آفتاب
در ایسنا برگزار شد؛

بررسی «چشم‌انداز جنبش دانشجویی» در یک مناظره دانشجویی

بررسی «چشم‌انداز جنبش دانشجویی» در یک مناظره دانشجویی

امید چوپان کاره مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد و علامه عزیزی دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی با حضور در ایسنا، در مناظره‌ای درباره مسائلی مانند شعار سال، انتخابات آتی مجلس و فعالیت جنبش دانشجویی به بحث پرداختند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در ابتدای این نشست چوپانکاره با بیان این‌که «در ارتباط با شعار سال ابتدا به طرح چند نکته از بیانات مقام معظم رهبری باید پرداخت»، اظهار کرد: طبق بیانات مقام معظم رهبری در روز اول فروردین ،اسلام از ما می‌خواهد که با هر منشأ اجتماعی و با هر سلیقه با یکدیگر انسجام داشته باشیم و یه هم کمک کنیم. دولت‌ها نیز در یک نظام اسلامی باید به کمک همه مردم بپردازند. هر کس در هر قوه‌ای که مسئولیتی بر عهده دارد یا هر فردی که در هر گوشه این جامعه نقشی ایفا می‌کند باید به این نکته توجه کند و این کمک هم باید فارغ از رأیی باشد که در انتخابات به کاندیدایش داده است. ممکن است خیلی از کسانی که در انتخابات 24 خرداد شرکت کرده‌اند به آقای روحانی رأی نداده باشند. حدود 49 درصد به سایر کاندیداها رأی داده‌اند که اتفاقاً چند نفر از آن‌ها نقطه مقابل آقای روحانی قرار دارند. به همین علت است که تاکید می‌شود بعد از انتخابات با مشخص شدن رئیس‌جمهور که قانوناً و شرعاً حکم رهبری برایش تنفیذ ‌شده، هر فرد وظیفه دارد فارغ از آن‌که به چه کسی رأی داده در صف اول کمک به دولت قرار بگیرد.

میزگرد دانشجویی

وی ادامه داد: طبق فرمایشات معظم‌له همه باید با دولت اتحاد کلمه داشته باشند. هرگونه اختلافی که در داخل داریم برای داخل کشور است و به هیچ عنوان نباید در سیاست خارجی ما چند صدایی وجود داشته باشد؛ چراکه فضا برای سوءاستفاده رقبای بین‌المللی ما فراهم می‌شود. متأسفانه عده‌ای به این مسأله توجه ندارند .نتیجه‌اش را گاه در مذاکرت اخیر دیده‌ایم که از سوءمدیریت‌ اظهارنظر کردنمان، علیه ما استفاده کرده‌اند.

وی گفت: رهبری تأکید کردند که حمایت‌شان محدود به همین دولت نیست و از همه دولت‌ها، در طول مسیرشان حمایت می‌کنند. مشروعیت دولت از نظر ما به تعداد رأی‌های رئیس‌جمهور نیست. با توجه به بحث محبوبیتی که ایشان مطرح کردند می‌توان این نکته را برداشت کرد که اولاً دولت با حدود رأی 57 درصدی خود محبوبیت حداکثری نداشته و طی دو سال اخیر با عدم تحقق وعده‌هایش از محبوبیتی هم که داشته کاسته است. همچنین در ادامه ایشان، بر مسأله انتقاد کردن تأکید کردند. اما انتقاد باید در مکان مناسب و با شیوه مناسب مطرح شود تا خدای ناکرده تذکرات ما جنبه توهین و تخریب نداشته باشد. چنین انتقادی به هیچ عنوان قبول نیست.

این فعال دانشجویی افزود: مسئولین و منتقدین توجه داشته باشند که آسایش مردم را با اظهارنظرهای شخصی و جناحی خود مخدوش نکنند. نباید با سوءقصد خود، کسی را تحقیر کنیم. از طرف دیگر ایشان یادآور شدند که مسئولین نیز باید مقابل مردم با زبان محبت صحبت کنند و رفتار مناسب از خود نشان دهند. دولت هم باید از تحقیر و اهانت بپرهیزد. تحقیر مخالفان خلاف حکمت و عقلانیت است. من قبول دارم که ممکن است عده‌ای انتقادات خود را به شیوه نامناسب به دولت بیان کرده باشند. اما در شأن و جایگاه رئیس‌جمهور نیست که از ادبیات تند و واژه‌های نامناسب برای مخالفانش استفاده کند.

