آفتاب

«زنده باد مخالف من»؛ مناظره روانبخش و وکیلی

«زنده باد مخالف من»؛ مناظره روانبخش و وکیلی

مناظره «زنده باد مخالف من» با موضوع «بررسی حدود آزادی بیان و برخورد دولت‌ها با منتقدان» با حضور محمدعلی وکیلی، مدیرمسئول روزنامه ابتکار و قاسم روانبخش عضو جبهه پایداری و دبیر سیاسی نشریه پرتو برگزار شد.

مناظره «زنده باد مخالف من» با موضوع «بررسی حدود آزادی بیان و برخورد دولت‌ها با منتقدان» با حضور محمدعلی وکیلی، مدیرمسئول روزنامه ابتکار و قاسم روانبخش عضو جبهه پایداری و دبیر سیاسی نشریه پرتو برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، روانبخش در این مناظره که در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: امتیاز انسان به داشتن اراده، عقل و اختیار است؛ بنابراین انسان تکوینا آزاد آفریده شده، این‌طور نیست که چون انسان آزاد آفریده شده هیچ قانونی نتواند او را محدود کند، هم قانون و هم شرع می‌تواند انسان را محدود کند و از سویی خداوند رسول باطنی و عقل را به انسان داده است.

وکیلی هم گفت: سخنان روانبخش درست است، اما با این تفاوت که آزادی هدیه الهی است، اما رهاورد ادیان نیست، مرز این‌که آیا آزادی وجود دارد یا نه این است که آیا ضمانت و مصونیت پس از بیان وجود دارد یا ندارد، باید دید پس از این‌که آزادی را اعمال کردید با شما چه برخوردی می‌شود، در آن موقع مشخص می‌شود که در ساحت ما آزادی چه مرزی دارد؟

روانبخش در پاسخ به این سوال تصریح کرد: آزادی مطلق نیست؛ حتی لیبرال‌ها هم به این نتیجه رسیده‌اند، اما برخی‌ها گمان می‌کنند که اگر در برابر آزادی قرار بگیرد دین باید محدود شود. رئیس‌جمهور اسبق ایران در اولین سالگرد دوم خرداد اظهار کرد «آزادی نباید محدود شود و اگر این دو در برابر هم قرار گرفتند باید دین محدود شود»، این گفته خلاف مبانی دینی است خصوصا اگر کسی مسلمان باشد و ملبس به کسوت روحانیت.

وی ادامه داد: امنیت ملی و تمامیت ارضی در همه کشورها خط قرمز است و اگر کسی مطلبی در تعارض با این موارد بنویسد دچار خطا شده است، همان‌طور که اهانت به احکام اسلامی و مراجع تقلید اشتباه است و باید با آن برخورد شود.

وکیلی هم خاطرنشان کرد: ما یک فراگفتمان به نام «انقلاب اسلامی» داریم که در ذیل این فراگفتمان‌ها خرده گفتمان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی، ‌اعتدالی، پایداری و … تعریف می‌شود؛ رابطه این خرده گفتمان‌ها با فراگفتمان یک رابطه عمودی است اما رابطه هر یک از این گفتمان‌ها با خودشان باید افقی تنظیم شود.

وی افزود: اصلاح‌طلبان تاکید می‌کنند که اولویت ما قانون است، اما اصولگرایان بر امنیت تاکید می‌ورزند؛ لذا ظرفیت گفتمانی اصلاح‌طلب برای پاسداشت آزادی است و ظرفیت اصولگرایی محدودیت‌ساز آزادی است؛ تلقی اصولگرایان از آزادی، پایین‌تر از قانون است؛ زیرا ظرفیت گفتمانی آنان بیشتر از این کشش ندارد. سر آزادی را می‌برند و فدای امنیت می‌کنند آنان به آزادی معتقدند مگر در شرایط بحران. می‌گویند اگر آژیر امنیت به صدا درآید آزادی تعطیل می‌شود. وقتی که امنیت به یک عنصر اصلی تبدیل شد یعنی همیشه کشور در شرایط غلیان است.

وی اظهار کرد: قطعا اصلاح‌طلبان در مدیریت‌شان نیز دچار اشتباه هم شده‌اند، برخی‌های‌شان دچار افراط شدند و به رغم این‌که جامعه ما ذاتا یک جامعه اصلاح‌طلبی و شیعی است، به دلیل برخی تندروی‌ها در جریان اصلاح‌طلب این جریان وارد کندروی شد و ملت دچار تفریط دولت اصولگرا شدند.

مدیر مسوول روزنامه ابتکار با اشاره به سخنان روانبخش در خصوص محدود کردن دین برای آزادی گفت: زمانی که دین مقابل آزادی بایستد حق با دین است، اما کدام دین؟ دینی که مفسرش و تفسیرش سلیقه من است؛ بنابراین اگر سلیقه به جای دین گذاشته شود حتما آزادی قربانی می‌شود. گفتید یکی از محدودیت‌ها در قانون توهین به مقدسات و مراجع تقلید است. بله درست است اما وقتی تلاش می‌کنیم مقدسات را مصادره حزبی و جناحی کنیم حتما در بازی سیاسی حرمت‌ها شکسته می‌شود.

