آفتاب

هشدار صریح چین به آمریکا

هشدار صریح چین به آمریکا

ایرنا نوشت:

در پی افزایش تنش میان چین و آمریکا در خصوص اعزام ناوهای جنگی و کشتی های جاسوسی این کشور به نزدیکی جزایر تحت اختیار چین، پکن به آمریکا هشدار داد با اجرای تصمیم خود به تنش ها در منطقه شرق آسیا و اقیانوس آرام دامن نزند.
وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اخیرا اعلام کرد که قصد دارد به منظور اثبات آزادی کشتیرانی؛ ناوها و جنگنده های خود را به حریم آبی 12 کیلومتری جزایری که چین در آن در حال ساخت و ساز است، اعزام کند که این موضوع خشم چین را برانگیخته است.

چین معتقد است حضور کشتی های جنگی آمریکا همراه با تجهیزات جاسوسی در دریای جنوبی که تحت قلمرو پکن است، شرایط و ثبات منطقه را به خطر می اندازد.

همزمان با این واکنش، رسانه های گروهی چین نیز با انتشار مقالاتی یکپارچه، برنامه آمریکا برای اعزام قوای نظامی به منطقه دریای جنوبی را مورد انتقاد گسترده قرار داده و تهدید کردند که این روند باعث رویارویی چین و آمریکا در منطقه خواهد شد.

وزارت خارجه چین نیز با انتشار بیانیه ای هشدار داده است که این منطقه تحت حاکمیت چین است و نباید آمریکایی ها به آبها و جزایر متعلق به چین نزدیک شوند.

از سوی دیگر استرالیا با پشتیبانی از آمریکا اعلام کرده است، ارتش این کشور باید از کشتیرانی آزاد در دریای جنوبی حمایت کند.

واشنگتن درصدد است تا به بهانه حراست از آزادی کشتیرانی در دریای جنوبی، ناو جنگی به منطقه اعزام نماید و این موضوع اخیرا از سوی وزارت دفاع این کشور نیز تایید شده است.

وزارت خارجه چین در بیانیه خود خاطرنشان کرده است، ما تمامی تحولات منطقه را از دریا و هوا زیر نظر داریم و نمی گذاریم کسی امنیت ملی چین را به خطر بیاندازد.

این بیانیه تاکید می کند، چین قاطعانه هر تدبیری را که لازم باشد برای حراست از تمامیت ارضی خود اتخاذ خواهد کرد.

آمریکا اما مدعی شده است که چین نمی تواند خود را حاکم بلامنازع این منطقه بداند.

این کشور افزوده است، به گشت زنی در اطراف مجمع الجزایر «اسپراتلی» که مورد منازعه چندین کشور از جمله چین در دریای جنوبی است، ادامه می دهد.

«اسپراتلی» گذرگاه عبور کشتی ها در دریای جنوبی است و ارزش تجارت این منطقه به 5 هزار میلیارد دلار در سال می رسد.

واکنش چین در خصوص اقدام اخیر آمریکا در حالی صورت می گیرد که «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا قرار است فردا (شنبه) وارد شهر پکن شود تا در نشست های اقتصادی و راهبردی مربوط به دو کشور شرکت کند.

پیش بینی می شود مقام های چین اعتراض خود را به تصمیم اخیر آمریکا به وی ابلاغ کنند.

به باور بسیاری از کارشناسان، دریای جنوبی در روزهای آتی محل منازعات و بخصوص کانون رویارویی چین و آمریکا خواهد بود.

چین مدتها است نیروی دریایی خود را در اطراف جزایر مورد منازعه در این دریا مستقر کرده و تقریبا همه این منطقه را متعلق به خود می داند اما تضمین داده است کشتیرانی آزاد در آن انجام می شود.

واکنش آمریکا به چین از آنجا آغاز شد که «چاک هیگل» وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس امنیتی سنگاپور درباره «ستیزه گری» که خرداد ماه سال گذشته برگزار شد، نسبت به آنچه که فعالیت های احیای زمین در چندین منطقه از جزایر «اسپراتلی» توسط چین عنوان کرد، لب به انتقاد گشود.

منتقدان اقدام دولت چین می گویند که این جزایر به این کشور اجازه نصب تکنولوژی های پیشرفته راداری و ایستگاه های حمایت کننده از کشتی های دولتی را می دهد.

برخی از کارشناسان می گویند ارتش چین بدنبال جایگاهی امن در مجمع الجزایر اسپراتلی به عنوان یک استراتژی بلندمدت تقویت قدرت در غرب اقیانوس آرام است.

شاید یکی دیگر از اهمیت های این جزایر جدید این است که دولت چین می تواند ادعای محدوده انحصاری اقتصادی در 200 مایلی هریک از این جزایر را داشته باشد که در کنوانسیون حقوق دریاهای سازمان ملل متحد بر آن تصریح شده است.

49261

کد N823670

وبگردی