آفتاب
گزارش/

کابینه متزلزل، اپوزیسیون قوی؛ نتیجه اشتباه محاسباتی نتانیاهو

کابینه متزلزل، اپوزیسیون قوی؛ نتیجه اشتباه محاسباتی نتانیاهو

نخست وزیر رژیم صهیونیستی که به امید تشکیل کابینه ای یکدست تن به انتخابات زودهنگام داده بود، با بحرانی جدی در داخل کابینه و نیز در برابر احزاب اپوزیسیون مواجه شده است.

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: «بنیامین نتانیاهو» پس از انتخابات پارلمانی و با کسب اکثریتی ناچیز در رای گیری کنیست (61 رای موافق در برابر 59 رای مخالف)، برای چهارمین بار عهده دار ریاست کابینه رژیم صهیونیستی شد. در حال حاضر کابینه وی که تا پیش از انتخابات به مدت 5 ماه در وضعیت نابسامانی به سر می برد پس از برگزاری انتخابات و مذاکرات پیچیده تشکیل دولت ائتلافی، همچنان از وضعیتی شکننده برخوردار است.  

یکی از دلایل این امر این است که نخست وزیر پیشین و کنونی رژیم اسرائیل نتوانست تعداد قابل توجهی از وزارت خانه ها را برای حزب متبوعش لیکود نگاه دارد. در نتیجه این ناتوانی در حفظ جایگاه لیکود در کابینه بود که یکی از نمایندگان این حزب دچار حمله قلبی شده و به بیمارستان منتقل شد.

در مذاکرات تشکیل کابینه ائتلافی، دو حزب راست گرا، دو حزب دینی افراطی و یک حزب میانه رو فرصت حضور در دولت را یافتند. البته نتانیاهو برای جلب نظر این شرکای کوچک ناچار شد بهایی گزاف بپردازد. به عنوان مثال حزب «خانه یهودی» وزارت دادگستری را به چنگ آورد و وزارت دارایی نیز به حزب میانه روی «کولانو» (ما همه) به رهبری «موشه کاهلون» رسید.

از سوی دیگر نتیجه رای گیری در کنیست نشان داد که نتانیاهو در پارلمان نیز امکان زیادی برای به کرسی نشاندن خواسته هایش نداشته و نمی تواند در برابر مخالفانش جولان دهد. وی در نطق کوتاهی که پیش از آغاز جلسه رای گیری برای نمایندگان کنیست ایراد کرد گفت: ما از امنیت اسرائیل حفاظت می کنیم و برای صلح گام بر می داریم. همین نطق کوتاه نیز مخالفان وی را برانگیخت به طوری که بلافاصله پس از این جمله یکی از نمایندگان فریاد زد «کدام صلح».

نتانیاهو که پیشتر به امید تشکیل دولتی مقتدر برای پیگیری سیاست هایش، برگزاری زودهنگام انتخابات را کلید زد، شاید بهتر بود به جای تکرار تجربه های اشتباه پیشین، به تغییر سیستم انتخابات اسرائیل به منظور ایجاد دولتی باثبات می اندیشید.

کابینه ائتلافی نتانیاهو که تنها با دو رای موافق، از سوی کنیست تایید شده منتقدان بسیار جدی در بین اپوزیسیون دارد. «اسحاق هرتزوگ» رهبر حزب کار با انتقاد شدید از این کابینه گفت: آنها یک دولت تشکیل نداده اند، بلکه آنچه تشکیل شده یک سیرک است، سیرک نتانیاهو. وی هشدار داد با ادامه این وضعیت اسرائیل بیش از گذشته به انزوا کشیده خواهد شد. به این ترتیب باید گفت اشتباه محاسباتی نتانیاهو و تکیه بر نتایج نه چندان قابل اعتماد نظرسنجی ها باعث شد کابینه وی بیش از گذشته متزلزل گشته و احزاب اپوزیسیون در وضعیت بهتری قرار گیرند.

کد N824017

وبگردی