آفتاب

کمک آلمان به پیشمرگه های کرد به ۶۰ میلیون دلار رسید

کمک آلمان به پیشمرگه های کرد به ۶۰ میلیون دلار رسید

یک رسانه آلمانی با اشهر به کمک دولت آلمان به پیشمرگه های کرد در بارزه با داعش، از کمک ۶۰ میلیون دلاری برلین در این رابطه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دویچه وله، روزنامه اقتصادی «ویرتشافتز وُخه» به نقل از گزارش مالی منتشر شده وزارت دفاع آلمان اعلام کرده است که این وزارت‌ خانه پیشمرگه‌های کرد عراق را در مبارزه علیه جریان تروریستی داعش حمایت نظامی می‌کند.

این نشریه اعلام کرده که کمک‌های نظامی آلمان به پیشمرگه‌های کرد عراق تاکنون حدود ۶۰ میلیون یورو و شامل سلاح، مهمات و تجهیزات نظامی بوده است.

آلمان همچنین حدود ۵۴ میلیون یورو کمک‌های انسان‌دوستانه در اختیار کردهای عراق قرار داده است. برمبنای این گزارش، ارتش آلمان در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (۲۲ و ۲۳ اردیبهشت  محموله‌های مهمات به شهر اربیل در شمال عراق ارسال کرده است.

ارتش آلمان همچنین اعلام کرده که این دو محموله که به اربیل ارسال شده‌اند شامل حدود ۱۳۸ تن مهمات بوده‌اند. ارسال مهمات به کردستان در حالی است که ارتش آلمان آموزش تسلیحاتی نیروهای پیشمرگه کرد در عراق را نیز به عهده دارد.

دومین دوره آموزشی پیشمرگه‌های کرد عراق نزد کارشناسان آلمانی در ماه آوریل سال جاری به پایان رسید. کشورهای آمریکا، بریتانیا، ایتالیا، نروژ و هلند نیز به کار آموزش نظامی نیروهای پیشمرگه مشغولند.

حدود ۷۰ سرباز آلمانی در منطقه کردستان عراق حضور دارند. وظیفه این نظامیان آموزش پیشمرگه‌های کرد است. آنها قرار نیست در عملیات رزمی شرکت کنند.

مجلس نمایندگان آلمان (بوندس‌تاگ) در تاریخ اول سپتامبر ۲۰۱۴ ارسال سلاح برای کردهای عراق را تصویب کرد. بر مبنای گزارش وزارت دفاع آلمان ۱۶هزار تفنگ، ۴۰هزار مسلسل، ۱۰ هزار نارنجک دستی، ۲۴۰ بازوکا و نیز مقادیر زیادی مهمات، خودروی صحرایی و پنج زره‌پوش از نوع "دینگو-۱" از جمله سلاح‌ها و تجهیزاتی بودند که دولت آلمان برای مقابله با تروریست‌های جریان موسوم به "داعش در اختیار کردهای عراق قرار داد.

در همین رابطه پیشتر «آنگلا مرکل»صدراعظم آلمان در سخنانی در مجلس نمایندگان آلمان اعلام کرد که ارسال سلاح و تجهیزات نظامی برای کردها با تایید دولت مرکزی عراق صورت می‌گیرد و کمک آلمان به هیچ وجه تاییدی بر جدایی کردها از عراق نیست، زیرا آلمان از این جدایی پشتیبانی نمی‌کند.

کد N824410

وبگردی