آفتاب

خلاء اطلاعاتی از شمال پاکستان تا شرق سوریه

خلاء اطلاعاتی از شمال پاکستان تا شرق سوریه

اگر گزارش سایمون هرش در مورد عملیات ابیت آباد علیه بن لادن را ملاکی برای میزان صداقت آقای اوباما ، وزارت دفاع و سی – آی – ای در نظر بگیریم با تردید و بدبینی حق داریم سوال کنیم منبع یا منابع اصلی لو دادن محل اختفای ابوسیاف در سوریه چه کسی،با چه تابعیتی و یا کدام کشور بوده است.

ظاهرا اوضاع سوریه طی 2 ماه گذشته آنگونه که تصور می شد آرام نبوده و فقط جنگ ویرانگر یمن مانع از توجه به تحولات این کشور شده بود.
هنوز گزارش های خبری تعجب برانگیز سقوط دو شهرمهم ادلب و جسر الشغور به دست مخالفان اسد تکمیل نشده بود که منابع خبری در ساعات پایانی روز شنبه  به نقل از پنتاگون اخبار متعددی ازانجام یک عملیات کماندوئی عجیب ارتش آمریکا که مستقیما به دستور رئیس جمهور اوباما درشرق سوریه، منطقه دیرالزور، انجام شده را منتشر کردند که همچنان ادامه دارد. بر اساس این گزارش ها ابوسیاف یکی از برجسته ترین سران داعش که به او لقب مرد شماره 2 این گروه تروریستی را داده بودند به همراه 40 نفر دیگر کشته و همسر وی به اسارت کماندوهای امریکائی در آمده است.خبری تا به آن حد مهم که حتی دولت سوریه مدعی شده عملیات توسط نیروهای نظامی این کشور صورت گرفته است.باربارا استار گزارشگر نظامی پنتاگون ضمن رد هرگونه دخالت و اطلاع دمشق از این عملیات گفته "در این حمله نیروهای ویژه ارتش علاوه بر کشتن ابوسیاف، مقادیر زیادی اطلاعات به دست آورده اند که با دستگیری همسر سیاف این امیدواری وجود دارد بتوان از آنها استفاده زیادی کرد".
در این میان 2 سوال پر ابهام وجود دارد که شاید طی روز های آینده پاسخی برای آنها پیدا شود.
1- مشخص نیست دولت سوریه اگر نه در عملیات ،اما آیا به لحاظ اطلاعاتی کمک هایی در این زمینه به ایالات متحده کرده یا خیر؟خصوصا که انگیزه های یک چنین کمکی در اسد وجودارد. اما به هر حال مشخص نیست.
2-کاخ سفید و مقامات نظامی و اطلاعاتی ایالات متحده از چه زمانی و چگونه در جریان محل اختفای ابوسیاف در شرق سوریه و منطقه دیرالزور و العمر قرار گرفته اند که اینگونه دقیق ، حساب شده به محل اختفای ابوسیاف هجوم،اورا کشته،همسرش را اسیر و سالم به پایگاه های خود بازگشته اند.
این ابهامات بیشتر از آنجا ناشی می شود که اولا در مورد مشابه یعنی کشته شدن بن لادن در ماه مه 2011 در منقطه ابیت آباد پاکستان ، وزارت دفاع ادعای مشابهی را در عدم دخالت دولت پاکستان مطرح کرد . ولی همان زمان منابع آگاه نظامی و اطلاعاتی منطقه با توجه به میزان نفوذ آی - اس - آی (سازمان اطلاعات ارتش پاکستان)درمناطق
قبایلی ادعای پنتاگون رارد کردند.همانگونه که سایمن هرش با انتشار اسنادی در هفته گذشته ادعاهای آن زمان کاخ سفید و وزارت دفاع را رد کرد. به ویژه آنکه تمامی عملیات مشابه ماههای گذشته آمریکا درسوریه با ناکامی روبرو شده بود.اما اشتون کارتر وزیر دفاع می گوید این عملیات ارزش انجام دادن و ریسک کردن را داشت.
پاره ایی منابع نظامی و اطلاعاتی مقیم واشنتگتن اما صرف نظر از انگیزه و علاقه احتمالی دولت سوریه در این عملیات مهم که از انتشار فوری خبر آن در تلویزیون دولتی این کشور استنباط می شود،معتقدند چه به لحاظ مناطق تحت کنترل و چه از جنبه اطلاعاتی و منابع جاسوسی ، دولت سوریه نمی توانسته در این حد اطلاعات دقیق و موثقی در اختیارداشته و آنها را در اختیار ایالات متحده قرار داده باشد.باور آن قدری مشکل است، چراکه مناطق شرقی و شمالی سوریه از یک سو و منطقه خاصی که عملیات در آن صورت گرفته یعنی میدان نفتی العمر مدتهاست از کنترل دولت مرکزی خارج و تحت سیطره داعش قرار داشته است. از طرفی با توجه به موقعیت انتقادی و فشاری بر رئیس جمهوردر سیاست خارجی،بعید است او در این زمینه از دولت اسد کمکی گرفته باشد.اما خب، اگر گزارش سایمون هرش در مورد بن لادن را ملاکی برای میزان صداقت آقای اوباما ، وزارت دفاع و سی - آی - ای در نظر بگیریم با تردید و بدبینی تا زمانی که بخش اطلاعات مخفی مانده این عملیات انتشار یابد، حق داریم سوال کنیم (جدای از احتمال ضعیف دخالت اطلاعاتی سوریه) منبع یا منابع اصلی و مطلع لو دادن محل اختفای تروریستی به این مهمی چه کسی،با چه تابعیتی و یا کدام کشور بوده است؟.اما از جنبه نظامی گفته شده علت اصلی موفقیت استفاده از پوشش هوایی هواپیماهای جت شکاری - رهگیری و نیز هواپیماهای شناسایی بوده که قادرند روی خطوط ارتباطاتی و راداری پارازیت بیاندازند.
در هر صورت آنچه امروز درخاک سوریه انجام شد صرف نظر از اهمیت اطلاعاتی و عملیاتی آن،می تواند بیانگر این مهم نیز باشد که طی روزهای آینده باردیگر بحران سوریه و جنگ داخلی این کشور در صدر اخبار منطقه قرار خواهد گرفت و احتمالا تحولاتی مهم هم در پیش است.
توافقات نامشخص نشست عربی - امریکائی کمپ دیوید در خصوص سوریه، آماده شدن حدود 15000 هزار نفر نیروی شبه نظامی مخالف اسد که زیر نظر ایالات متحده و با حمایت ترکیه،قطر و عربستان برای نبرد علیه اسد آماده می شوند،وضعیت مناطق مهم جنگی سقوط کرده اخیر مانند ادلب و جسرالشغور و در نهایت استفاده احتمالی از اسناد بسیار مهم به دست آمده از عملیات امروز دلایلی هستند که نشان می دهند بحرانی شدید در انتظار منطقه و مشخصا سوریه قرار دارد[email protected]

کد N824858

وبگردی