آفتاب

مجلس نمایندگان آمریکا رای به برچیدن برنامه جمع‌آوری اطلاعات داد

مجلس نمایندگان آمریکا رای به برچیدن برنامه جمع‌آوری اطلاعات داد

مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا رای به برچیدن برنامه ردیابی و جمع‌آوری اطلاعات مربوط به مکالمات تلفنی میلیون‌ها شهروند داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ۳۳۸ نماینده این مجلس از پایان دادن به این برنامه حمایت کردند و ۸۸ نماینده نیز رای مخالف دادند.

این نمایندگان با رای خود از لایحه‌ای حمایت کردند که به موجب آن، آژانس امنیت ملی آمریکا تنها مورد به مورد حق جمع‌آوری اطلاعات مربوط به مکالمات تلفنی را خواهد داشت.

این لایجه تنها شامل شهروندان آمریکایی می‌شود.

به گزارش بی.بی.سی دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز با این اقدام موافق است و در صورتی که مجلس سنای آمریکا نیز آن را تائید کند، این طرح به قانون تبدیل می‌شود.

ادوارد اسنودن، که قبلا برای آژانس امنیت ملی آمریکا کار می‌کرد، در سال ۲۰۱۳ اسناد محرمانه این آژانس را در اختیار چند روزنامه‌نگار و روزنامه قرار داد.

ادوارد اسنودن که به روسیه پناهنده شده، جزئیات شنود گسترده ارتباطات اینترنتی و تلفنی توسط سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا را برملا کرد.

پس از حوادث یازده سپتامبر ۲۰۰۱، لایحه‌ای موسوم به میهن‌دوستی در آمریکا به تصویب رسید که به موجب آن اختیارات گسترده و وسیعی در اختیار دولت و سازمان‌های جاسوسی و امنیتی قرار داده شد.

اکنون نمایندگان لایحه جدید را که آزادی نام دارد، جایگزین لایحه میهن‌دوستی می‌کنند که در اول ژوئن منقضی می‌شود.

چند روز پیش نیز دادگاه تجدیدنظر نیویورک رای داد که جمع‌آوری اطلاعات مربوط به مکالمات تلفنی میلیون‌ها شهروند آمریکا توسط آژانس امنیت ملی آمریکا غیر قانونی است.

آژانس امنیت ملی آمریکا به محتوای مکالمات و مکاتبات کاری ندارد، و اطلاعاتی از قبیل اینکه افراد با چه شماره‌هایی تماس گرفته و یا چند دقیقه با طرف مقابل صحبت کرده‌اند، را جمع‌آوری کرده است.

انتهای پیام

کد N822647

وبگردی