به گزارش خبرنگار مهر، آیتالله محمدعلی موحدی کرمانی در خطبههای نماز جمعه این هفته تهران، با تبریک عید مبعث رسول اکرم (ص) و با بیان اینکه عقلهای نهفته بشریت با مبعث زنده شد و جهل و خرافه ریشهکن شد، اظهار داشت: امیدواریم، برنامههای ما اندکی شبیه برنامههای رسول خدا باشد و خداوند پیروی از سنن ارزنده ایشان را به ما عنایت کند.
وی با بیان اینکه اقدامات پیامبر (ص) برای هدایت آن جامعه منحط شبیه معجزه بود، تصریح کرد: در عین حال، پیامبر اکرم با همین برنامه های بشری مدینه ای فاضله و جمعیتی که دنیا را تکان داد، ساخت.
خطیب جمعه تهران با اشاره به برخی از سنتهای نبوی گفت: پیامبراکرم (ص) یک لحظه خسته نشد و هدایتش مستمر بود؛ با این هدایت مستمر، میکوشید تا عقول خفته جامعه را بیدار کند و جامعه را متوجه زشتیهای عمل کند.
آیتالله موحدی کرمانی ادامه داد: دمیدن روح امید بر مبنای استحکام حق و پوچی باطل، دیگر برنامه رسول خدا بود که این امیدبخشی نیز، بر مبنای «حق» و غلبه آن بر «باطل» انجام میشد.
وی افزود: دیگر سنت پیامبر نیز این بود که به ریشهها توجه میداد؛ دوران جاهلیت، غرق در فساد بود، اما فسادها دونوع ریشهای و شاخهای هستند که رسول اکرم نیز، ابتدا به ریشهها پرداخت و تأکید کرد که این جامعه را «شرک» نابود میکند که باید این بیماری را علاج کرد؛ داروی این درد نیز «توحید» است که باید قوی شود.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به دیگر سنت مدنظر پیامیراسلام (ص) گفت: پیامبر اکرم (ص) حرکت زندگی انسانیها را سریع ساخت که با سرعت پیش بروند و گرفتار آداب خرافی و دست و پاگیر نشوند و زندگی را ساده بگیرند؛ یعنی با سادهزیستی میتوان علایق دنیوی را از دست و پاها باز کرد و ازدواجها و معاشرتها را آسان کرد.
آیتالله موحدی کرمانی خاطرنشان کرد: دیگر سنت پیامبر (ص) نیز این بود که اگر کسانی به او ایمان می ورآرودراسهی
آوردند، تلاش میکرد تا اختلافی بین آنها نباشد؛ پیامبر خدا نسبت به بداخلاقیها و رفتارهایی مانند افتخار غنی بر فقیر، مراقبت میکرد و تأکید میکرد که افتخارها باید بر اساس تقوی باشد.
وی یادآور شد: از دیگر سنتهای پیامبر اکرم (ص) این بود که میگفت باید خودتان را در برابر دشمن آماده کرده و دفاع کنید؛ کما اینکه وقتی پیامبر خدا در مدینه تشکیل حکومت داد، مشرکین به آنها حمله کردند، اما چون مسلمین آماده بودند، آنها را شکست دادند. به این ترتیب، مسلمین خودشان را در برابر دشمن آماده کردند و ارزش دفاع و شهادت را فهمیدند.
خطیب جمعه تهران تصریح کرد: اسلام در مسأله دفاع، لزوم «تقیه» را نیز مطرح کرده است؛ همیشه معنای غیرت دینی این نیست که به میدان بیایند، گاهش باید تقیه کرد تا اگر قرار است نیروهایی از بین بروند، آنها را برای روز مبادا نگه داشت؛ ایشان همچنین یاد دادند که اگر دشمن مهاجم درخواست صلح داشت، بپذیرید تا فرصتی برای تجدید قوای رزمندگان فراهم شود، اما در عین حال مواظب باشید که پیشنهاد صلح، برای غافلگیری و از سر خدعه نباشد.
ادامه دارد...
نظر شما چیست؟
لیست نظرات
نظری ثبت نشده است