آفتاب
با تصویب بودجه دفاعی 2016؛

مجلس نمایندگان آمریکا در تدارک مسلح کردن مستقیم کردهای عراق است

مجلس نمایندگان آمریکا در تدارک مسلح کردن مستقیم کردهای عراق است

مجلس نمایندگان آمریکا بخشی از بودجه دفاعی سال 2016 این کشور را به مسلح کردن کردها و سنی‌های عراق به شکل مستقیم و جدای از دولت مرکزی بغداد اختصاص داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه اینترنتی الوطن العربی، مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه لایحه بودجه دفاعی سال 2016 را تصویب کرد که در بخشی از آن بر لزوم مسلح کردن کردها و سنی‌های عراق به شکل مستقیم و جدای از دولت مرکزی بغداد تاکید شده است.

در لایحه بودجه آمریکا که با اکثریت 269 رای موافق در مقابل 151 رای مخالف و 12 رای ممتنع از مجموع 435 رای به تصویب رسید، 612 میلیارد دلار به وزارت دفاع این کشور اختصاص یافته است.

در بودجه وضع شده 715 میلیون دلار به عنوان کمک‌های امنیتی به عراق اختصاص یافته است مشروط بر اینکه 25 درصد آن به کردها و سنی‌های عراق به طور مستقیم و جدای از دولت مرکزی بغداد اختصاص یابد. این در حالی است که دولت آمریکا 75 درصد از آن را که به دولت مرکزی بغداد اختصاص دارد تا زمان اجرای شروط وضع شده برای دولت عراق نزد خود حفظ می‌کند. این شروط شامل حل درگیری‌های طایفه‌ای و قومی، مشروعیت بخشیدن به قانون تاسیس گارد ملی سنی عراق و متوقف کردن حمایتش از نیروهای مردمی است.

پیش‌تر باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا مخالفت خود را با اختصاص دادن بخشی از بودجه به کردها اعلام کرده و گفته بود که این امر خسارتهای دیپلماتیکی را به کشور وارد می‌کند.

اوباما در این سخنان تاکید کرد که اگر پیش‌نویس قانون به شکل کنونی انجام شود، آن را وتو خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N824152

وبگردی