وی تصریح کرد: وقتی با ادبیات نامناسب پاسخ منتقدان دولت داده می‌شود در ذهن می‌آید که این دولت پاسخ قانع‌کننده‌ای در جواب منتقدین خود ندارد. هر وقت ما وارد فضای دور از منطق و عقلانیت می‌شویم این استنباط می‌شود که پاسخ منطقی نداریم یا آن‌که آن‌قدر خودمان را بالا می‌بینیم که اصلاً منتقد و مخالف را قبول نداریم.

در ادامه این نشست عزیزی هم در پاسخ به این سخنان گفت: ما ولایت فقیه را میراث روح‌الله کبیر و حمایت از ولایت فقیه را اصل می‌دانیم و به گروه‌های مخالف اجازه نمی‌دهیم به بهانه‌های مختلف از رهبری عبور کنند. با نام‌گذاری امسال مقام معظم رهبری بر رویه غلطی که از دولت قبل شروع شده بود خط بطلان کشیدند. در واقع بداخلاقی‌هایی که در سیاست شکل گرفته بود توسط نامگذاری شعار امسال پایان یافت. ایشان فرمودند افراد می‌توانند نقد کنند نه آن‌که به بهانه نقد دست به تخریب بزنند. کسی هم که مسئول است باید مقابل انتقادات برخوردی مبنی بر ادب و احترام از خود نشان دهد.

میزگرد دانشجویی

وی ادامه داد: این بداخلاقی‌ها همان‌طور که گفتم از دوره دولت نهم و دهم وارد سیاست شد. احمدی‌نژاد شهروندان این مملکت را خس و خاشاک نامید و این توهینی بزرگ به مردم است. هیچ رئیس جمهوری حق نداشت قبل از آن به شهروندان این جامعه توهین کند. این مسأله ادامه پیدا کرد تا آن‌جایی که در مسائل دیپلماتیک کشور نیز ادب رعایت نمی‌شد و ادب ایرانی در سیاست خارجی فراموش شد. متأسفانه یکی دو مورد از ادامه این بداخلاقی‌ها را هم در دولت فعلی دیده‌ایم. مقام معظم رهبری با انتخاب شعار همدلی و همزبانی، دولت و ملت گام بزرگی را در برطرف کردن این بداخلاقی‌ها برداشت.

وی با تاکید بر «ضرورت تبیین شعار همدلی و همزبانی» تصریح کرد: مهمترین موضوع در تبیین این شعار پایبندی به اخلاق است. رهبری تأکید کردند که اخلاق و نقد باید در سیاست وجود داشته باشد، باید به این گفته جامه عمل پوشاند نه آن‌که جلوی منتقدان گرفته شود. متأسفانه از سال 88 به بعد عده‌ای در کشور کاسبان فتنه شدند. تا موضوعی پیش می‌آید بحث فتنه و سال 88 را پیش می‌کشند. باید همان کسانی که در دستگاه قضایی محکوم شدند را متهم بدانیم نه هر کسی که نامش یادآور جناح اصلاح‌طلبی است. رعایت این موضوع یکی از زمینه‌های همدلی و همزبانی است. باید از 88 بگذریم و فقط آن افرادی که دچار جرم شده‌اند و قوه قضائیه آن‌ها را محاکمه کرده است را کنار بگذاریم. با توجه به در پیش بودن انتخابات باید به دنبال استفاده از همه نیروها و اقشار دلسوز جامعه باشیم. تا به کی می‌خواهیم که بر طبل فتنه بکوبیم و قشر بسیار عظیمی از جامعه را حذف کنیم. باید به همه دلسوزان نظام فرصت فعالیت داده شود.

این فعال دانشجویی با بیان این‌که «روحانی اصلاح‌طلب نیست»، تصریح کرد: رئیس‌جمهور را به هیچ عنوان اصلاح‌طلب نمی‌دانم. آقای روحانی در کنار آقایان قالیباف و ولایتی جزء راستی‌های معتدل بودند. آرای این افراد نزدیک هم بود و افکارشان هم مانند یکدیگر است. در سال 92 صحبت افراط و مقابله با افراط مطرح بود. به نظر من خیلی ‌آرای آقای روحانی و آقای قالیباف تفاوت نداشت. در یک طرف نیروهای افراطی بودند و مابقی کاندیداها و آرای‌شان در طرف دیگر قرار داشتند.

