آفتاب

لهستان به قربانیان برنامه شکنجه‌ سیا غرامت داد

لهستان به قربانیان برنامه شکنجه‌ سیا غرامت داد

دولت لهستان مجبور به پرداخت 230 هزار یورو غرامت به دو تن از قربانیان سابق برنامه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برای تعقیب مظنونان به تروریسم شد که در بازداشتگاه‌های این سازمان در خاک لهستان محبوس بوده‌اند. این مساله اعتراض سیاستمداران این کشور را در پی داشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه راشا تودی، رافال ترزاسکوفسکی، معاون وزیر امور خارجه لهستان اظهار کرد: لهستان به حکم دادگاه حقوق بشر اروپا عمل کرده است.

وی تاکید کرد که بخشی از این پول به حساب یکی از این قربانیان واریز شده و سهم طرف دیگر با توجه به این که تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد، به صندوق دادگاه واریز شده است.

ماه ژوئیه 2014 دادگاه حقوق بشر اروپا حکم داد که لهستان باید به ابوزبیده فلسطینی و عبدالرحیم النشیری عربستانی که به عنوان مظنونان به تروریسم قربانی برنامه بازداشت‌های مخفیانه سیا شده‌اند و بین سال 2002 تا 2003 در زندان محرمانه این سازمان در لهستان محبوس و شکنجه شدند، غرامت دهد. این دادگاه امروز (شنبه) را به عنوان آخرین مهلت پرداخت این غرامت تعیین کرده بود.

این دو نفر اکنون در زندان گوانتانامو محبوس هستند. آنها قرار است 100 هزار یورو به سبب آسیب روانی، غرامت دریافت کرده و در عین حال ابوزبیده 30 هزار یوروی دیگر بابت هزینه‌های دادگاه دریافت می‌کند.

تصمیم دولت ورشو برای پرداخت این غرامت اعتراض گروهی از سیاستمداران این کشور را به دنبال داشته است. ویتولد واچیکوفسکی، قانونگذار اپوزیسیون لهستان گفت: فکر می‌کنم ما نباید این پول را پرداخت کنیم و به این حکم عمل کنیم. این پرونده‌ای بین ما و این افراد نیست، بلکه بین آمریکا و آنهاست.

این در حالی است که تا به امروز هیچ مقام آمریکایی‌ای درباره این برنامه پاسخگو نبوده است. تنها حکم مرتبط دیگری که از سوی دادگاه حقوق بشر اروپا صادر شده، مربوط به مقدونیه است.

انتهای پیام

کد N824571

وبگردی