آفتاب

درخواست مسکو برای برگزاری ژنو3/ مذاکرات ویژه آمریکا و روسیه درباره سوریه

درخواست مسکو برای برگزاری ژنو3/ مذاکرات ویژه آمریکا و روسیه درباره سوریه

دولت روسیه ضمن اعلام آمادگی‌ برای میزبانی رایزنی‌های جدید میان طرف‌های درگیر سوری خواهان برگزاری کنفرانسی ژنو3 برای حل و فصل بحران سوریه شد.

دولت روسیه ضمن اعلام آمادگی‌ برای میزبانی رایزنی‌های جدید میان طرف‌های درگیر سوری خواهان برگزاری کنفرانسی ژنو3 برای حل و فصل بحران سوریه شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری "ایتارتاس" عنوان داشت: روسیه آماده است تا مذاکرات جدید میان طرف‌های سوری را میزبانی کند.

وی همچنین اعلام کرد که روسیه خواهان برگزای نشست بین‌المللی ژنو3 میان طرف‌های درگیر سوری جهت برون رفت از بحران کنونی است.

بوگدانف همچنین تاکید کرد که باید از ایران، عربستان، ترکیه و مصر برای مشارکت در ژنو3 دعوت شود.

این مسئول روسی در ادامه گفت: تماس‌ها با استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل در سوریه و دیدارهای برخی از نمایندگان سوریه جهت تحقق این هدف مشترک یعنی برگزاری نشست ژنو 3 است.

وی همچنین پیش بینی کرد که دیدارهای مشورتی که در حال حاضر در ژنو در جریان است حدود شش هفته به طول بینجامد و گفت: دی‌میستورا با نمایندگان گروه‌های سوری و بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی در خصوص پرونده سوریه دیدار خواهد کرد تا بتواند مواضع تمامی طرف‌ها را ارزیابی کند.

بوگدانف گفت: به عقیده ما عدم دعوت از ایران در ژنو 2 اقدامی اشتباه بود و باید از تمامی طرف‌های دارای نفوذ از جمله عربستان، ایران و ترکیه و کشورهای همجوار سوریه و مصر برای شرکت در این مذاکرات دعوت کرد و حضور اعضای دائم شورای امنیت یا دستکم آمریکا و روسیه در این مذاکرات ضروری است.

وی نظارت سازمان ملل با مشارکت بان کی مون ، دبیرکل این سازمان و دی‌میستورا بر این مذاکرات را ضروری خوانده و تاکید کرد که اگر شرکای ما در سوریه بخواهند ما حاضریم بار دیگر نشستی مشورتی را میان طرف‌های درگیر سوریه در مسکو برگزار کنیم تا فرصت برای حل اختلافات فراهم شود.

پیش از این ویتالی چورکین، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل اعلام کرده بود که دولت و مخالفان سوریه برای انجام رایزنی‌ها درباره حل بحران کشور به مسکو باز خواهند گشت.

وی در این خصوص گفته بود رایزنی‌ها در پی مذاکرات اخیر لاوروف و جان کری در سوچی نشان می‌دهد که آمریکا خواهان ادامه همکاری با روسیه در حل و فصل بحران سوریه است.

یک منبع دیپلماتیک آگاه در روسیه نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که مذاکرات ویژه و دو جانبه‌ای میان روسیه و آمریکا درباره سوریه دوشنبه آینده در مسکو صورت خواهد گرفت.

وی افزود: دو طرف در این دیدار مسائل مربوط به حل و فصل سیاسی بحران سوریه را به شکل عمیق‌تر بررسی خواهند کرد.

به گفته این منبع فرستاده ویژه آمریکا به سوریه، نماینده آمریکا در این مذاکرات خواهد بود.

کری و لاوروف روز سه شنبه گذشته در سوچی روسیه با یکدیگر دیدار و درباره حل بحران سوریه گفت‌وگو کردند.

انتهای پیام

کد N823489

وبگردی