آفتاب

بازار کار چگونه از رکود خارج می‌شود؟

بازار کار چگونه از رکود خارج می‌شود؟

دولت یازدهم در طول کمتر از دو سال گذشته در تلاش بوده در کنار تغییر و بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی کشور، رکود حاکم در بازار کار را نیز از بین ببرد، اما برخی از تحلیلگران بازار کار تاکید دارند که خروج از رکود بازار کار نیازمند تغییر در سیاست‌های پولی و مالی است.

شرایط مبهم این روزهای اقتصاد ایران، چشم‌انداز روشنی را برای بازار کار ترسیم نمی‌کند؛ تا جایی که کارشناسان معتقدند که ایجاد اشتغال و رفع بیکاری نیازمند بهبود فضای کسب و کار و فراهم شدن یک‌سری شرایط در اقتصاد کشور است. این در شرایطی است که دولت یازدهم در طول کمتر از دو سال گذشته در تلاش بوده در کنار تغییر و بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی کشور، رکود حاکم در بازار کار را نیز از بین ببرد، اما برخی از تحلیلگران بازار کار تاکید دارند که خروج از رکود بازار کار نیازمند تغییر در سیاست‌های پولی و مالی است.

حمید حاج‌اسماعیلی، فعال کارگری معتقد است که «تا زمانی که دولت نتواند مولفه‌های خاص و روشنی را در بازار کار اجرایی کند، همچنان شاهد رکود در بازار کار خواهیم بود.»

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین متذکر شد: «اولین موضوعی که دولت باید به آن اهتمام داشته باشد، جذب سرمایه است؛ هم سرمایه داخلی و هم سرمایه خارجی.»

این فعال کارگری تصریح کرد: «متاسفانه دولت هنوز نتوانسته است اعتماد سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را برای ورود به بازار کار جلب کند.»

به گفته حاج‌اسماعیلی، «دولت در بخش صنعت، کشاورزی و خدمات اقدامات خاصی را انجام نداده و شاهد رکود در این بخش‌ها بوده‌ایم. برای مثال، دولت در بخش خدمات در زمینه گردشگری کار مهمی انجام نداده؛ این در حالی است که با رونق گردشگری اشتغال زیادی در بازار کار فراهم می‌شد، اما متاسفانه دولت در بخش گردشگری سرمایه‌گذاری نکرده و رکود در این بخش را شاهد بودیم.»

وی عنوان کرد: «دومین موضوع این است که دولت اگر بخواهد بازار کار را از رکود خارج کند، باید سیاست‌های پولی و مالی را اصلاح کند. در حال حاضر نرخ پول در کشور بسیار گران است؛ در حالی که بخشی از تسهیلات باید در خدمت تولید قرار گیرد.»

این کارشناس بازار کار با بیان این‌که بازار کار در ایران دولتی است، افزود: «سکان بخش تولید، واردات و صادرات در دست دولت است و تا زمانی هم که کارفرما دولت باشد، بازار کار انعطافی برای جلب نیروی کار و مشارکت مردم نخواهد داشت. تا وقتی کار به بخش خصوصی واگذار نشود، در زمینه جذب نیروی کار و تولید شاهد اتفاق خاصی نخواهیم بود.»

حاج‌اسماعیلی اظهار داشت: «در حال حاضر بخش صنعت و کشاورزی در کشور کوچک مانده و هر روز ضعیف‌تر می‌شود. نرخ اشتغال در زمینه کشاورزی در بهترین شرایط به ۴ درصد رشد رسیده است.»

وی خاطرنشان کرد: «نرخ اشتغال در کشاورزی ۱۳ درصد است که نشان می‌دهد کشاورزی ما سهم کوچکی را در بازار کار داراست.»

 

22539

کد N823247

وبگردی