آفتاب

نخست‌وزیر مصر: نیروی بین‌المللی به لیبی می‌فرستیم/مصر پشت عربستان را خالی نمی‌کند

نخست‌وزیر مصر: نیروی بین‌المللی به لیبی می‌فرستیم/مصر پشت عربستان را خالی نمی‌کند

نخست‌وزیر مصر در جریان سفرش به فرانسه اعلام کرد که کشورش مساله تشکیل نیروی بین‌المللی جهت حمایت از «مشروعیت» در لیبی را دنبال می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ابراهیم محلب، نخست‌وزیر مصر در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط گفت که در صورتی که دولت وحدت ملی در لیبی تشکیل نشود قاهره امکان تشکیل یک نیروی بین‌المللی برای حمایت از «مشروعیت» در لیبی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی پس از دیدار با منوئل والس، همتای فرانسوی خود عنوان داشت: ما همواره از مشروعیت حمایت می‌کنیم و این مساله را با هم دنبال خواهیم کرد.

پیشتر ژان ایو لودریان، وزیر دفاع فرانسه اعلام کرده بود که کشورش با مسوولان اروپایی در بروکسل به این مساله می‌اندیشند که اگر طرف‌های درگیر در لیبی به توافقی در مورد تشکیل دولت دست نیابد، چگونگی برقرار کردن امنیت برای دولت وحدت ملی در لیبی را بررسی و دنبال کنند.

منابع دیپلمات در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که این نیروی بین‌المللی که در مورد تشکیل آن گفت‌وگو خواهد شد، به ویژه ماموریت حفاظت از تاسیسات وابسته به دولت طبرق همچون نهادهای دولتی یا پایگاه‌های استراتژیک همچون فرودگاه‌ها، اسکله‌ها و پالایشگاه‌های نفت را برعهده خواهد داشت.

دیپلمات‌ها عنوان داشتند که مذاکرات در خصوص تشکیل یک نیروی بین‌المللی همچنان در مرحله مقدماتی است.

از سوی دیگر، نخست‌وزیر مصر عنوان داشت که هیچ‌گونه تصمیم اروپایی یا بین‌المللی یا پیشنهادهایی نباید علیه «مشروعیت در لیبی» (دولت و پارلمان در طبرق) باشد.

وی عنوان داشت که در درجه نخست این مساله برای مصر اهمیت دارد که «از مرزهای خود که تا 1200 کیلومتر کشیده می‌شود محافظت کند.»

وی همچنین بر عمیق بودن روابط میان عربستان سعودی با مصر تاکید کرد و این روابط را استراتژیک و سرنوشت‌ساز توصیف کرد.

وی خاطرنشان کرد: حتی یک مصری هم وجود ندارد که این سخنان عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه سابق عربستان پس از 30 ژوئن (عزل محمد مرسی، رئیس‌جمهوری برکنار شده) فراموش کند که گفته بود مصر از تونل تاریک خارج شد. همچنین هیچ مصری‌ای حمایت‌های پادشاه سابق و همچنین حمایت‌های دنباله‌دار سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه کنونی عربستان را فراموش نمی‌کند.

وی عنوان داشت: هیچ‌کس نخواهد توانست به روابط میان قاهره و ریاض خدشه وارد کند و عربستان پشت مصر را خالی نکرده است. مصر نیز اندازه سرانگشتی پشت عربستان را خالی نخواهد کرد.

محلب در خصوص سفرش به پاریس نیز گفت که مصر و فرانسه تمایل دارند در تمامی زمینه‌ها از جمله فناوری هسته‌ای مسالمت‌آمیز همکاری کنند و قاهره در تلاش است تا اولین رآکتور از این دست را برای تولید نیروی برق احداث کند.

انتهای پیام

کد N822804

وبگردی