آفتاب
فرهنگی در گفت‌وگو با ایسنا:

طرح‌های سه فوریتی نیاز به 194 رای موافق دارند

طرح‌های سه فوریتی نیاز به 194 رای موافق دارند

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: تاکنون از ابتدای شکل‌گیری مجلس یک بار هم نشده که طرح‌های سه فوریتی مطرح شوند کما اینکه طرح‌های سه فوریتی نیاز به 194 رای موافق دارند.

محمد حسین فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری ایسنا، اظهار کرد: روز گذشته تعدادی از نمایندگان به هیات رییسه مراجعه کردند و گفتند طرح سه فوریتی توقف مذاکرات را امضاء نکرده‌اند، البته برخی اشاره داشتند که آن را در قالب یک یا دو فوریتی امضاء کرده‌اند و برخی هم گفتند در قالب بیانیه به آنها ارائه شده بود.

وی با اظهار بی اطلاعی نسبت به شکایت نمایندگان از این موضوع گفت: تا آنجایی که اطلاع دارم تعداد دیگری از نمایندگان مراجعه داشته و گفتند ما چنین موضوعی را امضاء‌ نکردیم البته حق قانونی‌شان است حتی اگر چنین طرحی را امضاء کرده باشند هم امضای خود را پس بگیرند، لذا این موارد به طور طبیعی به معاونت قوانین مجلس ارجاع می‌شود.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد:‌ طرح‌های سه فوریتی از ابتدای شکل گیری مجلس در جمهوری اسلامی ایران تاکنون حتی یکبار هم مطرح نشده چراکه قیدی که در قانون آیین نامه داخلی مجلس برای آن آمده قید بسیار سنگینی است با این وصف که طرح سه فوریتی برای جلوگیری از احتمال خطر جدی مثل شرایط خاص جنگی و امثال این موارد مطرح می‌شود.

فرهنگی اظهار کرد: در حال حاضر مذاکرات هسته‌ای در جریان است و هنوز هم به هیچ نقطه‌ای نرسیده و البته اگر این توافق در قالب موافقت نامه باشد حتما باید به تصویب مجلس برسد؛ البته با توجه به تاکیدی که اعضای تیم مذاکره کننده در این باره داشته‌اند به نظر می رسد دراین جهت اشکال و ایرادی به روند مذاکرات وارد نیست.

وی ادامه داد:‌ البته ممکن است طراحان اعلام کنند که تصمیم با مجلس است نه به تشخیص افرادی از هیات رئیسه و حتی تشخیص فعلی اکثریت باید به رای گذاشته شود، لذا اگر خیلی اصرار داشته باشند ممکن است رئیس مجلس با علم قطعی به این که چنین موضوعی حتی نظر اکثریت نسبی را هم ندارد چه برسد به دو سوم کل نمایندگان که نصاب طرح‌های سه فوریتی است صرفا برای سخنرانی و طرح دیدگاهها و نظارت موافقت کنند.

نماینده مردم تبریز در مجلس درباره‌ی این که آیا چنین طرحی از طرف هیات رئیسه اعلام وصول می‌شود گفت: اصولا طرح‌های فوریتی اعلام وصول نمی‌شوند و تنها فوریتشان مطرح میشود.

فرهنگی در ادامه اظهار کرد: باید در نظر داشت طرح‌های سه فوریتی نیاز به 194 رای موافق دارد یعنی اگر فرض کنیم 220 نفر در مجلس حضور داشته باشند 194 نفر باید رای موافق دهند تا سه فوریت یک موضوعی به تصویب برسد.

این عضو هیات رئیسه مجلس گفت: بنابراین به نظر می‌رسد که امری کاملا محال و غیر منطقی در شرایط فعلی است و چنین موضوعی در قالب سه فوریت در مجلس نهایی نمی‌شود اما آیین‌نامه مجلس هم با اظهاردیدگاههای درخواست کنندگان مخالفتی ندارد هر چند این موضوع خیلی با شان و منزلت مجلس سازگار نیست، آن هم در مورد این موضوع که دو سوم حاضران باید به آن رای دهند و این در حالیست که ما احساس می‌کنیم این طرح بیش از 30 – 40 نفر موافق ندارد.

انتهای پیام

کد N822440

وبگردی