آفتاب
هاشمی‌رفسنجانی در دیدار با «فؤاد معصوم»:

سیاست ایران کمک به دولت و مردم عراق در تمام زمینه‌هاست

سیاست ایران کمک به دولت و مردم عراق در تمام زمینه‌هاست

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با رئیس‌جمهور عراق با تأکید بر اینکه سیاست ایران کمک به عراق در تمامی زمینه‌هاست، گفت: امنیت عراق پیوند محکمی با امنیت منطقه دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر روز گذشته در دیدار «فؤاد معصوم» رئیس‌جمهور عراق با تأکید بر این نکته که «جمهوری اسلامی ایران منافع ملی در عراق را از طریق کمک به استقرار صلح و ثبات سیاسی و تحکیم روند مردم‌سالاری در این کشور دنبال می‌کند»، اظهار داشت: سیاست جمهوری اسلامی ایران کمک به دولت و مردم عراق در تمام زمینه‌ها و توسعه‌ی آن کشور و حمایت از دولت و ملت در مبارزه علیه تروریسم است.

وی با ابراز نگرانی از سازماندهی هدفمند تروریست‌ها در عراق و حمایت گسترده دشمنان مسلمانان از گروه تروریستی داعش با عنوان «دولت اسلامی»، افزود: البته باید توجه داشت خطر تروریست‌ها فقط در محدوده عراق نخواهد ماند و دامنه این‌گونه اقدامات می‌تواند ابعاد گسترده‌تری در منطقه و حتی در همان کشورهای غربی به خود بگیرد.

هاشمی‌رفسنجانی با بیان اینکه مردم عراق سالیان درازی است که از آرامش و امنیت واقعی برخوردار نبوده‌اند، یاداور شد: الآن زمان آن رسیده است تا بخش‌های مختلف عراق اعم از شیعه، سنی و کردها با همدلی و همکاری، امنیت کامل را در تمام کشور برقرار سازند.

وی با تأکید بر اینکه امنیت عراق پیوند محکمی با امنیت منطقه دارد، گفت: مردم و مسئولان عراقی بهتر می‌دانند که مطمئن‌ترین راه برای غلبه بر بحران امنیتی فعلی استفاده از ظرفیت‌های مردمی است.

هاشمی‌رفسنجانی در پایان خاطرنشان کرد: در جلوگیری و گسترش تفرقه بسیار جدی باشید و ایران را به عنوان یک دوست واقعی همواره در کنار خود ببینید.

در ادامه این دیدار، «فؤاد معصوم» رئیس‌جمهور عراق نیز با یادآوری سوابق توجهات و اقدامات خوب و نقش تأثیرگذار جمهوری اسلامی ایران برای کمک به مردم عراق در مراحل مختلف، خطاب به هاشمی‌رفسنجانی گفت: شما از شخصیت‌ها و چهره‌هایی هستید که مردم عراق به شما افتخار می‌کنند.

وی با تأکید بر اراده سیاسی کشور متبوعش برای گسترش روابط همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران، گفت: لغو روادید، حفظ محیط زیست، ارتباط ریلی، لایروبی و پاکسازی شط العرب و اروندرود از مباحث مطرح شده در روابط دو کشور است.

رئیس‌جمهور عراق در ادامه با قدردانی از مواضع ارزنده جمهوری اسلامی ایران در حمایت از عراق و ارسال کمک‌های انسان دوستانه و راهبردی به این کشور تصریح کرد: ایران اولین کشوری بود که فوراً و بدون پیش شرط در همه زمینه‌ها به خصوص در مقابله با داعش که ریشه در حزب بعث دارند، به عراق کمک کرد.

وی اضافه کرد: ایران به عنوان کشور دوست و همسایه عراق نقش مهمی برای برقرای همگرایی داخلی در عراق ایفا کرده است و ما نیازمند تجربیات ارزشمند ایران در زمینه‌های مختلف هستیم.

«فؤاد معصوم» درباره بحران کنونی عراق تأکید کرد: متأسفانه هر روز بر جنایت و تفرقه‌انگیزی‌های داعش در عراق افزوده می‌شود و در شرایط فعلی نیاز به همگرایی هر چه بیشتر داریم و به دنبال برقرای آشتی سیاسی و اجتماعی در کشورمان هستیم.

وی در پایان با ابراز خرسندی از حضور در ایران و ملاقات با مقامات مختلف کشورمان تأکید کرد: دوستی ایران با عراق در مراحل و بحران‌های مختلف، به دولت و ملت عراق به اثبات رسیده است.

کد N822875

وبگردی