آفتاب
محمدی در گفتگو با مهر:

اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی باید به تصویب مجلس برسد

اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی باید به تصویب مجلس برسد

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اجرای پروتکل الحاقی ولو به صورت داوطلبانه، حتما باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

داوود محمدی نماینده مردم قزوین و آبیک در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به آخرین مراحل مذاکرات هسته ای و شروع نگارش توافق جامع هسته‌ای اظهار داشت: باتوجه به اینکه مجلس نمایندگان آمریکا اخیرا مصوب کرده است که هر آنچه در جریان توافق نهایی با ایران صورت می‌گیرد، باید به تصویب آنها نیز برسد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز طرحی دارند که بر اساس آن توافق نهایی باید به تصویب مجلس برسد.

وی افزود: علاوه بر این، مطابق قانون اساسی نیز باید هر توافقی که جنبه بین‌المللی و الزام‌آور دارد به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد؛ در واقع این یک توافق دوجانبه است و توافقات دو یا چندجانبه نیز باید مجوز مجلس را برای اجرا داشته باشد.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، همچنین در رابطه با وضعیت اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی توسط دولت نیز تصریح کرد: اجرای پروتکل الحاقی ولو به صورت داوطلبانه، حتما باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

خاطره خوبی از 1+5 نداریم/ مذاکره‌کنندگان دقت کنند

محمدی همچنین با اشاره به الزامات مذاکرات هسته ای با غرب اظهار داشت: در رابطه با مذاکرات باید چند نکته را مدنظر داشت؛ از جمله اینکه تیم مذاکره‌کننده ما نماینده جمهوری اسلامی ایران هستند و باید همگی با همه جدیت و توان از این تیم حمایت کنند؛ همچنین علاوه بر آنچه که دولت و وزارت امور خارجه در رابطه با مذاکرات هسته ای انجام می دهند، شورای عالی امنیت ملی نیز که متشکل از رؤسای قوای سه گانه هستند و در رأس آنها نظارت مقام معظم رهبری نیز قرار دارد، نظارت و اشراف عالیه بر روند مذاکرات دارد.

وی ادامه داد: باید مراقب باشیم که موضوع مذاکرات هسته ای به ابزاری برای کشمکش میان جناح های سیاسی تبدیل نشود. از سوی دیگر، مذاکره کنندگان هسته ای ضمن آنکه از حمایت جدی ملت ایران برخوردارند، باید به حقوق جدی و مصرح ملت ایران نیز توجه داشته باشند؛ یعنی باید مراقب چارچوب‌هایی که منجر به تضییع حقوق ملت ایران میشود، باشند. لذا در تدوین توافق‌نامه نهایی باید شفافیت و صراحت کافی به خصوص در رابطه با لغو تحریم ها و نیز زمان بازگشت‌پذیری اقدامات ما در صورت نقض تعهدات طرف مقابل، وجود داشته باشد.

محمدی در همین رابطه خاطرنشان کرد: ما از آمریکا و ۱+۵ خاطره خوبی نداریم؛ بنابراین این مساله ایجاب می کند که در این روند دقت کافی داشته باشیم، چون تا به امروز حسن نیت زیادی از انها ندیده‌ایم، بنابراین باید روند کار به گونه ای باشد که اگر طرف مقابل عهدشکنی کرد، ما بتوانیم با فوریت و به سرعت به جایگاه اول خود بازگردیم.

کد N823664

وبگردی