آفتاب
رییس جامعه جراحان:

"صالحی" فقط یکبار عمل شد و مشکلی هم نداشت

"صالحی" فقط یکبار عمل شد و مشکلی هم نداشت

رییس جامعه جراحان با اشاره به برخی شایعات درخصوص درمان علی‌اکبر صالحی گفت: در روزهای اخیر در مورد درمان رییس سازمان انرژی اتمی شایعات زیادی مطرح شد و شبکه بی‌بی‌سی همان شب اعلام کرد که علی‌اکبر صالحی دو بار مورد عمل جراحی قرار گرفته، چرا که دو بار عمل شدن نشان دهنده بروز مشکل است، در حالی که ایشان فقط یک بار عمل شده بود و مشکلی هم نداشت.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر ایرج فاضل در سی‌ونهمین کنگره جامعه جراحان ایران در ادامه افزود: بین خطای پزشکی و قصور پزشکی تفاوت وجود دارد. متاسفانه مطبوعات هم بعضا در این خصوص آگاهی نداشته و گاهی این دو موضوع را با هم مخلوط می‌کند و هرگاه چنین اتفاقاتی می‌افتد شایعات زیادی به دنبال آن ایجاد می‌شود.

هرگز اجحاف به هیچ بیماری را تایید نمی‌کنیم

وی با بیان اینکه در طول شکل‌گیری جامعه جراحان تا به حال گام‌های بلندی جهت ارتقای خدمات ارائه شده توسط پزشکان و جراحان برداشته شده، گفت: در آغاز به کار جراحان، در بسیاری از موارد مردم مجبور بودند برای درمان‌هایی مثل جراحی قلب، پیوند، جراحی مغز و اعصاب و... به خارج از کشور بروند، اما امروزه به همت جراحان افتخار داریم که بگوییم هیچ ایرانی مجبور نیست برای انجام عمل جراحی به سرزمین‌های بیگانه برود.

وی با تاکید بر اینکه حرفه پزشکی وظیفه مهم صیانت از جان انسان‌ها را برعهده دارد، اظهار کرد: در حال حاضر خدمات بسیار گسترده‌ای به صورت شبانه‌روزی در سراسر کشور از سوی جامعه پزشکی ارائه می‌شود.

رییس جامعه جراحان با ابراز تاسف از مشکلات زیاد زمینه پزشکی گفت: هر روز با وجود مسائل مملکت، فقط بحث پزشکان مطرح است. در مملکتی که میزان اختلاس‌ها نجومی بوده و رکورد زده است، چه شده که همه روی پزشکی که جان انسان‌ها را نجات می‌دهد، زوم کرده‌اند. دکتر شریعتی می‌گوید اگر می‌خواهید ببینید بحثی در اجتماع اصالت دارد یا نه نگاه کنید که آیا این بحث جزو اصلی‌ترین موضوعات مملکت است یا خیر، اگر نبود بدانید می‌خواهند با این بحث، مباحث اصلی را از یاد ببرند.

رییس جامعه جراحان با تاکید بر اینکه صریحا اعلام می‌کنم که ما هرگز اجحاف به هیچ بیماری را تایید نمی‌کنیم، افزود: اگر کسی تخطی کند، خود ما اولین مخالف او هستیم و جلوی او را می‌گیریم، بنابراین این درست نیست که کل جامعه پزشکی در معرض اهانت گذاشته شود. در عین حال این خودآگاهی برای جامعه پزشکی لازم است چراکه آفت‌های زیادی این جامعه را تهدید می‌کند.

وی جامعه پزشکی کشور را مانند باغچه‌ای تشبیه کرد که گل‌های زیادی در آن کاشته شده، ادامه داد: اما علف‌های هرز این باغچه را تهدید می‌کند و وظیفه ما این است که این علف‌های هرز را بکنیم و هیچ‌کس به جز خود ما نمی‌تواند این کار را انجام دهد. اگر ما همت نکنیم در معض این آفت‌ها قرار می‌گیریم. جامعه پزشکی ما باید باید از راه‌های مشروط و قانونی از حقوق پایمال‌شده پزشکان دفاع کند اما بزرگترین سرمایه ما این است که از لطف بیمار بهره‌مند باشیم و نباید اجازه دهیم مردم با ما بیگانه شوند و باید نسبت به مردم بی‌نهایت دلسوز، متواضع بوده و فقط به رضایت بیمار فکر کنیم.

