آفتاب

تاکید بر "معاهده تجارت تسلیحاتی" برای جلوگیری از گسترش سلاح‌های کوچک

تاکید بر "معاهده تجارت تسلیحاتی" برای جلوگیری از گسترش سلاح‌های کوچک

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به 50 هزار کشته و افزایش سطح بی‌خانمان‌هایی که به دلیل اشاعه سلاح‌های کوچک از زمان جنگ جهانی دوم بی‌سابقه بوده، گفت: دسترسی گسترده به تسلیحات کوچک و سلاح‌های سبک و مهماتشان فاکتور مشترک در بیش از 250 درگیری است که در دهه گذشته در سراسر جهان شاهد آن بوده‌ایم و تعداد کثیر کشته و آواره‌شدگان نتیجه مستقیم چنین خشونت‌هایی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی سازمان ملل، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در جلسه شورای امنیت برای بررسی کنترل فروش تسلیحات کوچک گفت: به اجرا درآمدن «معاهده تجارت تسلیحاتی» اساس یک چهارچوب جهانی را برای کنترل بر انتقال تسلیحات از جمله برای سلاح‌های کوچک و سلاح‌های سبک و مهمات به وجود می‌آورد. یک «معاهده تجارت تسلیحاتی» جهانی برای خارج کردن این تسلیحات از درگیری‌های مسلحانه لازم و ضروری است.

وی افزود: این معاهده می‌تواند از سوءاستفاده و رواج غیرقانونی هزاران اسلحه‌ای که اغلب بخشی از ریشه این درگیری‌ها محسوب می‌شوند، جلوگیری کرده و صلح و ثبات بین‌المللی را افزایش، رنج بشریت را کاهش و همکاری و اقدامات شفاف و مسوولانه کشورهای جهان را ارتقا دهد.

بان کی مون ادامه داد: من تمامی کشورهای عضو شورای امنیت را ترغیب می‌کنم تا به این معاهده پیوسته و آن را به طور کامل اجرا کنند. کشورهای عضو باید مطمئن شوند که صادرات تسلیحاتشان برای نقض تحریم‌های تسلیحاتی، تشدید درگیری‌ها، تسهیل تروریسم یا شرکت در نقض جدی حقوق بشر یا قوانین بشردوستانه بین‌المللی استفاده نخواهد شد.

دبیرکل سازمان ملل بر نگرانی‌هایش نسبت به مدیریت ضعیف تسلیحاتی از سوی کشورهایی که به امنیت انبارها، رسیدگی، نقل و انتقال و امحای زرادخانه‌هایشان توجهی نمی‌کنند، تاکید کرده و گفت، تنوع تسلیحاتی از جمله زرادخانه‌های دولتی به تشدید درگیری‌ها دامن زده و به شورشیان، تبهکاران، سازمان‌های جنایی، دزدان دریایی و گروه‌های تروریستی اجازه می‌دهد تا قدرت خود را تقویت کند.

بان کی مون در گزارش خود درباره این موضوع گفت: دو عامل کلیدی برای رسیدگی به این چالش جهانی مهم و حیاتی هستند. اول اینکه ما باید مطمئن شویم استفاده از تسلیحات و مهمات توسط نیروهای امنیت ملی با توجه به دستورات و معاهده‌های جهانی صورت می‌گیرد. دوم اینکه ما به اقدامات بیشتری برای مبارزه با گسترش تسلیحات غیرقانونی نیاز داریم.

وی افزود: کشورها باید تحریم‌های تسلیحاتی را اجرا کرده، هیات‌های سازمان ملل را که وظیفه نظارت بر تسلیحات کوچک را به عهده دارند، حمایت کنند، هم‌چنین تلاش‌های بیشتر برای افزایش تبادل اطلاعات درخصوص قاچاق تسلیحات را ترغیب کرده و خواستار توجه بیشتر به مساله مهمات شوند.

در ادامه این گزارش آمده است: نظارت بر نقل و انتقال مهمات می‌تواند به شناسایی منابع، الگوهای قاچاق و نکته‌های متنوع کمک کند.

انتهای پیام

کد N822752

وبگردی