آفتاب

دلایل رئیس‌جمهوری گرجستان برای تمایل به اروپا به جای روسیه

دلایل رئیس‌جمهوری گرجستان برای تمایل به اروپا به جای روسیه

رئیس‌جمهوری گرجستان اعلام کرد، کشورهای جماهیر شوروی سابق همچون گرجستان، مولداوی و اوکراین دائماً در حال خارج شدن از دایره نفوذ و مدار قدرت روسیه هستند که ارزش‌هایی را ترغیب می‌کند که اساساً با ارزش‌های همسایگانش مغایرت دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، جورجی مارگولاشویلی، رئیس‌جمهوری گرجستان گفت: روسیه که در سال 2008 میلادی در جنگی پنج روزه نیروهای گرج را شکست داد در مقابل الحاق گرجستان به غرب هیچ گزینه‌ای ارائه نداده است.

مارگولاشویلی در جریان نخستین سفرش به بروکسل برای دیدار با مقامات ارشد ناتو و اتحادیه اروپا در پاسخ به این سوال که کشوری که همسایگانش را بیزار و آنها را تهدید می‌کند، در حقیقت می‌خواهد به چه چیزی دست یابد، گفت: من پاسخ خوبی برای این سوال ندارم. روسیه با داشتن بزرگترین قلمرو در جهان به دنبال چند متر مربع بیشتر است.

روسیه که سال گذشته میلادی شبه جزیره کریمه در اوکراین را به الحاق کشورش درآورده از سوی غرب به تحریک شورش جدایی‌طلب در شرق اوکراین متهم شده است.

مسکو ضمن رد این اتهام گفت: غرب به ویژه واشنگتن در منطقه‌ای که شامل گرجستان، مولداوی و اوکراین است و آن را جزء حوزه نفوذی تاریخی خود تلقی می‌کند، فضای ضدروسی به وجود آورده است.

مارگولاشویلی گفت: روسیه در مقابل خواست ما برای پیوستن به غرب از نظر اقتصادی و سیاسی پیشنهادات اندکی ارائه کرده است.

وی افزود: در بازار اروپا منافع و امکانات بیشتری وجود دارد اما روسیه می‌پرسد که چرا تنها به خاطر خواست مسکو به بازار روسیه ملحق نمی‌شویم.

رئیس‌جمهوری گرجستان ادامه داد: ارزش‌هایی که در سیستم سیاسی روسیه جریان دارند با ارزش‌های ما مغایر هستند. حتی زمانی که ما بخشی از جماهیر شوروی بودیم نیز این ارزش‌ها با ارزش‌های ما مغایر بودند.

مولداوی، گرجستان و اوکراین سال گذشته میلادی توافقنامه‌های تجاری و سیاسی با اتحادیه اروپا امضا کرده و می‌خواهند به این بلوک بپیوندند. نشست اتحادیه اروپا در پایتخت لتونی که 21 تا 22 مه سال جاری میلادی (31 اردیبهشت و اول خرداد) برگزار می‌شود و در آن علاوه بر این سه کشور ارمنستان، جمهوری آذربایجان و بلاروس نیز حضور دارند و قصد دارند این روابط را تعمیق ببخشند.

گرجستان به دنبال عضویت در ناتو نیز است و در هفته جاری مانور نظامی با آمریکا را آغاز کرده است.

مارگولاشویلی گفت: به پیشنهادات امنیتی روسیه اعتماد ندارم. اوکراین در سال 1994 میلادی در توافقی که بر مبنای حسن نیت برای حمایت از تمامیت ارضی کشورش با روسیه امضا کرد تسلیحات اتمی خود را تسلیم کرد. در بیستمین سالروز گرامیداشت این اقدام تاریخی شاهد چه چیزی بودیم؟ ما اشغال اوکراین و کریمه را مشاهده کردیم.

انتهای پیام

کد N822214

وبگردی