آفتاب

اخباری از برنامه‌های جانبی سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن

اخباری از برنامه‌های جانبی سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن

همزمان با برگزاری بزرگترین رویداد قرآنی جهان اسلام با حضور نمایندگان بیش از 85 کشور، در ایران اسلامی برنامه‌ها و نمایشگاه‌های جانبی، به منظور آشنایی شرکت کنندگان با تحولات جهان اسلام در نظر گرفته شده است.

نمایشگاه تصویری چهره داعش در سالن اجلاس برپا شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، یکی از فعالیت‌های جانبی در این دوره از مسابقات به معرفی جنایات تکفیری‌ها در کشورهای سوریه و عراق مربوط می‌شود که به صورت مجموعه تابلوهایی در محوطه سالن اصلی محل برگزاری مسابقات، در معرض دید عموم قرار گرفته است. در این تابلوها که به صورت مصور گردآوری و عرضه شده است، توضیحاتی به دو زبان عربی و انگلیسی، درباره جنایات این گروه‌های تکفیری و اهداف آنها از این اقدامات، ارائه شده است.

این بخش نمایشگاهی با استقبال خوب شرکت کنندگان و عموم مردم مواجه شده است.

ایران هر روز به پیشرفت جدیدی دست می‌یابد

شرکت کننده آلمانی، در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، آشنایی درست با اندیشه‌های قرآن و اسلام را عامل تقویت وحدت در بین مسلمانان دانست.

جعفر غیدان جعفری در گفت‌وگویی افزود: فلسفه دین اسلام، برقراری وحدت بین همه ادیان موجود در جهان است. متاسفانه طی سال‌های اخیر، گروهک‌های تکفیری، همچون غده سرطانی با اعمال غیرانسانی و به نام اسلام، جنایت‌هایی را مرتکب می‌شوند که کاملاً با اصل اسلام و فرمایشات قرآن مجید مغایرت دارد.

جعفری اظهار کرد: اگر مسلمانان با تدبر، قرآن را مطالعه و اصل پیام آن را دریافت کنند، در دستیابی به موفقیت و برقراری وحدت به پیروزی‌های بزرگی دست خواهند یافت.

وی همچنین در ارزیابی خود از وضعیت ایران گفت: ایران از هر نظر نسبت به گذشته پیشرفت کرده و هر روز به پیشرفت‌های جدیدی نیز در عرصه‌های مختلف دست می‌یابد.

سبک زندگی قرآنی بهترین راه مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان اسلام است

یک عضو مجمع نمایندگان استان قم، با اشاره به این‌که «قرآن بهترین راه مقابله با توطئه‌ها و تهاجم فرهنگی دشمنان است» گفت: مجهز شدن به آموزه‌های قرآنی، کشور ما را در برابر دسیسه دشمنان که مبتنی بر از بین بردن بنیاد خانواده است خنثی می‌کند.

امیرآبادی در گفت‌وگویی با بیان این‌که «یکی از مشکلات امروز جهان اسلام، توطئه رژیم صهیونیستی است که با حمایت‌های آمریکا، علیه جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد» خاطرنشان کرد: دشمنان اسلام با ایجاد اختلاف در بین مسلمانان، به دنبال از هم پاشیدن جبهه متحد اسلامی در برابر کفار و دشمنان هستند؛ به همین دلیل رژیم صهیونیستی و آمریکا عده‌ای افراد جاهل مسلمان‌نما را علیه سایر مسلمانان مسلح کرده و آنها را تشویق به کشتار امت اسلامی می‌کنند.

نماینده قم، با اشاره به این‌که «دور هم جمع شدن قاریان و فعالان قرآنی بخشی از توطئه‌های استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی را خنثی می‌کند» افزود: مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، فرصتی است برای مطرح شدن حقیقت اسلام و آموزه‌های پیامبر (ص).

وی اسلام را دین وحدت و صلح معرفی کرد و گفت: باید در این دوره از مسابقات، تلاش شود تا اندیشمندان قرآنی، پیام انقلاب اسلامی، مبنی بر وحدت امت اسلام را به گوش جهانیان برسانند.

این عضو مجمع نمایندگان استان قم، با اشاره به این‌که «قرآن کتاب زندگی ما مسلمانان است و باید سبک زندگی خود را براساس آن تنظیم کنیم» تصریح کرد: مجهزشدن به آموزه‌های قرآنی و پیاده شدن آن در زندگی اقتصادی و اجتماعی، بهترین راه مقابله با تهاجم فرهنگی غرب و دشمنان اسلام است.

وی مجهز شدن جامعه به آموزهای اسلامی را مصداق عینی « امر به معروف و نهی از منکر» معرفی کرد که جامعه را در برابر هرگونه تهاجم و توطئه فرهنگی بیمه خواهد کرد.

وی گفت: خوشبختانه، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اقدامات خوبی در راستای پیاده شدن آموزه‌های اسلامی در زندگی آحاد مختلف مردم صورت گرفته است. امروز دشمنان انقلاب، به دنبال سست کردن بنیاد خانواده هستند؛ بنابراین لازم است با همکاری دولت و مجلس و اقدامات سازمان اوقاف و امور خیریه، نه تنها در راستای مقابله با توطئه دشمنان، بلکه فرهنگ‌سازی در زمینه سبک زندگی قرآنی -اسلامی تدابیری صورت بگیرد.

