آفتاب

تحلیل مضحک شبکه الجزیره درباره رابطه ایران و آمریکا

تحلیل مضحک شبکه الجزیره درباره رابطه ایران و آمریکا

واحد مرکزی خبر نوشت:

شبکه تلویزیونی الجزیره، برنامه «آنسوی خبر» را به بررسی نشست سران آمریکا و کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس در کمپ دیوید و مسائل مطرح شده در این نشست اختصاص داد.

این شبکه مدعی شده اوباما با همدستي ايران عليه سني‌هاي منطقه کودتا کرده است.

در گزارش "زیاد برکات" که در ابتدای برنامه آنسوی خبر پخش شد آمده است: ملک سلمان به واشنگتن نرفت. گفته شده است او کار مهم تری داشت که پیگیری آتش بس اعلام شده در منطقه بی ثبات یمن بود. در واقع عربستان با این حرکت، موضوع دیگری را به زبان دیپلماتیک بیان کرد. چه چیز بین این دو متحد (آمریکا و عربستان) در حال عوض شدن است؟

دیدار با رئیس جمهور آمریکا که امتیازی برای سران عرب محسوب می شد و غالبا با درخواست و پافشاری آنان صورت می گرفت اکنون روندی معکوس پیدا کرده است به طوری که اوباما سلمان را به دیدار دعوت کرد و سلمان عذرخواست. این بدعتی است که پیامدهایی خواهد داشت.

اوباما با ولیعهد سعودی دیدار و تلاش کرد به او اطمینان خاطر بدهد. وزیر دفاع آمریکا نیز در دیدار با وزیر دفاع جوان عربستان چنین کاری کرد. اوباما و وزیر دفاع او برای ایجاد اطمینان و صمیمت در روابط دوطرف تلاش می کنند ولی چیزی تغییر نکرده است. سایر سران کشورهای خلیج (فارس) نیز که با دغدغه هایی مشابه به واشنگتن رفتند این مسئله را می دانند. ائتلاف بین آمریکا و این کشورها با زلزله شدیدی مواجه شد که در لوزان و زیر سایه حکومتی در آمریکا روی داد که عملا در حال خروج از منطقه و دست کشیدن از مسائل آن است.

توافق نهایی با ایران نزدیک است و این نگرانی وجود دارد که این توافق صرفا توافقی فنی نباشد بلکه سیاسی باشد و کسی که در منطقه بهای آن را می پردازد، کشورهای خلیج (فارس) هستند. موضع گیری های سرسری آمریکا در خصوص مسائل منطقه ای از جمله در سوریه و یمن موجب تقویت این نگرانی شده است. بشار اسد همچنان در راس قدرت است و اخیرا با یک مسئول بلندپایه ایرانی (پخش تصویر علاء الدین بروجردی) دیدار کرد. و اوباما که از خط قرمز سخن گفته و اسد را در صورت استفاده از سلاح شیمیایی تهدید کرده بود، بالاخره تسلیم واقعیت شد و تاکید بر این که اسد در آینده سوریه هیچ جایی ندارد، بی معنا است.

اقتدار ایران در منطقه در مقابل چشم آمریکایی ها افزایش یافته است و برخی حتی از همدستی این دو کشور در عراق و سوریه و یمن سخن گفته اند. به نظر می رسد کودتایی که اوباما آن را رهبری می کند، عمیق تر از چیزی است که در ظاهر دیده می شود. طی این کودتا، سنی های منطقه به شیطان تبدیل شدند و ائتلافی در طرف مقابل به بهانه مبارزه با تروریسم تشکیل شد.

ائتلاف های بین المللی ظرف یک شبانه روز برای هدف قرار دادن دولت اسلامی (داعش) تشکیل می شود ولی تانکها و هواپیماها برای هدف قرار دادن کسانی که عامل قدرت گرفتن این گروه (داعش) محسوب می شوند به حرکت در نمی آیند(پخش تصاویر نیروهای بسیج مردمی عراق). همچنین در برابر طرفی که بافت جمعیتی منطقه را تغییر می دهد (پخش تصاویر رهبر انقلاب اسلامی) و برای پیشبرد برنامه های توسعه طلبانه خود بر آتش مذهب گرایی و طایفه گرایی در سراسر منطقه می دمد، سکوت می شود. این همان ناامیدی است که سران منطقه احساس می کنند و دیگر نمی توانند آن را تحمل کنند.

الجزیره در ادامه این برنامه با عبدالعزیز بن صقر رئیس مرکز تحقیقات الخلیج و فواز جرجس استاد روابط بین الملل در دانشگاه لندن گفتگو کرد.

5252

کد N823828

وبگردی