وی با بیان این‌که «ما از دولت‌ها قداست‌سازی نمی‌کنیم»، خاطرنشان کرد: دولت‌ها که قوه عملگی هستند از آنان خدایی می‌سازیم و آن‌قدر مقدسش می‌کنیم که از نقد کردن مصون باشد؛ زمانی که آنان را از نقد مصون کنیم معلوم است که هزینه نقد سرسام‌آور می‌شود، در حالی که باید دولت را زیر شلاق نقد ببریم تا خطایش به حداقل برسد آنان را مصون می‌کنیم. کدام گفتمان بود که در دولت، نائب امام زمان و هاله نور ساخت؟

در این بخش روانبخش گفت: در سخنان جناب وکیلی آمد که دین را چه کسانی تفسیر می‌کنند، ما معتقدیم دین را مفسران آن یعنی خبرگان دینی و در راس آن ولی فقیه تفسیر می‌کنند، شورای نگهبان جامعه مدرسین و حوزه علمیه کارشناسانی هستند که دین را تفسیر می‌کنند.

وی با انتقاد از برخورد دولت با منتقدان مدعی شد: یارانه کیهان، پرتو، جوان را قطع کردند. ما در هفته نامه پرتو در شرف تعطیلی نیز رفتیم. بی‌بی سی از این کار تمجید کرد و گفت «یارانه کیهان و جوان را قطع کردید پرتو را را نیز قطع کنید» نمی‌دانست که پرتو همان ابتدا یارانه‌اش قطع شد. این دولت سه بار 9 دی را به خاطر چند انتقاد ساده در کمتر از دو سال به توقیفی کشاند و به دادگاه کشاند و دادگاه هم آن را تبرئه کرد. می‌گویند یالثارات را بستیم چون ادبیات این هفته‌نامه لمپنی بود؛ انگار بقیه روزنامه‌ ادبیات‌شان ارسطویی و افلاطونی است. می‌گویند اصولگرایی لازمه و ملزوم امنیت است در حالی که اعضای این دولت از سوابق امنیتی برخوردار هستند؛ آیا دولتی امنیتی‌تر از دولت روحانی وجود دارد؟

وی گفت: قرار بود روحانی به جمع طلاب حوزه علمیه قم برود قبل از مراسم در مجمع طلاب اسم‌ها را با ذکر نام پدر، شماره شناسنامه و شماره ملی بررسی کردند که چه کسانی بیایند. در مرکز حوزه علمیه قم اجازه ندادند یک نفر سوال بپرسد کدام وزرا به دانشگاه رفتند تا ببینند دانشگاه چه انتقادهایی را به آنان دارد؟ با منتقدان ‌با ادبیات نفهم، ‌بی سواد، بی‌شناسنامه و در آخرین لقب «کم فکر» صحبت می‌کنند.

این عضو شورای مرکزی جبهه پایداری اظهار کردکرد: رهبر معظم انقلاب تاکید می‌کند که «مردم باید بدانند که در مذاکرات چه اتفاقی می‌افتد»، نتانیاهو می‌داند چرا ما ندانیم؟ نتیجه این می‌شود که این استقبال از یک سخنرانی و مناظره شود و بی‌روحی در دانشگاه بوجود بیاید.

در ادامه توکلی اظهار کرد: نکته اول سخنانم را در مورد تفسیر آقای روانبخش از کارشناسان دین می‌گویم و می‌پرسم که کدام کارشناس؟ آیا کارشناس دین فقط آیت الله مصباح یزدی است؟ حتما مصباح به دلیل سابقه‌ای که دارد یکی از کارشناسان دین است اما او تنها یکی از کارشناسان دین به شمار می‌رود خوشبختانه در حوزه علمیه کارشناسان زیادی را داریم.

وی گفت: درباره 9 دی همان موقع اظهار نظر کردم و گفتم که معتقدم دولت در توقیف 9 دی دچار اشتباه شد؛ همان‌طور که من با استناد به یک خبرگزاری در نشریه خودم آوردم که رئیس سازمان زندان‌ها عزل شد و رئیس دیگری جانشین او شد، نشریه مرا توقیف کردند و گفتند چرا این خبر را کار کردی.

وی با اشاره به اعضای هیات نظارت بر مطبوعات گفت: دولت تنها دو نماینده در این هیات دارد، هیات نظارت هیاتی 7 نفره است که نماینده‌های دولت شامل وزیر ارشاد و نماینده وزارت علوم است. 5 نفر دیگر از نمایندگان این هیات هیچ ربطی به قوه مجریه ندارند، نمایندگانی از حوزه علمیه، شورای عالی انقلاب فرهنگی و دادستان کل هستند، رای هیات نظارت رای دولت نیست و رای قوای حاکمیتی است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: توقیف 9 دی اشتباه بود اصلا توقیف یک نشریه نقض حقوق جمع است، اما درباره علت این توقیف هم به مصوبه‌ای استناد می‌کنم که در دولت احمدی‌نژاد در شورای عالی امنیت ملی تصویب شد. براساس این مصوبه نقض مصوبات شورای امنیت ملی مساوی با توقیف آن نشریه است، یکی دیگر از مصوبات این شورا در آن دوران این بود که نقد مذاکرات هسته‌ای تخریب تیم هسته‌ای است و ممنوع شد.