وی ادامه داد: در میانه دوران انتخابات حرکت حکیمانه‌ای از جانب آقای عارف صورت گرفت؛ ایشان به ما درس دموکراسی، عقلانیت و رعایت منافع ملی به جای منافع شخصی گروهی دادند. متأسفانه سالیان سال بود که در هر دو جناح کشور وحدتی میان اعضایش صورت نمی‌گرفت. چه در سال 84 که شاهد عدم وحدت اصلاح‌طلبان بودیم و چه در سال 92 که اصولگرایان به وحدت نرسیدند. فکر می‌کنم نباید روی درصد رأی آقای روحانی تأکید کنیم؛ چراکه همه اصولگراهای معتدل رأی‌شان در یک سبد بود. کما این‌که بسیاری از کارشناسان سیاسی اصلاح‌طلب عقیده داشتند اگر آقای روحانی در مراحل پایانی ردصلاحیت شود از آقای ولایتی حمایت می‌کردیم؛ چراکه منافع ملی در اولویت قرار داشت. در سال 92 کشور را از شرایط بحرانی باید خارج می‌کردیم که با تدابیر رهبری و هدایت‌های بزرگان این کشور که پای صحنه آمدند حرکت عظیمی رخ داد و مهم است که 36 میلیون نفر به پای صندوق‌های رأی آمدند تا وضعیت روانی مملکت و وجهه سیاسی آن در جهان را بهبود بخشند.

چوپانکاره هم در ادامه این مناظره، اظهار کرد: در سال 88 بلایی بر سر کشور آمد که به نظر بنده تا مدت‌های زیادی قابل جبران نخواهد بود. من هم مخالف هستم که عده‌ای از فتنه سوءاستفاده کنند و به کسان دیگر تهمت بزنند. من هم مخالف هستم که اصلاح‌طلبانی را که دیدگاه نواندیشانه دارند و در چارچوب نظام فعالیت می‌کنند را به فتنه‌گری متهم کنم. اما باید متوجه بود که کسانی در فتنه نقش داشتند و یا ساکت فتنه بودند و رفتار غلط‌شان در ‌آن سال باعث شد تا فاجعه اوج بگیرد. در صورتی که می‌توانستند با تصمیمات عاقلانه و منطقی از این اتفاقات جلوگیری کنند. اگر مدرک و سندی دارند باید ارائه کنند تا در دادگاه بررسی شود. اما در مورد نکاتی که برخی از مجلسی‌ها در رابطه با اعضای کابینه دولت مطرح می‌کردند قاعدتاً اسناد و مدارکی دارند و با پیگیری نتیجه‌اش کابینه فعلی شده است.

میزگرد دانشجویی

وی با بیان این‌که «انتخابات سال 92، فرصتی برای تمام عقاید و افکار موجود در نظام بود» در پاسخ به صحبت‌های عزیزی مبنی بر «اصلاح‌طلب نبودن آقای روحانی»، خاطرنشان کرد: از اصلاح‌طلبان آقای عارف، از اعتدالیون آقای روحانی و دوستان اصول‌گرا آقای جلیلی نیز در انتخابات حضور داشتند. بله درست است. آقای روحانی مانند آقای عارف تفکرات اصلاح‌طلبی ندارند اما آقای عارف به نفع ایشان کنار رفت و اصلاح‌طلبان را تشویق کردند تا به آقای روحانی رأی بدهند. این را نمی‌توانید انکار کنید که دولت، دولت اعتدالیون و اصلاح‌طلب‌هاست.

این فعال دانشجویی خطاب به دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی افزود: کاش در سال 88 هم همفکران شما به فکر منافع ملی بودند تا این اتفاقات تلخ نمی‌افتاد. عده‌ای از اصلاح‌طلبان در آن زمان صحبت‌هایی کردند که به نفع نظام نبود و برپایی آشوب نه تنها در آن سال بلکه همیشه جرم بوده است.

در بخش دیگری از این مناظره عزیزی در پاسخ به این سوال ایسنا که به عنوان یک فعال دانشجوی چه فعالیت‌هایی برای تحقق شعار سال انجام خواهید داد؟، تصریح کرد: همایش‌های و سخنرانی‌های مختلفی خواهیم داشت که به زودی در این زمینه همایشی با حضور مجید انصاری نماینده پارلمانی رئیس‌جمهور و آقای باهنر خواهیم داشت. این همایش در زمینه همدلی دولت با مجلس برگزار می‌شود. کارگروه‌هایی را تشکیل داده‌ایم تا در مورد شعار سال فعالیت کنیم. در واقع این کارگروه‌ها متشکل از همدلی دولت با سایر قوا، همدلی مردم با دولت و نظام و... خواهد بود. ما می‌خواهیم تحقیقاتی را صورت دهیم تا نتیجه آن را به نهادهای ذیربط انجام دهیم. در ادامه این همایش‌ها هدف ما آماده کردن بستری برای انتخابات سال 94 خواهد بود.

