آفتاب

ابراز نگرانی پکن نسبت به تحرکات آمریکا در دریای چین جنوبی

ابراز نگرانی پکن نسبت به تحرکات آمریکا در دریای چین جنوبی

چین ضمن ابراز نگرانی‌های جدی نسبت به گزارش‌ها مبنی بر اینکه آمریکا در نظر دارد کشتی و هواپیماهای نظامی را برای به چالش کشیدن ادعاهای پکن درخصوص حق مالکیت بر جزایر در حال ساخت در دریای چین جنوبی اعزام کند، گفت: پکن قاطعانه از تمامیت ارضی خود دفاع می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: آمریکا باید موضع خود را مشخص کرده و کشورها باید از رویکردهای خطرناک و تحریک‌آمیز برای حفظ صلح و ثبات این منطقه اجتناب کنند.

جزایر مصنوعی در دریای چین جنوبی

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از یکی از مقامات ارشد گزارش داد: اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به سوالات مربوط به نحوه رسیدگی به اقدامات چین برای تقویت جزایری که در دریای چین جنوبی "اشغال" کرده، گفت: برنامه‌ها شامل ارسال کشتی و هواپیماهای جنگی به اطراف جزایر ساخته شده این دریا است.

این ادعاهای چین در برنامه سفر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به پکن نیز قرار خواهد داشت. قرار است کری روز یکشنبه با شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین دیدار کند.

یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت: کری در این سفر به چین خواهد گفت که ادعاهای گسترده و رفتار کلی آنها در دریای چین جنوبی به وجهه این کشور و همچنین روابطش با همسایگانش و بالاخص با آمریکا لطمه خواهد زد.

کری همچنین خواهد گفت از نظر آمریکا ایجاد این جزایر به معنای حق تمامیت ارضی یا قلمرو دریایی نیست.

این مقام افزود: کری در دیدار با مقامات ارشد چین خواهد گفت که آمریکا همچنان به حفظ آزادی هوانوردی و دریانوردی متعهد است و آنچه را که حق قانونی برای پرواز بر فراز این دریا می‌داند، انجام خواهد داد.

در حالی که ارتش آمریکا در حال حاضر عملیات خود را در دریای چین جنوبی انجام می‌دهد عبور از محدوده 22.2 کیلومتری اطراف این جزایر باعث تشدید نگرانی‌های چین شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: ما نسبت به این اظهارات آمریکا به شدت نگران هستیم. در حالی که پکن از آزادی دریانوردی و هوانوردی در این منطقه حمایت می‌کند اما این بدان معنا نیست که کشتی‌ها و هواپیماهای نظامی خارجی می‌توانند آزادانه وارد حریم هوایی و دریایی منطقه‌ای چین شوند. چین با قاطعیت تمامیت ارضی خود را حفظ خواهد کرد.

مقامات چین از این ادعاهای خود دفاع کرده و می‌گویند ساخت‌وسازهای پکن در دریای چین جنوبی برای خدمات عمومی و حمایت از ماهیگیران و همچنین تضمین تمامیت ارضی چین است.

این مقامات، فیلپپین، ویتنام و دیگر کشورها را که ساخت‌وسازهای خود را در این دریا انجام می‌دهند، متهم می‌کنند.

آمریکا گفت هیچ موضعی درخصوص ادعاهای قلمرویی در دریای چین جنوبی ندارد اما خواهان حفظ صلح و ثبات در این منطقه است.

انتهای پیام

کد N822562

وبگردی