در ادامه توکلی گفت: یارانه روزنامه ایران، ‌جمهوری اسلامی، اطلاعات، ‌کیهان و جوان قطع شد زیرا از بیت المال بهره‌مند می‌شدند، اما به شما دانشجویان تاکید می‌کنم که بقیه حرف‌هایی که در فضای سیاسی حاکم است جنسش از همین ‌هاست که شنیدید. در ادامه دانشجویان به تشویق توکلی پرداختند.

وی با اشاره به اظهاراتی در قبال منتقدان و با بیان این‌که «برخی از این ادبیات محصول اصولگرایی است» تاکید کرد: انتخاب روحانی ناشی از یک انتخاب اصلاح‌طلبانه بوده ما هر جا که روحانی اشتباه کند به او می‌گوییم، اما سوال می‌کنم که قوه قهریه دولت کجاست؟ آیا نیروی انتظامی، قوه قضائیه و مجلس قوه قهریه دولت هستند؟

روان‌بخش پاسخ داد: دولت وزارت اطلاعات را در اختیار دارد.

توکلی ادامه داد: چرا هنوز مذاکرات نهایی نشده است و دولت در حین مذاکره است فکت‌شیت ارائه کند، می‌خواهید فکت‌شیت را بالای سرتان بگیرید و حلوا حلوا کنید؟ این فکت‌شیت برای منافع ملی منتشر نمی‌شود، جای عقل و لبخند در مذاکره مشخص است؛ اگر یک چک‌نویس ارائه نمی‌شود به این دلیل است که اعتماد به نفس عمومی و فضای عمومی جامعه را به هم نریزد.

وی با اشاره به منتقدین سرسخت دولت اظهار کرد: اصلا آقای ظریف نباید خودش را پاسخگویی کریمی قدوسی بداند؛ ظریف باید پاسخگوی رهبری باشد مگر جواد کریمی قدوسی از رهبر دلسوزتر است یا اشراف بیشتری بر مذاکرات دارد. این‌که رهبری در قید حیات باشند و عده‌ای بگویند که تیم مذاکره کننده ترکمنچای دو را بسته است توهین به چه کسی است؟

روان‌بخش هم اظهار کرد: قداست و بحث هاله نور را پیش آوردید، شکر خدا دوستان اصلاح‌طلب در این مسایل از ما جلوتر رفتند. اکنون که خواب و خواب‌گرایی هم زیاد شده است امروز هم که می‌شنویم هاشمی خواب می‌بیند.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که روحانی درباره وظیفه نیروی انتظامی آن سخن را گفت مراجع عظام نسبت به آن اعتراض کردند. همیشه آقایان در زمانی که انتخابات برگزار می‌شود ماجرای گشت ارشاد را پیش می‌کشند تا چند رای خاکستری برای خودشان جمع کنند.

وی درباره انتقادها به مذاکرات نیز گفت: یک وقت هست که شما در حال مذاکره هستید مانند همان موقعی که ما از ظریف سوال کردیم و ظریف پاسخ داد «اگر استیضاحم کنید نمی گویم» ما هم انتظار نداشتیم که ظریف ریز مذاکرات را بگوید، اما زمانی که قرار است مذاکرات به توافق نهایی منجر شود مردم باید بدانند که چه اتفاقی قرار است بیفتد، ما می‌گوییم داده‌ها و ستاده‌ها یکی نیست و هیچ تحریمی برداشته نشده حتی زنگنه هم در سخنانش تاکید کرد که من مجاز نیستم بگویم و بعد اعلام کرد که در طی یک سال و 7 ماه گذشته تحریمی برداشته نشده است.

این عضو جبهه پایداری ابراز عقیده کرد: برای اولین بار زیر پای وزیر خارجه فرش قرمز پهن کردید و شعار دادید «کیهان و نتانیاهو ...»، ساعت 8 را زمان جشن پیروزی عنوان کردید. دلار و پانصد تومانی را در دست گرفتید و گفتید 500 تومانی دلار شد. مردم را به بازی گرفتید و مسخره کردید و بعد در برابر آن دختر دانشجو گفته شد که چه کسی گفته است که فکت‌شیت ندادیم، ما دو ساعت قبل از مذاکرات فکت‌شیت دادیم. اکنون هم جنگ ویرگول‌هاست، همان فکت‌شیت امریکایی‌ها را امضاء می‌کنید.

انتهای پیام

کد N822705

وبگردی