آفتاب

چرا بعثت پیامبر(ص) در عربستان صورت گرفت

چرا بعثت پیامبر(ص) در عربستان صورت گرفت

کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی به این پرسش که«چرا بعثت پیامبر(ص) در عربستان صورت گرفت؟ آیا در قرآن آیاتی بر برتری عربستان وجود دارد و یا اینکه نزول قرآن می‌توانست در کشور متمدنی همانند ایران باشد؟» پاسخ داده‌اند.

کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی به این پرسش که«چرا بعثت پیامبر(ص) در عربستان صورت گرفت؟ آیا در قرآن آیاتی بر برتری عربستان وجود دارد و یا اینکه نزول قرآن می‌توانست در کشور متمدنی همانند ایران باشد؟» پاسخ داده‌اند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در پاسخ کارشناسان این مرکز که آن را در اختیار ایسنا قرار داده، آمده است:

پیش از هر چیز باید دانست که بعثت و ارسال پیامبر به هر حال، به زمان و مکانی خاص نیاز دارد، یعنی پیامبر باید در زمانی خاص و از قومی خاص در مکانی خاص کار خود را شروع کند. اگر انتخاب این‌ها به دست ما و با قدرت ما بود جا داشت بگویید که چرا بعثت پیامبر(ص) در ایران که متمدن بود صورت نگرفت. هدایت بشر و فرستادن دین چیزی نیست که با قدرت و سیاست بشر بوده باشد تا بتواند در شرایط و چگونگی آن تصمیم بگیرد، بلکه این امر از پیچیده‌ترین پدیده‌ها و مقوله‌هایی است که جز خداوند متعال کسی بر آن قدرت ندارد، امّا در یک حساب بشری و نگاه ظاهری به نظر می‌رسد که چنین حرکتی در متن حکومت‌های مقتدر امکان نداشت، چرا که اگر برای مثال اسلام در کشوری مانند ایران یا روم آن روز ظهور می‌کرد، در همان ابتدا از سوی قدرت حاکم سرکوب می‌شد و یا دست کم چندین برابر زحمت و تلاشی که در حجاز انجام شد، لازم بود انجام شود؛ هم چنین امکان نداشت در کنار قدرت موجود مرکزی، قدرتی مستقل به دست آورد، چه برسد به آن که تبدیل به قدرتی در برابر قدرت مرکزی شود و آن را تحت الشعاع قرار دهد.

یکی از جهات امتیاز منطقه حجاز بر دیگر مناطق این است که خانه کعبه در آن قرار دارد و ریشه حرکت توحیدی ابراهیم(ع)در آن جاست که اگر تنها همین دو ویژگی در آن جا بود، برای گزینش و انتخاب بعثت پیامبر(ص) کفایت می‌کرد: "إِنَّ أَوَّلَ بَیْت وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبَارَکًا وَهُدًی لِّلْعَالَمِینَ * فِیهِ ءَایَاتُ بَیِّنَاتٌ مَّقَامُ إِبْرَهِیمَ وَمَن دَخَلَهُ کَانَ ءَامِنًا؛ (آل عمران، 96 -97) نخستین خانه‌ای که برای مردم و نیایش خداوند قرار داده شد، همان است که در سرزمین مکّه است که پربرکت و مایه هدایت جهانیان است. در آن، نشانه‌های روشن، از جمله مقام ابراهیم است، و هر کس داخل آن (خانه خدا) شود، در امان خواهد بود. " در میان انسان‌ها چنین است که هرگاه می‌خواهند اقدام مهمی انجام دهند سعی می‌کنند که از نظر مکان، مناسب‌ترین محل را برای آن در نظر بگیرند، یعنی تناسب مکان از مقوله‌های مهمی است که برای اقدامات مهم و حتّی غیرمهم در نظر می‌گیرند، به گونه‌ای که گاهی مسئله مکان، زمان و حتی چگونگی اجرای آن اقدام را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، یک همایش ورزشی به طور معمول در جایگاه مناسب آن که ورزشگاه باشد جالب و دارای تأثیر است و یا گردهمایی شرکت‌های حمل و نقل در ترمینال‌های حمل و نقل انجام می‌شود و... . خداوند متعال برای اجرای برنامه فرستادن آخرین پیامبر و ابلاغ دین که کامل‌ترین دین و جاودانه است و همه بشریّت را برای همیشه مخاطب خود قرار می‌دهد، مکانی را به عنوان محور از قرن‌ها قبل در نظر گرفت و شرایط مناسب را در آن فراهم کرد تا امروز بتواند محوریّت معنوی خود را برای همه جهان ایفا کند، از پهن کردن زمین از زیر زمین کعبه تا بنای کعبه به وسیله حضرت ابراهیم(ع) و آماده کردن دو سنگ بهشتی حجرالاسود و مقام ابراهیم و حادثه مهم اصحاب فیل و... در جهت آمادگی چنین مکانی برای یک چنین برنامه مهمی بود.(1)

پی‌نوشت‌ها:

1. مقنعه، شیخ مفید، ص 371، نشر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم / کمال‌الدین و تمام النعمه، شیخ صدوق، ص 295، نشر مؤسسة النشر الاسلامی التابعة لجماعة المدرسین / بحارالانوار، علامه محمدباقر مجلسی، ج 12، ص 84، نشر مؤسسة الوفاء، بیروت.

انتهای پیام

کد N824792

وبگردی