آفتاب

مذاکرات برای مشخص کردن جزئیات توافق نهایی ایران و 1+5 ازسر گرفته شد

مذاکرات برای مشخص کردن جزئیات توافق نهایی ایران و 1+5 ازسر گرفته شد

واحد مرکزی خبر نوشت:

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک از وین، دور جدید مذاکرات بین گروه پنج به اضافه یک ( آمریکا ،‌ روسیه ، فرانسه ، چین ، انگلیس و آلمان ) و ایران درباره برنامه انرژی هسته ای مورد مناقشه تهران روز سه شنبه در وین پایتخت اتریش آغاز شد.
مذاکره کنندگان دو طرف در این مذاکرات تلاش خواهند کرد جزئیات یک موافقتنامه جامع را درباره برنامه هسته ای ایران مشخص کنند. این موافقتنامه می تواند تضمینی برای ماهیت صلح آمیز فعالیت های هسته ای تهران باشد.
ایران و گروه پنج به اضافه یک تلاش می کنند تا ضرب الاجل 30 ژوئن که دو طرف تعیین کرده اند به یک موافقتنامه جامع دست یابند. دو طرف ماه گذشته درمورد چارچوب چنین موافقتنامه ای به توافق دست یافتند.
ایران موافقت کرده است غنی سازی اورانیوم خود را کاهش دهد و به بازرسان بین المللی اجازه دهد به عنوان بخشی از یک موافقتنامه ، این روند را راستی آزمایی کند. در ازای محدودیت فعالیت های هسته ای ایران ،‌ تحریم ها علیه این کشور کاهش خواهد یافت.
اکنون دیپلمات های دو طرف باید جزئیات مربوط به زمان کاهش تحریم ها علیه ایران ، آینده برنامه تحقیق و توسعه اتمی ایران ، ماهیت دقیق روند نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی و همچنین اینکه تهران اجازه خواهد داشت چه نوع ذخایر اورانیوم را براساس هرگونه موافقتنامه نهایی برای خود حفظ کند ، مشخص کنند.
در حال حاضر مشخص شده که مسئله تحریم ها یکی از مهم ترین موانع برسر راه دستیابی به یک موافقتنامه نهایی درباره برنامه هسته ای تهران است.

49261

کد N823671

وبگردی