آفتاب

اظهارات جان کری درکنفرانس خبری با وزیر خارجه چین

اظهارات جان کری درکنفرانس خبری با وزیر خارجه چین

واحد مرکزی خبر نوشت:

وزیر امور خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد دستیابی به توافق احتمالی با ایران، اثر مثبتی بر کره شمالی بگذارد.
جان کری در ادامه کنفرانس خبری مشترک با وانگ یی وزیر امور خارجه چین افزود آمریکا و چین، بیش از هر زمان دیگری در زمینه تغییرات آب و هوایی، یکی از بزرگترین تهدیدهایی که کره خاکی ما را تهدید می کند، با یکدیگر همکاری دارند. پاییز گذشته، رؤسای جمهور دو کشور گردهم آمدند تا تعهدات دو کشور در زمینه کاهش گازهای گلخانه ای را اعلام کنند. ما نیز از دیگر کشورهای دنیا می خواهیم تا در این زمینه برای خود اهداف بلندی تعیین کنند.

صبح امروز توافق کردیم که با نزدیک شدن زمان برگزاری کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل در پاریس، آمریکا و چین به عنوان دو کشور بزرگ تولید کننده گازهای گلخانه ای دنیا، همکاری و هماهنگی خود را افزایش دهند تا به توافق جهانی لازم که نهایتاً برای رسیدگی به این تهدید لازم است، برسند.
ما به دنبال گسترش همکاری در سایر حوزه ها از جمله کمک به توسعه بین المللی و مبارزه با خشونت و افراطی گری هستیم. ما از افزایش تعامل چین با افغانستان و حمایت آن کشور از روند صلحی که متعلق به افغان ها و به رهبری آنها است، استقبال می کنیم. آمریکا و چین در کنار یکدیگر به حمایت از انسجام سیاسی افغانستان متعهد هستند تا اطمینان یابند افغانستان دیگر هرگز مکان امنی برای تروریست ها نشود.

بسیاری مسائل دیگری مانند تجارت، معاهده سرمایه گذاری دوجانبه و ملاحظات جهانی گوناگون وجود دارد که بر سر آنها همکاری می کنیم. اما به رغم همکاری های گسترده، حوزه هایی وجود دارد که دو کشور بر سر آن اختلاف دارند؛ من و آقای وانگ بر سر این مسائل نیز گفتگو کردیم. ما درباره منافع و اصول دو جانبه درباره نحوه رسیدگی به مناقشه ها در دریای جنوب چین و دریای شرق چین تبادل نظر داشتیم. آمریکا نگرانی خود را درباره دامنه و میزان تملکِ چین بر اراضی در دریای جنوب چین اعلام کرده است. من نیز از از چین خواستم در کنار دیگران برای کاستن از تنش ها و گسترش چشم انداز دستیابی به راهکار دیپلماتیک، اقدام کند.

گمان کنم، ما توافق داریم منطقه شرق آسیا برای نهایی کردن آیین نامه رفتاری آسه آن و چین، به جای مناطق و برج های دیده بان نظامی به دیپلماسی هوشمند نیاز دارد. یکی از ویژگی هایی که قدرت فزاینده روابط چین و آمریکا و تمایل آنها به همکاری را نشان می دهد این واقعیت است که بر سر مناقشه های دریایی، مسائل حقوق بشر، سایبری یا دیگر حوزه هایی که ممکن است بر سر آنها اختلاف نظر داریم، صرفاً به مخالفت بسنده نمی کنیم. بلکه هر دو کشور، اهمیت گفتگوی صادقانه با یکدیگر بر سر اختلافات و تلاش برای یافتن راه همکاری در مسیر پیش رو را درک می کنند. تنها با گفتگوهای مکرر بر سر اختلافات می توان آنها را به مرور زمان کاهش داد و نشانه همکاری تأثیر گذار نیز همین گفتگوها است.

