت تیره شد. اردوغان از آن زمان همواره در سخنرانی‌های خود به سیسی می‌تازد. با این حال تا پیش از زمان صدور حکم اعدام نشانه‌هایی مبنی بر احتمال از سرگیری روابط حسنه دیده می‌شد و ترکیه به دنبال ارتقای روابط با عربستان بود. عربستان یکی از حامیان اصلی کودتای مصر محسوب می‌شود.

انتهای پیام

کد N824881

وبگردی