وی ادامه داد: ما به دنبال این هستیم تا همدلی نظام و مردم همان‌طور که تا امروز در حداکثر خود بوده ادامه پیدا کند. حضور در انتخابات و این‌که مردم را به سوی انتخابات سوق دهیم را وظیفه جنبش دانشجویی می‌دانیم.

چوپانکاره هم با اشاره به بحث فرصت‌ها و چالش‌های بزرگ گفت: مقام معظم رهبری به حضور جوانان در عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور اشاره کرده‌اند. این حضور را در مقابل جنگ نرم دشمنان قرار داده‌اند. ایشان در حوزه اقتصاد دو مبحث اقتصاد مقاومتی و اقتصاد جهانی را مطرح کردند و این دیدگاه که سیاست خارجی ما باید درست شود تا اقتصاد ما رشد کند را عقیم دانستند.

وی با بیان این‌که «به عنوان تشکل‌های دانشجویی وظیفه‌ای به عنوان تحقق شعار سال بر عهده‌مان قرار دارد»،‌ خاطرنشان کرد: برنامه‌های فرهنگی برای تبیین شعار سال را خواهیم داشت. از قبل از عید نیز با حضور اساتید و صاحب‌نظران بحث اقتصاد مقاومتی را پیش گرفتیم تا گفتمان اقتصاد مقاومتی را همان‌طور که مدنظر مقام معظم رهبری است برای دانشجویان و در فضای علمی تبیین کنیم. ایشان به جهاد علمی هم تأکید ویژه‌ای داشتند و گفته‌اند اگر بتوانیم در منطقه جایگاه ویژه علمی خود را ارتقا دهیم قطعاً امنیت و فرهنگمان حفظ خواهد شد. خیلی از ظرفیت‌های ما هنوز استفاده نشده و از خیلی از ظرفیت‌های دیگرمان آن‌چنان که باید مورد استفاده قرار نگرفته است. با جهاد علمی می‌توان این مشکلات را برطرف کرد. پس مهمترین وظیفه دانشجویان در دانشگاه خوب درس خواندن و صاحب علم و نظر شدن است.

وی افزود: نتیجه جهاد علمی گسترش موسسات دانش بنیان است. دانشجویان پس از تحصیل شرکت‌های دانش بنیان را تأسیس می‌کنند و به اقتصاد و علم کشور کمک می‌کنند. چنین فعالیت‌هایی از برگزاری همایش‌ها موثرتر خواهد بود.

عزیزی هم با تأکید بر اهمیت حوزه عمومی در یک جامعه، گفت: گرایش جوامع امروز به سمت حوزه عمومی است. نهادهای مدنی در جهان امروزی اهمیت سال‌های گذشته را ندارند. احزاب، NGOها و سایر نهادهای مدنی را با سال‌های قبل از خود مقایسه کنید. آن کارکرد گذشته را دیگر ندارند. باید به سمت حوزه عمومی حرکت کنیم. سیاستمداران و جریان‌ها اگر بتوانند دل مردم را به دست بیاورند موفق خواهند شد. این همان مکتبی است که در انقلاب اسلامی مدنظرمان بود. امروز دنیا به سمت هدفی است که ما به دست آوردیم.

میزگرد دانشجویی

وی ادامه داد: یکی از مهمترین دلایل تحقق همدلی و همزبانی، شفافیت و راستگویی مسئولین است. الان در کشور ما معضلی بزرگ به نام فساد اقتصادی وجود دارد. باید مسئولین امر به این موضوع ایمان بیاورند که مصلحت نظام در افشای همه فسادهای اقتصادی است. برخورد قاطع با فسادها،‌ افشای نام تمامی نمایندگانی که گفته شد از آقای رحیمی پول گرفتند، مصلحت نظام است. مردم ما در درجه اول از فسادهای درون نظام ناراحت هستند. ناراحت هستند که چرا یک الف بچه به نام بابک زنجانی میلیاردها پول‌شان را در جیب بگذارد. مردم ناراحت هستند که چرا در جاهایی که به دولت وابسته هستند فسادهای گسترده رخ بدهد و کسی محاکمه جدی نشود. نه این‌که کسی به عنوان مجرم به زندان برود و چند وقت بعد به بهانه مریض بودن همسرش از زندان بیرون بیاید. وقتی همدلی مردم با دولت صورت می‌گیرد که با فسادها مبارزه شده باشد و رانت‌خواری از میان رفته باشد. قبل از انقلاب چپاول در کشور وجود داشت اما آن‌ها داعیه‌دار اسلام نبودند. آقایانی که داعیه‌دار اسلام هستند اگر فساد کنند دیگر جای بخشش ندارد. این وضعیت اصلاً به مصلحت نظام نیست و بزرگان کشور باید به این امر توجه ویژه‌ای کنند. همان‌طور که گفته شده است؛ با دزد دزد کردن مشکل‌مان برطرف نمی‌شود،مسئولین باید برخورد قاطع کنند.