به اعتقاد رییس جامعه جراحان، در جامعه‌ای هستیم که علائمی دال بر سقوط اخلاق اجتماعی می‌بینیم، مانند افزایش جرایم، اعتیاد، دروغگویی، اختلاس‌های نجومی، ایدز و... و همه اینها به این دلیل است که جامعه ما دچار بحران شده است، اما درست نیست که بگوییم که چون جامعه در حال سقوط است پزشکی هم سقوط می‌کند، چراکه ما حرفه مقدسی داریم و باید جایگاه خود را حفظ کنیم. اگر پزشک‌نمایی به مریضی اجحاف کرده، او از ما نیست.

اولین کار، درمان بیماری ظاهرا بی‌درمان بیمه‌هاست

فاضل با تاکید بر اینکه جامعه پزشکی کشور سال‌هاست که حق خود را نمی‌گیرد و باید از راه‌های قانونی این حق را بگیرد، گفت: پدیده‌ای به نام بیمه، حلال این مشکلات است. ما در کشور پدیده مترقی بیمه را به چیزی بی‌فایده تبدیل کردیم که نه بیمار از آن راضی است نه پزشک. میلیاردها تومان از طلب بیمارستان‌ها نزد بیمه‌ها می‌ماند و هیچ‌کس نمی‌داند این پول‌ها کجاست اگر تاخیری در پرداخت بیمه‌ها رخ می‌دهد باید به همراه سودش داده شود، مثل اینکه در حال حاضر نقش بیمه‌ها عوض شده و هر بیمه‌ بانکی درست کرده و به فکر خودش است. به جای حمله به جامعه پزشکی باید سر اصل مطلب برویم.

ایرج فاضل تصریح کرد : آرزوی ما این است که رابطه مالی میان پزشک و بیمار قطع شود. اگر بیمه‌ها کارآمد شوند می‌توانند این کار را انجام دهند. بنابراین اولین کار، درمان بیماری ظاهرا بی‌درمان بیمه‌هاست.

خطر نیروی مازاد بیشتر از کمبود پزشک است

فاضل با بیان اینکه اگر افزون بر نیاز جامعه پزشک وجود داشته باشد، نیروی مازاد خطرناک‌تر از کمبود پزشک است، گفت: نمی‌دانم روی چه حسابی این همه نیروی انسانی تربیت می‌کنیم، ما باید به جای کمیت به کیفیت توجه کنیم. باید هر پزشکی را که تربیت می‌کنیم برای نیاز به خصوصی باشد، چراکه خطر نیروی مازاد بیشتر از کمبود پزشک است.

وی همچنین گفت: باید توجه داشته باشیم که در بیمارستان‌های آموزشی آموزش داده شود، هرچه تعداد عمل‌ها بیشتر باشد، درآمد نیز بیشتر است و در این میان آموزش گم می‌شود. هرگونه درآمد غیرعادی و خارج از قاعده چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی برای حرفه ما خطرناک است و آموزش نباید فدای تعداد عمل‌ها و مسائل دیگر شود.

رییس جامعه جراحان با اشاره به سی‌ونهمین کنگره جامعه جراحان و با بیان اینکه این کنگره سالی یک بار در اردیبهشت‌ماه و به مدت یک هفته برگزار می‌شود، گفت: امروز از سه شخصیت عالی‌مقام جامعه پزشکی تجلیل می‌کنیم و خدمات ارزشمند آنان را ارج می‌گذاریم که این شخصیت عبارتند از دکتر خدادوست، دکتر بهادر علوی و دکتر سیدمحمد سنادی‌زاده که ایشان اولین پیوند کلیه را در ایران انجام داده است.

به گزارش ایسنا، لازم به ذکر است در این مراسم دکتر بهرام مبشر از ناسا نیز حضور داشت و به ایران سخنرانی درخصوص چگونگی پیدایش جهان پرداخت.

انتهای پیام

کد N824392

وبگردی