آفتاب

روسیه سازمان‌های خارجی "نامطلوب" را تحت پیگرد قرار می‌دهد

روسیه سازمان‌های خارجی "نامطلوب" را تحت پیگرد قرار می‌دهد

انتظار می‌رود روسیه مقررات جدیدی را برای مجازات اتباع خارجی‌ای که فعالیتشان از لحاظ امنیتی "نامطلوب" تشخیص داده می‌شود، به اجرا بگذارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نمایندگان مجلس روسیه لایحه‌ای را برسی می‌کنند که فعالیت سازمان‌های غیر دولتی مردم نهاد (NGO) یا شرکت‌های خارجی "نامطلوب" را منع می‌کند. این پیش‌نویس اصطلاح "نامطلوب" را تفسیر نکرده است.

قانون موجود درباره شرکت‌ها و سازمان‌های خارجی که سال ۲۰۱۲ تصویب شد، از سازمان‌های غیر دولتی که فعالیتشان با سیاست ارتباط دارد و از خارج کمک مالی دریافت می‌کنند، می‌خواهد به عنوان "عوامل خارجی" ثبت‌نام شوند. این ترکیب معنی ضمنی جاسوسی دارد.

این پیش‌نویس از سوی حزب وفادار به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه تهیه شده است. حامیان وی بر هر دو مجلس پارلمان تسلط دارند. متن این طرح که در بررسی دوما، مجلس نمایندگان روسیه، قرار دارد می‌گوید تشخیص "نامطلوب" بودن سازمان یا شرکت خارجی از صلاحیت‌های دادگستری و وزارت خارجه روسیه است.

تبعه خارجی‌ای که "نامطلوب" اعلام شود، ممکن است به پرداخت جریمه‌ای تا ۵۰۰ هزار روبل (۱۰ هزار دلار) یا به مدت تا شش سال زندان محکوم شود. برای کسب اعتبار قانونی این طرح نیاز به تصویب مجلس سنا (شورای فدرال) و امضای پوتین دارد که البته هر دو عملا تشریفاتی هستند.

به گزارش بی‌.بی‌.سی، این طرح در حالی مورد بررسی قرار می‌گیرد که به دنبال موضع روسیه در درگیری‌های اوکراین و وضع تحریم و ضد تحریم از هر دو طرف رابطه روسیه و غرب تیره شده است.

شرکت‌های خارجی نیز شاملند

قانون دست دولت را برای تحت تعقیب بالقوه قضایی قرار دادن شرکت‌های خارجی باز می‌گذارد چرا که کلمه "غیر تجاری" شامل متن نشده است.

الکساندر ترانوسکی، نماینده مجلس نمایندگان و عضو حزب روسیه عادل، که این پیش‌نویس را تهیه کرده گفت می‌خواهد فعالیت‌های تجارتی نیز تحت پوشش این قانون قرار داشته باشند. وی گفت: متاسفانه برخی از سازمان‌های خارجی به دلایل مختلف علیه روسیه کار می‌کنند. آنها ممکن است دلایل ایدئولوژیک داشته باشند و یا بر وفق منافع سهامداران یا منافع اقتصادی‌شان باشد. برایشان این امر عادی است که بگویند، بیایید به روسیه فشار بیاریم، به طوری که ارزش سهام روسیه پایین برود و سپس آنها را بخریم.

انتهای پیام

کد N824234

وبگردی