وی ادامه داد: در این مواقع مردم فکر می‌کنند مسئولینی که با فساد آشکار برخورد نمی‌کنند پای خودشان هم در آن فساد گیر است. خیلی از مواقع به جای آن‌که مطالبات‌مان را از قوه قضائیه بخواهیم از دولت طلب می‌کنیم. به طور مثال آزادی‌هایی که مردم به دنبالش هستند از دولت می‌خواهند در حالی که قوه قضائیه مسئول رسیدگی به آن است. قوه قضائیه باید اقدامات ویژه‌ای را برای مبارزه با فساد انجام دهد. خوشبختانه در چند مورد اخیر خوب عمل کرده است. شاید کسی قبلاً باور نمی‌کرد که با معاون اول رئیس جمهوری برخورد قضایی شود. فکر می‌کردند که قوه قضائیه جناحی شده و طرفدار جناحی خاص است. ما به دنبال این هستیم که مسئولان قوه قضائیه توجه بیشتری به مبارزه با فساد داشته باشند.

این فعال دانشجویی با اشاره به ضرورت توجه ویژه به پیشرفت علمی در کشور نیز گفت: در کشور به دو مسأله باید توجه شود؛ پیشرفت ملی و عزم علمی. تحقق این موضوع‌ها در حوزه عمومی نمایان می‌شود. زمانی که فساد نباشد برنامه‌های اقتصادی بهتر به پیش می‌رود. مردم وقتی که دغدغه اقتصادی داشته باشند و دولت اقدامات موثری برای آن انجام ندهد، مردم ناراحت می‌شوند. ما در موضع‌گیری‌های‌مان اعلام کرده‌ایم که دولت نباید فقط به مذاکرات تأکید کند و از اقتصاد غافل شود. اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد مبتنی بر تولید. اقتصاد مبتنی بر تولید با سیاست‌های انقباضی سازگار نیست. در حال حاضر دولت به دنبال سیاست‌های انقباضی مالی و پولی است، فقط به دنبال این است که بگوید تورم را کنترل کردیم. درست است، سیاست‌های اقتصادی باعث مهار تورم می‌شود.

وی ادامه گفت: ما معتقدیم که دولت پیش از گذشته باید به توان اقتصادی توجه کند تا به سمت رونق اقتصادی حرکت کند. رونق اقتصادی باعث ایجاد شور و شوق در جامعه می‌شود. در آن موقع است که حلقه‌های ارتباطی بین دولت و مردم بیشتر می‌شود. در این زمینه عزم ملی که بسیار مهم است تحقق پیدا می‌کند. بعد از شکل‌گیری عزم ملی پیشرفت علمی هم شکل می‌گیرد. پیشرفت علمی رخ دهد ما به خودکفایی می‌رسیم. این مسائل مانند زنجیره‌ای است که پایه اقتصاد و بار روانی جامعه است. اگر این اتفاق بیفتد همدلی و همزبانی بین دولت و مسئولین ایجاد می‌شود. دنیا به این مسأله اعتراف کرده که همدلی مردم با مسئولین کشورمان زیاد است.

در بخش دیگری از این نشست چوپانکاره نیز اظهار کرد: بر مبارزه با فساد اقتصادی تأکید می‌کنم و این مسأله مطالبه عموم ملت است. دلیلی ندارد که بابک زنجانی این‌همه سرمایه از راه نامشروع داشته باشد و به نظر بنده در جریان رسیدگی به پرونده‌اش تعلل شده و باید سرعت بیشتری صورت بگیرد. باید ریشه فساد اقتصادی شناخته شود. ریشه آن هم در دولت‌هایی است که به تعبیر رهبری از قطار انقلاب خارج شده‌اند. همین آقای زنجانی در دولت آقای هاشمی بر طبق اسناد و مدارک توانسته بود پیشرفت کند. به اتهامات سیاسی و امنیتی مهدی هاشمی کاری ندارم ولی بحث‌های فساد اقتصادی او و رشوه‌ای که بابت پرونده نفتی گرفته باعث تعجب است. این‌ها نمونه‌های اندکی است که رسانه‌ای شده ولی صدها و هزاران نمونه دیگر وجود دارد.

