آفتاب

صلیب سرخ خواهان افزایش جدی کمک­ها به عراق شد

صلیب سرخ خواهان افزایش جدی کمک­ها به عراق شد

کمیته ­بین­ المللی صلیب سرخ بر لزوم افزایش منابع مالی برای مقابله با افزایش چشمگیر تعداد کسانی که در درگیری های عراق از خانه­ های خود متواری شده اند، تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دفتر کمیته­ بین ­المللی صلیب در ژنو، علاوه بر مبالغی که هم اکنون برای کمک­ رسانی به عراق اختصاص یافته کمیته بین المللی صلیب سرخ درخواستی برای 36 میلیون فرانک سوئیس (38.5 میلیون دلار) را مطرح کرد، تا بتواند بر نیازهای فزاینده در این کشور فائق آید. بر این اساس در حال حاضر حدود 2 میلیون و 700 هزار آواره در داخل کشور هستند که می­ توان آن را با حدود 300 هزار نفر در اوائل سال 2014 مقایسه کرد. چنین افزایشی به دلیل تشدید نبردها در مناطق مختلف کشور است.

در همین رابطه «دومینیک اشتیلهارت» مدیرِ عملیات کمیته­ بین ­المللی صلیب سرخ که در حال بازدیدی پنج روزه از عراق است، گفت: زیرساخت­های حیاتی در مناطق جنگ ­زده خسارت دیده اند. تأسیسات خدمات پایه ­ای چون درمان و آب نیز به شدت صدمه دیده ­اند. به طور خلاصه، نیازها رشدی فزاینده را نشان می ­دهند. وی افزود: این پول اضافی به ما امکان خواهد داد تا به حدود 900 هزار نفر کمک­ رسانی کنیم. تأمین آب پاک با آغاز تابستان گرم از اولویت ­های کلیدی محسوب می ­شود. این منبع مالی اضافی همچنین برای حمایت از آن دسته تأسیسات درمانی به کار خواهد رفت که در جریان درگیری خسارت دیده و یا تخریب شده ­اند.

اشتیلهارت پس از بازدیدهای میدانی در استان­های انبار، بغداد و کرکوک گفت: شرایطی که در طول این بازدید مشاهده کردم مرا تکان داده است. آوارگان در شرایط وحشتناکی زندگی می ­کنند. برخی از این آوارگان وقتی در حال رفتن به مناطق جدید بوده ­اند هدف حمله و ارعاب و تهدید نیز قرار گرفته ­اند. ما کماکان با طرف­های درگیر در رابطه با مسئولیت­ آنان برای حفاظت از غیرنظامیان، زندانیان، مجروحان و بیماران بر اساس حقوق بین­ المللی بشردوستانه، مذاکره می ­کنیم.

از آغاز 2015، کمیته­ بین ­المللی صلیب سرخ جیره ­های غذایی یک­ماهه و دیگر اقلام امدادی ضروری را برای بیش از نیم میلیون نفر در عراق تدارک دیده­ است. منابع درمانی حیاتی نیز بین 45 تأسیسات درمانی در سراسر کشور توزیع شده است. همچنین بیش از 400 هزار نفر از عملیات کمیته­ بین­ المللی صلیب سرخ برای بهسازی روند تأمین آب بهره ­مند شده ­اند. در همین حال، کارکنان این سازمان به بازدید از مکان­های حبس افراد ادامه داده ­اند. هدف از این بازدیدها تضمین رفتار انسانی با زندانیان است.

اشتیلهارت تاکید کرد: مدت­ها­ست که مردم عراق در رنج و عذاب بوده ­اند و آثار درگیری­ها و جنگ­های متعدد برای چندین نسل ادامه خواهند یافت. به همین دلیل است که ما حتما باید تلاش گسترده­ ای را آغاز نماییم تا چنین آلامی را کاهش دهیم.

کد N823173

وبگردی