آفتاب
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه:

اصولگرایان از رقابت درون گفتمانی در انتخابات مجلس پرهیز کنند

اصولگرایان از رقابت درون گفتمانی در انتخابات مجلس پرهیز کنند

یک عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: مرحوم عسگراولادی همواره به دنبال وحدت اصولگرایان بود. اکنون حزب موتلفه اسلامی نیز این رویکرد را دنبال کرده و تلاش می‌کند تا گرایش‌های مختلف جریان اصولگرایی را به وحدت برساند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد خرسند در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این که فضای رقابت انتخابات سال جاری با گذشته تفاوت دارد اظهار کرد: در گذشته رقابت بین اصولگرایان بود اما اکنون اصلاح طلبان به صحنه آمده اند، بنابراین رقابت درون گفتمانی اصولگرایان در این انتخابات نباید وجود داشته باشد.

وی در ادامه تاکید کرد:‌ اکنون ضرورت وحدت بیش از گذشته احساس می‌شود. ممکن است اختلافاتی هم بین اصولگرایان وجود داشته باشد اما باید این اختلافات جزیی را برطرف کنیم و بر اشتراکات تاکید کنیم.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره‌ی جلسات اخیر حزب موتلفه با تشکلهای پایداری ، رهپویان و ایثارگران، گفت: اصول این تشکل‌ها یکی است اما در شیوه‌های اجرا اختلاف نظرهایی وجود دارد و همچنین دلخوری‌هایی نیز پیش آمده که باید این اختلاف‌ها و دلخوری‌ها را کنار گذاشت. من از جزییات این گفت و گوها اطلاعی ندارم اما قطعا باید در این جلسات اختلافات به حداقل رسیده و روش کار مشترکی پیدا شود. اکنون شخصیت‌های روحانی بزرگ اصولگرایان نیز به ضرورت وحدت پی برده و برای وحدت اصولگرایان تلاش می‌کند.

خرسند در پاسخ به این پرسش که آیا در جریان اصولگرایی، حزب موتلفه این وظیفه را دارد که جریان پایداری را به اصولگرایان نزدیک کند گفت: خیر، تقسیم کاری انجام نشده است، حزب موتلفه همواره بر وحدت اصولگرایان تاکید داشته و در این زمینه هم هیچ گاه سهم خواهی نکرده است و ما وحدت‌گرایی را نه به عنوان حرکت سیاسی صرف بلکه به عنوان یک تکلیف شرعی در نظر می‌گیریم.مرحوم عسگراولادی عمر خود را برای وصل کردن گذاشت . این جریان اکنون در موتلفه نیز وجود دارد وتوقع هم از موتلفه این است که این وحدت را در جناح اصولگرایی ایجاد کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره‌ی راهکار مقابله با پول های کثیف گفت: باید احزاب و نامزدهای انتخاباتی شفافیت مالی داشته باشند بنابراین باید چارچوبی مشخص شود تا در این چارچوب درباره‌ی نحوه تامین هزینه‌های انتخاباتی تصمیم‌گیری شود. ما وقتی یک حرام را اعلام می‌کنیم باید حلال آن را مشخص کنیم. من به اظهارات وزیر کشور درباره ی پول های کثیف انتقاد دارم زیرا معتقدم مسئولان باید مستدل اظهارنظر کنند. سخنان این‌چنینی می‌تواند موجب بی اعتمادی مردم شود.

این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در ادامه افزود : باید راه های کسب درآمد سالم اعلام شود و همچنین راه های جذب و هزینه کرد پول های نامشروع را مسدود کرد. من معتقدم باید با کار کارشناسی دقیق و همه جانبه به دنبال قانونی برای مقابله با نقش آفرینی پول‌های نامشروع در عرصه‌ی انتخابات بود. در این قانون باید مجری و ناظر حسن اجرای قانون نیز مشخص شود.

خرسند همچنین با بیان اینکه در کشور ما آزادی احزاب وجود دارد اما هیچگاه مشخص نشده است که احزاب باید هزینه‌های خود را چگونه تامین کنند گفت: گاهی احزاب برای تامین هزینه‌های خود به رانت، متصل می‌شوند زیرا تبلیغات برای انتخابات هزینه دارد. بنابراین ما باید راهکاری قانونی برای هزینه‌های تبلیغات تعریف کنیم. اکنون در بسیاری از کشورها، دولت‌ها به احزاب یا نامزدهای انتخاباتی که مقبولیت نسبی دارند کمک می‌کند. البته من معتقد نیستم که در کشور ما باید از بیت‌المال برای هزینه‌های انتخاباتی استفاده کرد. باید ساز و کاری مشخص شود تا احزاب و نامزدهای انتخاباتی از راه مشروع در انتخابات هزینه کنند.

خرسند همچنین درباره‌ی بازگشایی خانه احزاب و اعطای یارانه به احزاب خاطر نشان کرد:‌ در دولت اصلاحات به احزاب کمک مالی می‌شد اما این برنامه موفق نبود. اکنون هم مشخص نیست که کمک مالی به احزاب بتواند به شفافیت مالی کمک کند. در گذشته، احزاب یک شبه تشکیل شده و به عضویت خانه احزاب در می‌آمدند و با احزابی که یک عمر کار حزبی و تشکیلاتی می‌کردند یک سهم داشتند. این احزاب خانه احزاب را به دست گرفته و احزاب ریشه دار را از صحنه‌ کنار گذاشتند. من متعقدم صرف مجوز گرفتن نباید باعث شود که احزاب به عضویت خانه احزاب درآیند.

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه با اشاره به این که حزب از بدنه جامعه و نه از مراکز قدرت شکل می‌گیرد اظهار کرد: برخی از احزاب فقط در دوره‌ی انتخابات فعالیت می‌کنند در حالی که کار حزبی ضوابط خاص خود را دارد. احزاب باید کنگره، جلسات شورای مرکزی و مجمع عمومی داشته باشند و مواضع خود را به صورت شفاف بیان کنند.

خرسند در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان در ایران هزینه احزاب را از طریق اعضا و هواداران حزب تامین کرد گفت: اکنون نیز این هزینه‌ها از طریق هواداران تامین می‌شود اما این درآمدها پاسخگوی هزینه‌ی احزاب نیست بنابراین برخی از احزاب هزینه‌ی خود را از طریق ارتباطات و با زد و بند تامین می‌کنند.

خرسند درباره‌ تامین هزینه‌های حزب موتلفه گفت: موتلفه هزینه‌های خود را همواره از طریق حق عضویت تامین می‌کرده و از رانت و امکانات دولتی هیچ استفاده‌ای نکرده است، بنابراین ما اکنون مشکلات مالی فراوانی داریم.

وی در پایان افزود: اکنون به دلیل همین مشکلات مالی دفاتر استانی موتلفه مشکل دارند و بسیاری از برنامه‌های ما برگزار نمی‌شود حتی مجمع عمومی حزب به خاطرمشکلات مالی با تاخیر اجرا شد، این در حالی است که برخی از احزاب تازه از راه رسیده به واسطه ارتباط با مراکز قدرت و ثروت هزینه‌های کلانی را صرف می‌کنند.

انتهای پیام

کد N823989

وبگردی