وی ادامه داد: معتقدم همان‌طور که نباید به اصلاح‌طلبان تهمت زد به دیگر افراد هم نباید تهمت زد. حالا فردی در دولتی بوده، فسادی داشته و به اتهاماتش رسیدگی شده است ولی نباید آن را به کل آن دولت تعمیم داد. بارها در مواضع‌مان اعلام کردیم که روش دولت در برنامه‌های اقتصادی‌اش غلط است اما دیدید که دولت با مخالفینش چگونه برخورد کرد. این‌که برای کنترل تورم دو کد ایجاد کنیم تا کسی چیزی نخرد و اتفاقی برای اقتصاد کشور نفیتد و مردم همین طور منتظر نتیجه مذاکرات باشند درست نیست. توجه به مذاکرات پاک کردن صورت مسأله است نه حل آن. بازار مسکن، خودرو و بازارهای تبادلی دچار رکود شدند. اگر در دولت قبل تورم زیاد بود به هر حال مردم می‌توانستند خرید و فروشی انجام دهند. دولت باید بر روی این مسأله تصمیم‌گیری درستی داشته باشد.

وی در عین حال گفت: مردم هم باید در این بازه زمانی که بسیار مهم است قدری از خواسته‌ها و انتظارات‌شان بکاهند. درست است خیلی از افراد هستند که از سطح معمول معیشت‌شان پایین‌تر است. منظورم آن‌ها نیست اما به طبقه‌ای کار دارم که انتظاراتی دارند که در شرایط فعلی با تحریم و نظام اقتصادی‌مان انجام نمی‌شود. ما معتقدیم تحریم‌ها تنها عامل فشار اقتصادی نیست. 70 تا 80 درصد نابسامانی‌ها مربوط به سوء مدیریت‌هاست. مردم باید درک کنند که ما به دنبال اهداف بالایی هستیم. بحث فناوری هسته‌ای،‌ علم هسته‌ای آینده کشور را در افق‌های بیست سال به بالا می‌سازد. نباید فقط به این مسأله توجه داشت که چرا امسال قیمت فلان کالا بالاست یا در کشور پیدا نمی‌شود. کمی باید صبر کرد و به دولت اجازه داد تا کارش را پیش ببرد. این نکته را همه باید بدانند که جلوی پیشرفت علمی و اقتصادی هیچ کشوری فرش قرمز پهن نمی‌کنند. ما باید با همکاری و همدلی یکدیگر از این گردنه سخت عبور کنیم.

عزیزی در مقابل با بیان این‌که «فقط در زمینه اقتصادی منتقد دولت هستم»، خطاب به چوپانکاره گفت: درست است که در زمینه اقتصادی منتقد دولت هستم،اما در حوزه‌های دیگر خیر. با این‌که منتقد اقتصاد هستم اما عقیده دارم که دولت در زمینه اقتصادی برنامه دارد. برنامه‌هایش هم تابع سیاست‌های نئوکلاسیکی است. این نوع از اقتصاد قائل به حل مشکلات بیماری هلندی در کشور ما نیست. اقتصاد نئوکلاسیکی که در دنیا تعریف می‌شود نفت ندارد و بر پایه اقتصاد بدون نفتی است. این سیاست به شرطی در کشور ما اجرا می‌شود که بومی شود. اساتید اقتصادی کشور نیز بر همین موضوع توجه کرده‌اند. ما فقط در دوران ‌آقای خاتمی توانستیم سیاست‌های اقتصادی نئوکلاسیک بومی شده را اجرا کنیم.

وی با اشاره به فعالیت جنبش دانشجویی، تصریح کرد: جنبش دانشجویی و نهادهای جوان و نوپای سیاست کشور مثل انجمن‌ها و NGOها همیشه پیروان و چراغدارن سیاسی عمل کرده‌اند. در زمان انتخابات نیز با این‌که همزمان با امتحانات دانشجویان بود، دیدیم که دانشگاه زنده بود و جنبش دانشجویی در انتخابات فعالیت سازنده‌ای داشت و به نظر من نقش بزرگی را در به ثمر رسیدن انتخابات بر عهده داشت. نقش مهمی را نیز می‌تواند در انتخابات آتی بر عهده داشته باشد. به ویژه آن‌که دانشگاه‌ها از محدوده دانشگاه‌های مادر فراتر رفته است و امروز در تمام شهرها دانشگاه‌های بزرگی وجود دارد. همه سیاستمداران گوشه چشمی به دانشگاه‌ها برای کسب قدرت و رأی دارند. کما این‌که دانشگاه‌های بزرگ خط نظری خود را اعلام می‌کنند. اما ما معتقدم که ضعفی در چند سال گذشته جنبش دانشجویی داشته است؛ اولی آن است که همان‌طور که رهبری گفته‌اند برخی مواقع به عنوان پیاده نظام احزاب شرکت کردند. یعنی گاهی جنبش دانشجویی به عنوان شاخه‌های دانشجویی احزاب در دانشگاه فعالیت کرده‌اند. ما در این زمینه صحبت‌های زیادی داشته‌ایم که در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری آینده چه کارهایی انجام دهیم. ما به جز فعالیت در انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه یک اتحادیه‌ای به نام اتحادیه دانشجویان پیروان خط امام(ره) هم داریم و اولین اتحادیه اصلاح طلب فعال هستیم.