مردم و دولت ایران، اهتمام ویژه‌ای به قرآن دارند

متسابق افغانی شرکت کننده در سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن گفت: از حضور رئیس‌جمهوری ایران و ارج نهادن به متسابقین در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم شگفت‌زده شدم.

سیدمحمد کبیر حیدری که به نمایندگی از کشور افغانستان برای نخستین بار در رشته قرائت در سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن شرکت کرده است، از حضور در این جمع قرآنی ابراز خرسندی کرد.

وی که اکنون 26 سال دارد، در مورد نحوه آشنایی خود با قرآن اظهار کرد: از کودکی با تشویق والدین و علاقه به قرآن، راهی مساجد شدم و نزد اساتید قرآنی افغانی به فراگرفتن قرآن مشغول شدم.

متسابق شرکت کننده از افغانستان در رشته قرائت قرآن مجید، درخصوص فعالیت‌های قرآنی خاطرنشان کرد: در افغانستان مجامع قرآنی زیادی وجود دارد و در بین اعضای این مجامع همه ساله، مسابقات قرآنی برگزار می‌شود و نفرات برتر انتخاب می‌شوند که امسال بنده به عنوان نفر اول انتخاب و راهی سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، در تهران شدم.

سیدمحمد کبیر حیدری در مورد نحوه یادگیری قرائت قرآن و انتخاب سبک قرائت متذکر شد: من بیشتر به قرائت‌های اساتید مصری گوش می‌دادم ولی قرائت استاد شحات محمد انور تاثیر خاصی بر روی من گذاشت و با راهنمایی استاد قرآنی شیخ حیدری توانستم به عنوان یک قاری در سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم شرکت کنم.

این قاری افغانی یادآور شد: برای نخستین بار در این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم شرکت کرده‌ام و اهتمام دولت ایران به مسابقات قرآن را از نزدیک دیدم که چگونه این مسابقات در بالاترین سطح برگزار شده است و قدر گذاشتن به قاری قرآن از سوی دولت و ملت و حضور رئیس‌جمهور در این مراسم خود نوعی قدردانی از قرآن و قاری قرآن است و مرا شگفت‌زده کرد.

قاری منتخب کشور افغانستان در خصوص پیشنهادش برای هر چه بهتر برگزار شدن مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در کشورمان تاکید کرد: پیشنهاد می‌کنم، همانند مسابقات ورزشی در زمینه مسابقات قرآنی، مربی قرآنی متسابق نیز در مراسم حضور داشته باشد، تا علاوه بر دلگرمی متسابق، به نوعی از وی قدردانی شده باشد.

متسابق شرکت کننده در رشته قرائت در کشور افغانستان گفت: در سال 1988 به عنوان یکی از فعالان قرآنی از طرف کمیته امداد امام خمینی (ره) در کابل انتخاب و به ایران سفر کرده بودم، اما حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم برای من افتخار بزرگی است.

گشایش نمایشگاه بزرگ قرآن کریم در سالن اجلاس و برپایی غرفه «من یمنی هستم»

همزمان با سالروز مبعث رسول گرامی اسلام نمایشگاه بزرگ قرآن کریم در قالب 35 غرفه از جمله غرفه یمن گشایش یافت.

حجت‌الاسلام علی مقنی نصرآبادی مسئول کمیته فعالیت‌های جانبی سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به فعالیت این کمیته در سه بخش برپایی نمایشگاه محصولات قرآنی، کارگاه‌های آموزشی و محافل قرآنی اظهار کرد: نمایشگاه محصولات قرآن و حدیث در قالب 35 غرفه در محل برگزاری سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دایر شده است.

وی در خصوص نمایشگاه محصولات قرآنی و حدیث متذکر شد: این غرفه‌های 35 گانه دارای عناوینی به نام غرفه عفاف و حجاب، غرفه کودک و نوجوان به پاسخگویی به سوالات شرعی و شبهات اعتقادی، مشاوره تربیتی و خانوادگی و غرفه یمن است.

مسئول کمیته فعالیت‌های جانبی درخصوص برپایی غرفه یمن خاطرنشان کرد: این غرفه با توجه به وضعیت کنونی کشور یمن و نوع فضای سیاسی و فرهنگی در کنار مسابقات بین‌المللی قرآن به عنوان همصدایی امت اسلامی شکل گرفته است و با شعار «من یمنی هستم» به فعالیت می‌پردازد.

نصرآبادی، غرفه‌های داستان‌های قرآنی و ثبت خاطرات قرآنی را از غرفه‌های جذاب در سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانست و افزود: در این غرفه، خاطرات اساتید و حافظان و قاریان قرآن ثبت و به صورت کتاب به علاقمندان ارائه خواهد شد.

وی یکی دیگر از برنامه‌های ارائه شده در سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را کمیته فعالیت‌های جانبی عنوان کرد و گفت: مهم‌ترین فعالیت این کمیته، برگزاری کارگاه‌های آموزشی قرآن و تربیتی است.

نصرآبادی، سومین برنامه کمیته فعالیت‌های جانبی را برگزاری محافل قرآن و عترت در استان‌ها دانست و تاکید کرد: بیش از 60 محفل قرآنی با حضور قاریان ایرانی، مصری، بنگلادشی و قاریان ممتاز کشورمان در مراکز استان‌ها برگزار می‌شود.

محافل انس با قرآن در تهران

همزمان با سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قران کریم محفل انس با قرآن در امامزادگان سیدناصرالدین(ع) و صالح(ع)، روز شنبه همزمان با سالروز مبعث پیامبر(ص) برگزار شد.

انتهای پیام

کد N824784

وبگردی