آفتاب
در پی کودتای ناکام؛

رییس‌جمهوری بروندی توقف اعتراضات را خواستار شد

رییس‌جمهوری بروندی توقف اعتراضات را خواستار شد

رییس‌جمهوری بروندی از نیروهای امنیتی وابسته به خود به سبب ناکام گذاشتن کودتای نظامی علیه دولتش تشکر کرده و خواهان پایان سریع اعتراضاتی شد که در هفته‌های اخیر از زمان آغاز سومین دولت وی انجام شده‌ است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اوایل روز جمعه خودروی حامل پیر نکورونزیزا، رییس‌جمهوری بروندی به همراه یک کاروان همراه وارد پایتخت این کشور شد و وی بار دیگر به کاخ ریاست جمهوری‌اش بازگشت.

به دنبال بازگشت وی به پایتخت، حامیانش به خوشحالی پرداختند. ژنرال گود فروید نیومباره، یک مقام ارشد سابق اطلاعاتی بروندی روز چهارشنبه اعلام کرده بود که نکورونزیزا در تانزانیا است و او را از مسوولیتش خلع کرده بود.

پس از تلاش گروهی از نظامیان بروندی برای کودتا علیه نکورونزیزا درگیری‌های شدیدی در پایتخت این کشور مابین این نظامیان و نیروهای وفادار وی رخ داد.

روز جمعه پایتخت بروندی وضعیتی ناآرام و متشنج داشت و همچنان بسیاری از مغازه‌ها بسته بودند. برخی از ساکنان این شهر که هنوز از دولت نکورونزیزا حمایت نمی‌کنند از خانه‌هایشان به خیابان‌ها ریخته تا دست به اعتراض بزنند.

همچنین سه ژنرال ارتش بروندی نیز به اتهام تلاش برای سرنگون کردن دولت وی دستگیر شدند و یک مقام امنیتی بلندپایه دیگر نیز در حالی که قصد داشته به تانزانیا فرار کند، در مرز این کشور دستگیر شده است.

سخنگوی رییس‌جمهوری بروندی همچنین اعلام کرد، ژنرال نیومباره که رهبر اصلی کودتا است، همچنان فراری است و تلاش برای دستگیری وی ادامه دارد. این در حالی است که مقامات سازمان ملل از مقامات بروندی خواستند تا جلوی رخ دادن موجی از اقدامات تلافی‌جویانه را علیه حامیان کودتا بگیرند.

نکورونزیزا در جریان سخنرانی خود، از نیروهای امنیتی و دفاعی کشورش به سبب مبارزه موثر با کودتا علیه نهادهای منتخب دموکراتیک تشکر کرده است. وی تاکید کرد: اکنون آرامش در سراسر کشور و حتی در شهر بجونبورا، پایتخت بروندی که شاهد حضور گروه کوچکی از مجرمانی که قصد کودتا داشتند برقرار است. این افراد اقدامات خود را از مدت‌ها پیش و از سال گذشته میلادی و یا حتی قبل از آن تدارک دیده بودند.

نکورونزیزا همچنین خواهان پایان سریع اقدامات خصمانه و آغاز مذاکرات شد. وی تاکید کرد: ما خواهان توقف سریع تظاهرات شده و می‌خواهیم با کسانی که مدعی گفت‌وگو و رایزنی هستند، مذاکره کنیم و به دنبال توسل به زور و شورش نیستیم.

انتهای پیام

کد N824122

وبگردی