آفتاب

نوری مالکی تصمیم عربستان برای اعدام شیخ النمر را به شدت محکوم کرد

نوری مالکی تصمیم عربستان برای اعدام شیخ النمر را به شدت محکوم کرد

نوری مالکی در بیانیه‌ای تصمیم دولت سعودی برای اعدام یک عالم برجسته شیعه در این کشور را به شدت محکوم و اظهار امیدواری کرد که دولت عربستان از این تصمیم خود صرف‌نظر کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از سایت صوت العراق، نوری مالکی، معاون رئیس‌جمهوری عراق و دبیرکل حزب اسلامی الدعوه در بیانیه‌ای نسبت به تصمیم رژیم آل سعود برای اعدام شیخ نمر باقر النمر، عالم برجسته عربستانی سخن خود را با این آیه از قرآن کریم آغاز کرد: آیا مردی را می‌کشید که گفته است خداوند من الله است و او از سوی پروردگارتان برای شما نشانه‌های آشکاری آورده است.

مالکی اعلام کرد: تصمیم مسوولان عربستان سعودی برای اجرای حکم اعدام علیه این عالم مسلمان شیعه نقض آشکار حقوق بشر در زمینه آزادی بیان دیدگاه‌های دینی است و تجاوزی گناه‌کارانه به حرمت علمای اسلام و هتک‌حرمت مسلمانان به شمار می‌آید.

نخست‌وزیر سابق عراق عنوان داشت: اجرای این تصمیم تروریستی ظالمانه در حق این عالم گرانقدر به تفرقه میان تشیع و تسنن در جهان اسلام دامن خواهد زد. این در حالی است که ما در چنین شرایط نابسامانی خواهان پر کردن شکاف و تحکیم برادری اسلامی میان همگان هستیم.

وی افزود: ما همچنین به دولت عربستان هشدار داده و از آن می‌خواهیم تا از روش طائفه‌گرایی خود دست بردارد و حمایت‌های خود را از چریک‌های رادیکالیستی و تکفیری که جهان اسلامی ما را غرق در لجن‌زار جنگ‌ها و فتنه‌های طایفه‌ای کرده‌اند همان‌طور که در عراق، سوریه، لبنان، یمن، بحرین و دیگر کشورها در حال حاضر رخ می‌دهد متوقف کند.

این مقام عراقی گفت: ما درعین اینکه این جنایت شنیع را محکوم می‌کنیم از تمامی محافل بین‌المللی و سازمان‌های انسانی و حوزه‌های علمیه و دینی و تمامی رهبران آزاده و انسان‌های شریف می‌خواهیم تا وارد عمل شده و بر دولت سعودی اعمال فشار کنند تا اجازه اجرای این جنایت شنیع را که منطقه را وارد جنگ طائفه‌ای بنیان‌براندازی می‌کند، ندهند.

مالکی گفت: من امیدوار هستم که دولت عربستان به راه درست بازگشته و از این تصمیم خود صرف‌نظر کند و این شیخ مجاهد و دیگر زندانیان بی‌گناه را آزاد کند و به مسلمانان در سرزمین حجاز آزادی بیان را بدهد چراکه دوره به حاشیه راندن ملت‌ها سپری شده است و هرچقدر هم که سرکشان استبدادگر باشند اما ملت‌ها از این سرکشان قوی‌تر هستند.

انتهای پیام

کد N822906

وبگردی