آفتاب

واشنگتن تایمز: اوباما به دنبال حمایت جهانی برای توافق با ایران است

واشنگتن تایمز: اوباما به دنبال حمایت جهانی برای توافق با ایران است

واحد مرکزی خبر نوشت:

واشنگتن تایمز نوشت: اوباما به دنبال دستیابی به حمایت جهانی برای توافق با ایران است.
 بن وولفگانگ در تحلیلی برای این روزنامه آمریکایی نوشت: تنها چند ساعت بعد از آن که کنگره آمریکا حق اظهارنظر درباره هر توافق هسته ای با ایران را تصویب کرد، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، در دیداری کم سابقه با سران بلندپایه شورای همکاری خلیج (فارس) شامل عربستان سعودی، عمان، امارات متحده عربی، کویت، قطر و بحرین دیدار کرد. او در این دیدار به دنبال کسب حمایت منطقه ای از توافق هسته ای با ایران بود. آمریکا و متحدانش در گروه پنج به علاوه یک، شامل انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین تا سی ام ژوئن فرصت دارند که به یک توافق نهایی با ایران دست یابند. تهران در حال حاضر موافقت کرده است که جنبه هایی از برنامه هسته ای خود را در مقابل برداشته شدن برخی تحریمهای اقتصادی محدود کند. اما جزئیات این که این تحریم ها چطور برداشته خواهد شد معلوم نیست و زمانی که متن توافقنامه نوشته شود، معلوم می شود.
با وجود این،‌ نگرانی های عمیقی هم در آمریکا و هم در خارج از این کشور وجود دارد که در پیش نویس توافق هسته ای، مسئله حمایت ایران از تروریسم یا دیگر اقدامات بی ثبات کننده ایران در منطقه گنجانده نشده است. اوباما هم اذعان دارد که ممکن است ایران از پول های جدیدی که از برداشته شدن تحریم ها به دست می آورد برای تقویت حمایت خود از تروریسم استفاده کند.
این نگرانی ها، شاید تنها یک دلیل از دلایلی باشد که قانونگذاران آمریکایی در ساختمان کنگره اصرار دارند که بتوانند هر توافقی با ایران را قبل از نهایی شدن بررسی کنند. مجلس نمایندگان هم روز پنج شنبه با اکثریت قریب به اتفاق به این لایحه رای مثبت داد.
کیوین مک کارتی(Kevin McCarthy)، رهبر حزب اکثریت در مجلس نمایندگان گفت: این هم مسخره و هم توهین آمیز است که رئیس جمهور می خواهد کشور ما را به توافقنامه ای متعهد کند بدون این که با نمایندگان منتخب مردم در این باره مشورت کند، بویژه این که بسیاری در کنگره از بندهایی از توافق پیشنهادی نگرانی دارند. وی در ادامه افزود: مصوبه امروز کمترین کاری است که می توانستیم انجام دهیم. رئیس جمهور باید آن را به عنوان پیامی از سوی کنگره تلقی کند. در حالی که مذاکرات پیش می رود، دولت آمریکا باید بر خواسته های اصلی خود پافشاری کند.
از سوی دیگر با وجود علنی نبودن اختلافات میان اوباما و کشورهای حاشیه خلیج (فارس)برخی تحلیلگران بر این اعتقادند که دولت های حاشیه خلیج (فارس) با توافق هسته ای با ایران نمی توانند کنار بیایند.
جیم فیلیپس، یک محقق ارشد امور خاورمیانه در بنیاد هریتیج می گوید: به نظر می رسد سران کشورهای حاشیه خلیج (فارس)از ابراز ناخشنودی خود از این توافق به طور علنی خوداری می کنند و نگرانی های خود را با شرکت نکردن در نشست نشان می دهند.
ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، حمد بن عیسی آل خلیفه، امیر بحرین به همراه عمان و امارات متحده عربی، در سطوح پایین تری در نشست کمپ دیوید شرکت کردند.
فیلیپس در ادامه افزود: برخلاف بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که مستقیم از دولت اوباما انتقاد می کند، عرب های حاشیه خلیج فارس تمایلی ندارند که به طور علنی با دولت اوباما مخالفت کنند. و من فکر می کنم این تصمیم ملک سلمان و ملک حمد، به نوعی نشان دهنده نارضایتی آنها از دولت آمریکا در مذاکره با ایران است.

49261

کد N823668

وبگردی