وی افزود: کاملاً در چارچوب‌های نظام حرکت می‌کنیم و به هیچ عنوان به بهانه پایگاه اجتماعی اپوزیسیون را در میان خود راه نخواهیم داد. متأسفانه این مسأله در میان برخی اصلاح‌طلبان وجود دارد که به خاطر پایگاه اجتماعی به اپوزیسیون بها می‌دهند. ما دیدگاه اصلاح‌طلبی خود را که دنباله‌رو دیدگاه امام (ره) است را به اپوزیسیون‌های مارکسیست و کمونیست نخواهیم داد. بعد از سالیان سال به دنبال آن هستیم که امسال در انتخابات مجلس، دانشجویان پیرو خط امام (ره) لیست انتخاباتی ارائه دهند. سعی‌مان آن است که برای 290 کرسی مجلس لیست ارائه دهیم. هدف‌مان این است که در کلان‌شهرها لیست‌های کاملی داشته باشیم. شاید به خاطر نزدیک بودن دیدگاه‌های‌مان این لیست همپوشانی‌هایی با لیست نهایی اصلاح‌طلبان داشته باشد. هدف اصلی‌مان این است که به سمت جوان‌گرایی حرکت کنیم. رصدهای‌مان شروع شده و نیروهایی که پتانسیل رئیس جمهور شدن برای آینده را دارند نیز انتخاب می‌کنیم. همان‌طور که در دهه دوم و سوم انقلاب جنبش دانشجویی نقاش بسزایی در سیاست کشور داشت - با قبول آن‌که گاهی انحرافاتی هم صورت می‌گرفت - می‌خواهیم با توجه به تجربیات گذشته خود هدف اصلی خودمان را پیش ببریم.

چوپانکاره هم با بیان نقل قول‌هایی از مقام معضم رهبری گفت: دانشجویان باید در مسائل ریز و درشت کشور فعالیت داشته باشند. صاحب نظر و تحلیل باشند و سعی کنند تحلیل‌های درست‌شان را به دیگران انتقال دهند تا بدنه عامل جامعه هم از آن استفاده کند؛ چراکه عموم مردم چشم و گوش‌شان به جنبش دانشجویی است. در این اصول باید فعالیت دانشجویی را تعریف کرد. دو نوع فعالیت داریم؛ اول فعالیت‌هایی که با عقلانیت و منطق همراه و مورد انتظار همگان است. دوم، فعالیت‌های احساسی که بدون هیچ ثمر و فایده‌ای برای جامعه است و در راستای اهداف دشمن خواهد بود. علی‌رغم تمام تلاش‌هایی که از بیرون از کشور دانشجویان را به فعالیت‌های غیرمستمر و غیرثمربخش تشویق می‌کردند اما در چند سال اخیر ما هیچ فعالیتی را در دانشگاه‌ها شاهد نبودیم که حرکتی غیرعقلانی باشد و از این بابت خدا را شکر می‌کنیم.

وی ادامه داد: پیشرفت‌های چشمگیر علمی که در سال‌های اخیر به آن دست پیدا کرده‌ایم مرهون همین فضای آرام و منطقی است. در بحث انتخابات آتی مجلس نیز قطعاً باید دانشجویان فعال شوند. اما این‌ کارها باید مشخص شده باشد. این‌که دانشجویان بخواهند ارتباط‌های مستقیم و مسموم با کاندیدای مجلس بگیرند غلط است. این باعث فسادهایی می‌شود که ما را تبدیل به پیاده نظام دشمن می‌کند. به نظر من دانشجویان باید با اعلام و تبیین ویژگی‌های نمایندگان چه در انتخابات مجلس خبرگان و چه در انتخابات مجلس شورای اسلامی ویژگی‌هایی برای نماینده اصلح معرفی کند.

