آفتاب

میزان خشونت اسکیزوفرنی‌ها با نرم جامعه برابر است

میزان خشونت اسکیزوفرنی‌ها با نرم جامعه برابر است

اسکیزوفرنی یکی از بیش از 200 نوع اختلال روانی مزمن به شمار می‌رود که اغلب مردم این دسته از بیماران را با مبتلایان به اختلال شخصیتی اشتباه می‌گیرند، این در حالیست که افراد یاد شده می‌توانند همانند سایر افراد فعالیت اجتماعی داشته و در هیچ مرکز درمانی نگهداری نشوند.

به گزارش خبرنگار«اجتماعی» ایسنا، سرای احسان موسسه حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی با تلاش به منظور بازتوانی روانی شش نفر از بین 471 بیمار روانی مزمن مقیم مرکزش نشان داد که این امر امکان پذیر است.

دکتر فرهاد رمضانی نژاد، مجری طرح خانه احسان یک در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به اینکه طرح بازگرداندن بیماران روانی مزمن به زندگی اجتماعی با باور به توانمندی‌های آنها با درنظر گرفتن شأن و کرامت انسانی از اولین روز ماه رمضان ۹۲ در حال اجراست گفت: این طرح که با اجاره یک آپارتمان در باقر شهر تهران برای شش نفر از مددجویان سرای احسان آغاز شد، تا کنون در بازگرداندن این بیماران به زندگی اجتماعی موفق آمیز بوده است.

وی گفت: چهار تن از این شش نفر که از میان این 471 نفرمددجو انتخاب شده‌اند، دارای اختلال اسکیزوفرنی و دو نفر از آنها دارای سوء سابقه مصرف مواد مخدر هستند که توسط کمیته تخصصی مجموعه شامل پزشک، ‌روان پزشک، کاردرمانگر و مددکار انتخاب شدند. این افراد هر روز همانند سایر پرسنل برای کار به سرای احسان می‌آیند و حقوق دریافت می کنند.

به گزارش ایسنا، اسکیزوفرنی، اختلالی روانی است که مشخصه آن از کار افتادگی فرایندهای فکری و پاسخگویی عاطفی ضعیف است و علی رغم باور عمومی جامعه میزان خشونت (خودآزاری دیگرآزاری) در بیماران اسکیزوفرنی با نرم جامعه برابر است.

وی همچنین با بیان اینکه سال 88 با استفاده از رویکرد و تجربیات جهانی فعالیت‌های خود را در حوزه بازتوانی روانی اجتماعی آغاز کردیم گفت: با توجه به اینکه اغلب بیماران روانی مقیم این مجموعه مجهوال‌الهویه و برخی از آنها از اظهار مشخصات فردی خود ناتوان هستند، بازگشت آنها به جامعه امری غیر ممکن به نظر می رسد، اما تلاش تیم تخصصی موسسه نشان داد که بازتوانی روانی بخش عمده‌ای از بیماران روانی مزمن مقیم مرکز کاملا امکان‌پذیر است.

مجری این طرح همچنین با بیان اینکه بیشتر بیماران این موسسه مراجعات مکرر بیمارستانی دارند افزود: بنا بر اصل ثلث، یک سوم از بیماران اسکیزوفرنی قابل درمان هستند؛ یک سوم در صورت وجود سرپرست مناسب و حمایت های اجتماعی توانایی زندگی اجتماعی دارند و یک سوم آخر نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند که اکثر بیماران موسسه از این دسته هستند اما بر این باور هستیم که حتی این گروه آخر هم قابل درمان هستند و توانایی زندگی اجتماعی دارند.

مدیر سرای احسان درباره درمان قطعی این افراد توضیح داد: این بیماری مزمن و غیر قابل درمان است اما اگر منظور از درمان این است که با توجه به ظرفیت و پتانسیل افراد آنها را برای زندگی اجتماعی مناسب آماده کنیم می‌توان گفت بله چرا که درمان بسیار موفق بوده است.

رمضانی نژاد با اشاره به اینکه میزان خشونت (خودآزاری دیگرآزاری) در بیماران اسکیزوفرنی با نرم جامعه برابر است اظهار کرد: هیچ میزان خشونت اضافه‌ای را از این بیماران نمی‌توان توقع داشت، با این حال افراد مبتلا به اسکیزوفرنی در مراکز درمانی نگهداری می‌شوند.

وی با بیان اینکه بیش از 200 نوع اختلال روانی مزمن وجود دارد که در 17 گروه تقسیم بندی می‌شوند، گفت: یکی از این گروه‌ها اسکیزوفرنی است که اغلب مردم بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی را با بیماران اختلال شخصیتی اشتباه می‌گیرند در حالی که افرادی که به جامعه آسیب می رسانند عمدتا در گروه اختلال شخصیتی قرار دارند؛ با این وجود این افراد مجاز هستند همانند سایر افراد فعالیت اجتماعی داشته باشند و در هیچ مرکز درمانی نگهداری نشوند.

رمضانی نژاد در ادامه با اشاره به یکی دیگر از طرح‌های سرای احسان افزود: با برگزاری کارگاه‌های آموزشی نحوه برخورد با بیماران روانی مزمن را به خانواده‌ها آموزش و همچنین با ارائه خدمات پزشکی، روان پزشکی، روان شناسی، مدد کاری و دارو برخی از مددجویان را برای زندگی نزد خانواده‌شان ارجاع داده‌ایم این در حالیست که بیماران را ترخیص نکرده‌ایم چرا که هر زمان خانواده به هر دلیلی دیگر تمایل به نگهداری از بیمار خود نداشته باشد، باز هم از آنها در سرای احسان نگهداری خواهیم کرد.

به گفته رمضانی نژاد، سرای احسان دارای 471 بیمار مبتلا به اختلالات روانی است.

انتهای پیام
کد N824795

وبگردی