آفتاب

امیدواری آمریکا به دستیابی به توافق دفاع موشکی با روسیه

امیدواری آمریکا به دستیابی به توافق دفاع موشکی با روسیه

معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت، واشنگتن متمایل به برقراری توافق با مسکو برای همکاری در حوزه دفاع موشکی در سالهای آینده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، رُز گوته‌مولر، معاون کنترل تسلیحات و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه آمریکا در مصاحبه با روزنامه کومرسانت روسیه گفت: ما امیدوار هستم بتوانیم در زمینه همکاری در حوزه دفاع موشکی در آینده به توافق دست پیدا کنیم.

با این حال وی تاکید کرد: آمریکا این امکان را ندارد که سیستم ضد موشکی خود را وارد مجموعه جهانی کند.

این درحالی است که آمریکا در سال 2002 از پیمان ضد موشک بالستیک(ABM Treaty) با روسیه خارج شد. بر اساس شرایط این پیمان هر یک از طرفین محدود به داشتن دو مجموعه سیستم دفاع موشکی ضدبالستیک شده بودند. همچنین این پیمان تعداد مکان ها و قابلیت های سیستم های دفاع موشکی طرفین را نیز محدود می کرد.

خارج شدن آمریکا از این معاهده موجب خاتمه آن شد. پس از این کار آمریکا شروع به ایجاد یک منطقه سوم استقرار برای سیستم دفاع موشکی خود کرد که شامل استقرار موشک های رهگیر در لهستان و ردیاب های راداری در جمهوی چک می شد و این مجموعه می توانست به موشک های قاره‌پیمای بالستیک روسیه واکنش نشان دهد.

مسکو این اقدامات را تهدیدی علیه خود دانست و اکنون خواهان راه حلی است که تضمین دهد سیستم دفاع موشکی اروپا، روسیه را هدف نمی گیرد هر چند که این تقاضا تا کنون رد شده است.

از بهار سال گذشته تا کنون آمریکا و ناتو موقتا مذاکره با روسیه بر سر سپر دفاع موشکی را به دلیل وخامت بحران اوکراین به حال تعلیق درآورده اند.

انتهای پیام

کد N822266

وبگردی