این فعال دانشجویی همچنین گفت:حالا کسی که دیدگاه اصلاح‌طلبی دارد نمایندگان اصلح اصلاح‌طلبی را معرفی می‌کند و کسانی مثل من که دیدگاه اصولگرایی دارم اصلح اصولگرا را معرفی می‌کنند. اول باید برای دانشجویان مشخص شود که مجلس اصلح چه ویژگی‌هایی دارد. 9مجلسی را که تاکنون تجربه کرده‌ایم هم نقاط ضعف داشت و هم نقاط قوت. چه کارهایی می‌توان انجام داد تا این نقاط ضعف برطرف شود. این وظیفه دانشجویان است. قطعاً نباید فعالیت‌های دانشجویی به صورت حزبی برای منافع شخصی باشد. نتیجه‌اش را دیده‌ایم، آزموده را آزمودن خطاست.

میزگرد دانشجویی

عزیزی هم با اشاره دوباره به موضوع همدلی و همزبانی ابراز عقیده کرد: ما مخالف آن نیستیم که فردی با دیدگاه‌های مارکسیستی در دانشگاه تشکل داشته باشد. اما ما مخالف آن هستیم به عنوان نماینده انجمن اسلامی که داعیه‌دار دین اسلام است اجازه دهیم فردی با افکار کمونیستی در تشکل اسلامی حرکت کند. دولت در این زمینه تفکر خودش را مشخص کند. از طرفی این افراد به وزارت علوم فشار می‌آورند که چرا ما را در انجمن راه نمی‌دهند. از طرفی هم ما نمی‌توانیم به آن‌ها میدان دهیم؛ چراکه طبق نظر امام (ره) و مشکلاتی که در اوایل انقلاب وجود داشته و نظر شهید مطهری ما با مشکل التقاط روبرو هستیم. دولت اجازه دهد تا این افراد با لوگوی خود، با عقیده خود تشکلی تأسیس کنند. ما باید ایمان داشته باشیم که اگر یک تفکر مارکسیستی در مقابل تفکر اسلامی قرار بگیرد عملاً محکوم به شکست خواهد بود. خطر بزرگ آن است که آن‌ها با وارد شدن به انجمن‌های اسلامی در لوای اسلام فعالیت خود را می‌کنند.

وی تاکید کرد: ما نمی‌گوییم آن‌ها بد هستند. متأسفانه ترس از فعالیت سیاسی در بین دانشجویان وجود دارد. ما قصدمان این است که دانشجویان را به فعالیت‌های سیاسی ترغیب کنیم. متأسفانه عده‌ای کارهایی در فضای جوگرفتگی انجام دادند و باعث شدند که تشکیلات هزینه‌های گزافی بدهد. ما عقیده داریم باید با سوار شدن بر کشتی شعور، شور را کنترل کنیم. ما مخالف برگزاری اجتماعات بدون مجوز هستیم. عقیده داریم که باید در چارچوب نظام و حفظ منافع ملی حرکت کنیم. ما دنبال احیای اعتماد دانشجویان هستیم. هیچ کس نمی‌خواهد فعالیت سیاسی در دوران دانشجویی انجام دهد و مابقی زندگی‌اش تحت تأثیر آن قرار گیرد.

در پایان این نشست چوپانکاره نیز در مقابل اظهارات عزیزی تصریح کرد: با توجه به اوضاع کشور در مرزها، فعالیت‌ گروه‌های وهابی و برخی تهدیدات؛ اگر می‌بینیم که حملات آن‌ها تأثیری بر نظام نمی‌گذارد برای رصد به موقع نهادهای امنیتی نظامی است که به آن‌ها زمینه ظهور و بروز نمی‌دهد. در فضای دانشگاه هم این حملات صورت می‌گیرد. اکثر تصمیمات مسئولین چه در دولت فعلی و چه در دولت‌های قبل بر اساس منافع ملی است. ما باید فعالیت دانشجویی را در چارچوبی نظام‌مند و طبق قانون پیش ببریم. کرسی‌های آزاداندیشی،‌ تریبون آزاد از مطالبات رهبری است. باید صحبت‌ها در این کرسی‌ها توسط بسیج یا انجمن‌ها زده شود. ما در انتخابات سال 92 برنامه‌ای به نام کافه دانشجویی داشتیم که از نمایندگان احزاب مختلف دعوت می‌کردیم و آن‌ها در فضای مناظره شرکت می‌کردند و فضا را برای دانشجویان تبیین می‌کردند. قطعاً در انتخابات آینده هم به صورت رسمی‌تر فعالیت خواهیم کرد.

انتهای پیام

کد N824742

وبگردی