جان کری ابراز امیدواری کرد که گفتگوها را با آقای وانگ ادامه دهد و امروز با لی ککیانگ نخست وزیر چین و فردا با شی جینپینگ رئیس جمهور این کشور دیدار کند. وزیر امور خارجه آمریکا افزود این دیدارها به ما در ایجاد همکاری و روابط کمک خواهد کرد و این گفتگوها مقدمه ای برای گفتگوهای راهبردی و اقتصادی سازنده در ماه ژوئن خواهد بود و قطعاً عرصه را برای سفر شی جینپینگ به واشنگتن در فصل پاییز امسال فراهم خواهد کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت بدون تردید همزمان با تاریخ سازی کشورهای ما در این قرن، فرصت های مشترک فوق العاده ای به ما چشم دوخته است. در سالهای پیش رو، ما باید کنار یکدیگر دستاوردهای زیادی داشته باشیم. به عنوان دو کشور قدرتمند که بزرگترین اقتصادهای دنیا را در اختیار دارند، ما فرصت خوبی داریم تا مسیر سازنده ای را در طیف گسترده ای از مسائل پیش بگیریم که روی همه انسان ها در این کره خاکی اثر خواهد گذاشت. بنابراین، آمریکا به ادامه ایجاد این رابطه، همکاری با چین، ادامه شراکت های امروز برای رقم زدن سازنده ترین آینده ممکن نه فقط برای مردم دو کشور، بلکه برای میلیون ها نفر از ساکنان این کره خاکی که نیاز دارند کشورهای قدرتمند و عظیم، معیارهای بالای آرمانی و عملکرد را تعیین کنند، چشم دوخته است.

جان کری در پاسخ به سؤال خبرنگار رویترز درباره چشم انداز دستیابی به توافق بر سر برنامه هسته ای ایران و احتمالاً در آینده بر سر برنامه هسته ای کره شمالی گفت:« چین جزء شرکای حیاتی در روند مذاکرات شش جانبه (با کره شمالی) است و به علت پیوندهای اقتصادی، دیپلماتیک و تاریخی با کره شمالی، نقش بسیار منحصر به فردی ایفاء می کند. صلح و ثبات در شبه جزیره کره، هدف مشترک چین و آمریکا است و ما بر لزوم عاری سازی هسته ای (کره شمالی ) به شیوه صلح آمیز توافق داریم.
شی جینپینگ و اوباما نیز در اظهارات عمومی خود در نشست دو جانبه ای که ماه نوامبر گذشته برگزار شد، توافق و تعهد اصولی خود را به عاری سازی هسته ای کره شمالی اعلام کردند. بنابراین قصد داریم به تعامل گسترده با چین که از قدرت اعمال نفوذ بی نظیری (بر کره شمالی) برخوردار است، ادامه دهیم و از گام های بسیاری که چین در دو سال اخیر برای اجرای قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل برداشته است، قدردانی می کنیم. ما به تلاش ها ادامه می دهیم تا این مسئله کاملاً برای کره شمالی روشن شود که اقدامات و رفتارِ بر هم زننده ثبات آنها، طبق هیچ یک از استانداردهای بین المللی پذیرفتنی نیست.

جان کری گفت اطمینان دارم آقای وانگ نیز مانند من امیدوار است که اگر بتوانیم با ایران به توافق برسیم، چنین توافقی قطعاً در ایجاد این درک مؤثر خواهد بود که عملکرد و اوضاع کشوری (کره شمالی) می تواند بهبود یابد و این کشور می تواند جایگاه خوبی نزد دیگر اعضای جامعه بین المللی داشته باشد؛ منوط به اینکه عاری سازی بازگشت ناپذیر و قابل راستی آزمایی در زمینه تسلیحات هسته ای را در کنار برخورداری از برنامه صلح آمیز انرژی هسته ای به رسمیت بشناسد. امیدواریم این یک پیام باشد، البته هنوز روشن نیست که آیا کره شمالی قادر به درک و پذیرفتن این پیام خواهد بود یا خیر.

49261

کد N824488

وبگردی